Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nákupům přes počítač zvoní hrana. Nyní je IN nakupovat mobilem

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Tzv. M-commerce roste třikrát rychleji než E-commerce. Nákupy prostřednictvím chytrého telefonu nebo tabletu zažívají boom.

Mobilní nákupy v uplynulých třech letech každoročně dosahovaly zhruba 42procentního nárůstu v objemu i hodnotě. Naproti tomu u klasických online nákupů prostřednictvím počítače se nárůst pohyboval pouze kolem 13 procent. Vyplývá to ze statistik asociace Visa Europe. „Obliba nákupů přes mobil jde ruku v ruce s rozvojem nových platebních technologií. Díky chytrým telefonům jsou uživatelsky stále pohodlnější,“ uvádí Marcel Gajdoš, regionální manažer asociace Visa Europe pro Českou republiku a Slovensko.

Severské země jdou příkladem

Z dostupných statistik vyplývá, že trend mobilního nakupování se nejrychleji ujímá v severských státech Evropy. Dánsko od roku 2013 hlásí každoročně dokonce 55procentní nárůst, v těsném závěsu je Norsko (54 %) a Švédsko (52 %). Stejné hodnoty (52 %) dosahuje i Čína. Ta už nyní celosvětově vévodí žebříčku zemí s nejvyšším podílem lidí, kteří k nákupům aktivně využívají chytrý telefon nebo tablet – na tamním trhu jich je 68 procent. Následují Spojené arabské emiráty  (57 %) a Turecko (53 %).

Muži utrácejí víc než ženy

Průměrná výše jedné transakce prostřednictvím mobilního telefonu se v přepočtu pohybuje kolem 2400 korun. Zajímavé je, že při nákupech pomocí tabletu bývá utracená částka až o třetinu vyšší – kolem 3250 korun na jednu transakci.

Pokud jde o jednotlivé transakce, muži utrácejí v průměru o čtvrtinu víc než ženy (96 ku 120 dolarům, což v přepočtu odpovídá cca 3000 ku 2400 Kč). „Vychází to ze zaměření na odlišný sortiment. Zatímco ženy nakupují především oblečení a produkty z oblasti péče o krásu a zdraví, kde pořizovací částky nejsou tak vysoké, muži mnohem častěji nakupují vybavení pro sport nebo nejrůznější technické vybavení a elektroniku,“ vysvětluje Marcel Gajdoš.

Česká republika nezůstává pozadu

Trend rostoucí obliby nákupů prostřednictvím chytrého telefonu se nevyhýbá ani České republice. Dokládá to mimo jiné i úspěšnost aplikace Visa Portmonka, která uživatelům umožňuje nahrát si veškeré věrnostní a zákaznické karty do mobilu a čerpat u obchodníků po celé republice řadu akčních nabídek prostřednictvím digitálních slevových kuponů.

„Z našich průzkumů vyplývá, že Češi milují inovace a moderní technologie. Chytrý telefon dnes vlastní většina lidí a my jim prostřednictvím aplikace Visa Portmonka chceme ukázat, jak výhodné i bezpečné je placení mobilem," uvádí Marcel Gajdoš.

Celosvětové statistiky potvrzují, že právě digitální slevové kupony si spotřebitele zcela získaly. Na základě statistik společnosti Visa Europe odborníci odhadují, že v roce 2019 bude digitální slevové kupony prostřednictvím mobilních telefonů aktivně uplatňovat více než miliarda uživatelů, což je v porovnání s rokem 2014 prakticky dvojnásobek.

Témata:  mobily e-shopy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.