Ekonomika posiluje, lidé se nebojí utrácet

I v září kdy bylo o jeden pracovní den méně, prodeje v tuzemských obchodech výrazně rostly. Chuť českým spotřebitelům rozhodně nechybí a tak v září v obchodech reálně utratili o 5,1 % více než loni. Když připočteme i auta, tak růst dokonce dosáhl 7 %. Po zohlednění nižšího počtu pracovních dní jsou samozřejmě růstová tempa ještě vyšší. Informace přináší Petr Dufek z Investičního výzkumu Československé obchodní banky, a. s.

Ilustrační fotografie
reklama

Za rostoucími nákupy českých domácností můžeme hledat především jejich příznivou náladu, která se odvíjí od klesajících obav z budoucnosti. Roste zaměstnanost a současně výrazně klesá nezaměstnanost, konečně začínají růst i mzdy a v neposlední řadě ceny v obchodech z velké části stále klesají.

Zájem spotřebitelů se přitom nijak významně nemění. Levnější pohonné hmoty lákají k vyšším nákupům, atraktivní je stále i elektronika a v neposlední řadě se domácnosti vrhly na obnovu vybavení svých bytů a domů.

Opomenout nelze ani pokračující boom internetových obchodů, jejichž tržby tentokrát vyskočily o 17,2 %. Od začátku roku jsou již vyšší o více než pětinu. Spotřebitelé tak minimálně z pohledu komfortu nakupování mění své preference a udržují boom tohoto odvětví v chodu.

Jak už naznačila i čísla z předchozích měsíců, spotřebitelská poptávka zůstává jedním z hlavních motorů ekonomického růstu. Předpokládáme proto, že si česká ekonomika udržela velmi silné – více než čtyřprocentní – tempo i ve třetím čtvrtletí.

Naproti tomu ani rychlý růst ekonomiky spolu se spotřebou nevytvářejí cenové tlaky, které by inflaci konečně dotlačily k dvouprocentnímu cíli ČNB. Stále existuje výrazný nadbytek poptávky respektive výrobních kapacit, stále klesají výrobní ceny díky levnějším energiím a ani konkurence obchodníků rozhodně neklesá. A to nás v této nákupní atmosféře čekají v blízké době Vánoce. Ty rozhodně budou zřejmě nejštědřejší v historii samostatné ČR.

Témata: ekonomika

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky