Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kolik firem v Čechách ovládají Američané?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Ve čtvrtém dílu seriálu o zahraničních investorech přichází na řadu země, která řadě Čechů leží v žaludku a kterou rádi pranýřují - Spojené státy americké. Co všechno tedy "Amíkům" u nás patří?

Pokud to vezmeme čistě papírově, podle dat ministerstva průmyslu a obchodu největší americkou investicí u nás je příspěvek společnosti Hill's Pet Nutrition.

Společnost, která v ČR investovala něco málo přes dvě a půl miliardy korun, je odnoží kosmetického gogantu Colgate-Palmolive. Nevyrábí ovšem zubní pasty a sprchové gely, ale krmení pro domácí mazlíčky jako jsou psi a kočky.

Druhou největší investicí v posledních letech je převzetí tradiční české značky Opavia nadnárodním koncernem Mondelez. Společnost, jejíž akvizice vyšla na více než dvě miliardy, nyní řeší poprask kolem piškotů, které se už nevyrábějí u nás, ale v sousedním Polsku.

Psali jsme:

Díky Japoncům má práci 28 tisíc Čechů. Co všechno jim patří?Korea mění Česko na velmoc automobilů. Sypou k nám miliardy

Do Čech nasypal peníze i hygienický gigant Kimberly Clark a nebo známý výrobce vrtaček a dalšího nářadí Black & Decker. Američané také ovládají GE (General Electric) Money Bank nebo pivovary Staropramen. Nově jim také bude patřit Plzeňský Prazdroj, který získala společnost Anheuser-Busch.

"Zvýšený zájem amerických investorů registrujeme především v oblasti hi-tech a na ni navazujících oborech. Nahrává tomu mimo jiné i měnový kurz, který se v nedávném období posunul o 40 procent ve prospěch investorů. Celkem u nás američtí investoři uskutečnili 197 projektů v celkové výši téměř 72 miliard korun," vypočítává ministr průmyslu Jan Mládek.

Témata:  USA Česko firmy

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

15. září 2025 11:26

Podvodné e-shopy se maskují za známé značky. Odborníci radí, jak je rozpoznat

Podvodným e-shopům asi nikdy nebude konec. Zcela jistě jste se i vy s nějakým setkali. V lepším případě to skončilo rychlým odhalením, v tom horším poučením za bolestivou cenu. Mimo klasické praktiky, kdy e-shopy lákají pouze na výprodeje, se bohužel stále častěji objevují napodobeniny reálných prodejců, na jejichž jménu a případně i grafické podobě stránek podvodníci parazitují.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy