Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Polovina českých podnikatelů chce předat firmu svým dětem

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Podnikat s vlastními příbuznými považuje v Čechách za velkou výhodu každý druhý podnikatel (48 %). Stejně tak polovina českých byznysmenů (53 %) plánuje předat svou firmu do rukou vlastních potomků. Hlavními schopnostmi, které se jim pokouší předat, jsou pak nejčastěji odvaha (53 %), trpělivost (52 %) a správný odhad na lidi (35 %). Ty považují za klíčové faktory svého podnikatelského úspěchu. Tyto a další závěry vyplynuly z exkluzivního průzkumu mezi českými podnikateli nominovanými do soutěže EY Podnikatel roku, který zveřejnila společnost EY u příležitosti zahájení nového ročníku soutěže.

„Nedostatek zkušeností a vhodných spolupracovníků byly pro většinu úspěšných podnikatelů největšími překážkami na začátku jejich podnikatelské kariéry. I proto dnes, kdy se musí rozhodnout, komu firmu předají, hledají své nástupce mezi těmi, kterým důvěřují nejvíc – mezi vlastními dětmi,“ říká Magdalena Souček, vedoucí partnerka EY v České republice a ve střední a jihovýchodní Evropě.

Pracovat s příbuznými považuje za výhodné polovina (48 %) oslovených českých podnikatelů. Opačný názor zastává jen třetina z nich (36 %). Právě díky pozitivnímu pohledu na práci s rodinou zaměřují čeští podnikatelé svůj pohled na vlastní potomky. Až čtvrtina z nich (25 %) již aktivně pracuje na tom, aby jejich děti firmu v blízké době převzaly a dál rozvíjely. Další téměř čtvrtina (26 %) stejný krok výhledově plánuje. Důraz na rodinu potvrzuje i to, že po předání žezla další generaci se čeští podnikatelé chtějí nejčastěji věnovat právě svým nejbližším. A to nejen ženy podnikatelky (50 %), ale i jejich mužští protějšci (40 %).

Při dalším srovnání názorů dle pohlaví jsou pak na první pohled patrné rozdíly v důvodech, které jednotliví respondenti považují za klíčové pro svůj podnikatelský úspěch. U mužů převažují odvaha a schopnost zariskovat (52 %), u žen pak hraje důležitou roli nejen odvaha, ale i víra a oddanost své myšlence (60 %). Významné rozdíly lze nalézt i v důvodech, proč se do podnikání lidé vůbec pouští – u mužů kromě potřeby seberealizace převažují spíše pragmatické důvody, jako jsou příležitost na trhu (34 %) či nespokojenost v zaměstnání (25 %). U žen se pak kromě seberealizace objevují spíše emotivní pohnutky, jako jsou možnost změnit část společnosti (40 %) či chuť pomáhat druhým (30 %). Zajímavá shoda pak naopak panuje u „dědičné“ podnikavosti v rodině – tu jako důvod svého podnikání uvádí jak pětina žen, tak i mužů.

Zajímavé srovnání nabízí i pohled do zahraničí, kde se EY rovněž zaměřila na podnikatele, kteří se chystají předat firmu svým potomkům. Z průzkumu shrnujícího data z 21 zemí světa vyplývá, že nástupnictví řeší dokonce 9 z 10 oslovených podnikatelů, kteří svou firmu již nyní považují za rodinnou. Stejně tak ti, kteří již s rodinou podnikají, jí dávají jednoznačnou přednost i do budoucna. 70 % rodinných podnikatelů dokonce zavedlo pravidelná setkání se členy své rodiny, kde řeší problémy spjaté s nástupnictvím.

Na základě celosvětových zkušeností vyhodnotila společnost EY sedm faktorů, které vedou k úspěšnému předání firmy potomkům:

Úspěšní podnikatelé řeší otázku nástupnictví včas – Téměř 9 z 10 oslovených společností má jasně určeno, kdo se stará o nástupnictví, tedy kdo zodpovídá za předání „vlády“. Ve vedoucích funkcích má rodina přednost – Drtivá většina (90 %) společností zařazených v průzkumu má fungující představenstvo, v němž často zasedají členové rodiny vlastníka. Téměř v polovině z nich (49 %) jsou členové výhradně z řad rodiny, jen v necelé třetině (28 %) jsou členové rodiny v menšině. Zdravá komunikace a řešení konfliktů znamená zdravý podnik – 90 % účastníků průzkumu se pravidelně účastní schůzek s rodinnými příslušníky nebo akcionáři, kde se prodiskutovávají problémy podniku, 70 % zavedlo rovnou pravidelná rodinná setkání, kde se řeší rodinné problémy. Budování rodinné značky posiluje důvěru – 76 % respondentů v průzkumu uvedlo, že o svém podnikání v reklamách, na webových stránkách, na sociálních médiích, v tiskových zprávách a propagačních materiálech hovoří jako o rodinném podniku. Rodinné podniky jsou s dobou a dostatečně vnímají aktuální rizika – Účastníci globálního průzkumu akcentují kybernetická rizika. Tři čtvrtiny z nich se jim účinně brání, 83 % respondentů předpokládá, že jejich výdaje na kyberbezpečnost ještě porostou. V rodinných firmách se ženy prosazují lépe – V 70 % rodinných firem zařazených v zahraničí do průzkumu je kandidátem na příštího generálního ředitele žena. Na vysokých postech mají v průměru pět žen a další čtyři se na některou z vedoucích funkcí připravují. Rodinné podniky kladou důraz na udržitelnost – Účastníci průzkumu považují sociální odpovědnost a udržitelný rozvoj za důležité hodnoty a snaží se je prosazovat. Více než polovina z nich se intenzivně zabývá aktivitami v oblasti sociální odpovědnosti, charitě se věnuje dokonce 81 % respondentů. Téměř polovina dotázaných založila vlastní rodinnou nadaci

Nominujte podnikatele do soutěže EY Podnikatel roku

Společnost EY zahájila v září 2015 v České republice již šestnáctý ročník soutěže EY Podnikatel roku. Porotu soutěže zajímají nejen hospodářské výsledky, ale především výjimečné příběhy úspěšných podnikatelů, kteří pracují slušně a poctivě. Nový držitel titulu EY Podnikatel roku se zařadí mezi osobnosti, jako jsou Vlastislav Bříza, Jiří Hlavatý nebo Radim Jančura, a v červnu příštího roku bude Českou republiku reprezentovat na světovém finále v Monte Carlu. Nominovat podnikatele do soutěže může kdokoliv, nejlépe prostřednictvím nominačního formuláře na stránkách www.podnikatelroku.cz. Na stejných webových stránkách je k dispozici rovněž přihláška pro podnikatele. Uzávěrka přihlášek i nominací je 31. října 2015.

Témata:  firmy podnikatelé

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.