Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jaké budou ceny benzínu a nafty v létě?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Ceny nejprodávanějších pohonných hmot, Naturalu 95 a nafty by se v hlavní letní motoristické sezóně neměly přehoupnout přes 35 korun za litr. Vyplývá to z odhadů společnosti ARMEX Oil, největšího soukromého dodavatele ropných produktů v Česku*. Loni v létě se přitom cena nejprodávanějšího Naturalu 95 pohybovala na hranici 37 korun za litr, informuje ARMEX Oil.

Hlavními faktory, které ovlivňují vývoj ceny pohonných hmot u nás, jsou cena ropy a kurz amerického dolaru vůči euru. „U ropy se dá s větší mírou pravděpodobnosti očekávat její zdražování. Většina analytiků se také domnívá, že nadále zdražovat bude i dolar. Pokud by se potvrdily oba tyto předpoklady, ceny na čerpacích stanicích půjdou nahoru. Jsme však přesvědčeni, že nárůst bude pozvolný, nepředpokládáme tedy výrazné překročení hranice 35,– Kč/litr u obou nejprodávanějších produktů. Dokonce si dovolujeme tvrdit, že ceny této hranice s největší pravděpodobností v létě ani nedosáhnou,“ uvedl Hynek Sagan, generální ředitel společnosti ARMEX Oil.

Letní sezóna není z pohledu prodejců pohonných hmot nijak výjimečná, naopak senzitivněji ji podle Hynka Sagana vnímají zákazníci. „Hlavní letní sezóna na ceny paliv žádný zásadní vliv nemá. Jsou roky, kdy jsou ceny pohonných hmot v létě nejvyšší, ale takových roků je statisticky poskrovnu. Zákazníci však v letní sezoně jezdí víc a jsou tedy na jakékoliv zdražení v létě zásadně citlivější, než je tomu v jiných obdobích roku,“ uvedl Hynek Sagan.

Přestože v posledních týdnech situace na trhu s ropou a kurz amerického dolaru nahrávají výraznějšímu zdražování pohonných hmot, čerpací stanice, stejně jako při zlevňování, posouvají ceny jen pozvolna. „Cena ropy od počátku roku vrostla zhruba o 40 procent a kurz koruny vůči dolaru poklesl zhruba o čtyři koruny. Nárůst cen na čerpacích stanicích ale opět, tedy stejně jako při zlevňování, tuto razanci zdaleka nekopíruje. Důvody jsou totožné jako při zlevňování, tedy zásoby, způsob výpočtu ceny a zejména konstantní výše spotřební daně,“ doplnil Hynek Sagan.

Společnost ARMEX Oil vlastní síť 13 čerpacích stanic, zaměřuje se ale především na velkoobchodní prodej pohonných hmot. Firma s obratem přes 10 miliard korun je součástí skupiny ARMEX, do které patří také další distributor pohonných hmot, firma TRANSCARGO, dodavatel energií ARMEX ENERGY a inženýrská společnost ARMEX Invest.

Témata:  pohonné hmoty

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

19. listopadu 2024 10:26

Česko odebírá tolik ruského plynu jako už dlouho ne. Politici by to měli přiznat

Prý jsme se zbavili závislosti na ruském plynu, dozvídáme se už i z billboardů. Volby se blíží a kampaň startuje. Jenže zrovna v době, kdy Česko odebírá tolik ruského plynu jako už dlouho ne. Takže kampaň míří poněkud „mimo“. Přes 90 procent plynu, který do Česka nyní teče, je z totiž „ruského směru“, ponejvíce přímo z Ruska. Pokud odněkud dovážíme přes 90 procent tak důležité suroviny, jakou plyn představuje, je zvláštní hovořit o zbavení se závislosti. Laická veřejnost si pod tím nejspíše představí, že ruský plyn neodebíráme. Což ale není pravda.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.