Přetáčení smluv - to je fígl, který používají někteří finanční poradci. Zjednodušeně řečeno jednoho klienta pojistí několikrát - což znamená, že dostanou i několik provizí.
Stává se to především u investičního životního pojištění. Česká národní banka řeší stovky stížností a problém se už řeší i v Poslanecké sněmovně.
V Česku se ročně uzavře zhruba osm set tisíc smluv na investiční životní pojištění. A každá smlouva rovná se tučná provize. Jenže - víc než polovina klientů svoji smlouvu vypoví do 5 let a je tudíž znovu k mání. A evidentně se to vyplatí - jen z těchto vypovězených smluv dostanou poradci provize ve výši 10,5 miliardy korun!
"Pojišťovací zprostředkovatel přijde za klientem, který již má uzavřené životní pojištění po dobu dvou let a nabídne mu zařízení smlouvy nové, kterou mu prezentuje jako smlouvu výhodnější. Tato snaha je ale hnána většinou finanční motivací a ne zájmy klienta," popisuje klasický scénář mluvčí ČNB Kateřina Bartůšková.
"Klient je většinou překvapen při vypovězení smlouvy, že nedostane zpátky tolik prostředků, kolik si představoval. Protože má pocit, že do smlouvy samozřejmě investoval nějaké prostředky a má pocit, že se mu mají vrátit," doplňuje mluvčí asociace pojišťoven Marcela Kotyrová. To se ale nestane, protože v prvních letech klient platí především provizi svému poradci.
A to se má nyní konečně změnit. Ve Sněmovně už leží i pozměňovací návrh, který má poradcům provize z uzavřených smluv snížit, aby víc peněz zůstaly pojištěným.
Expertí každopádně radí - pokud chcete změnit životní pojištění, dobře si to rozmyslete a snažte se zjistit, co nejvíc informací. Nejednejte zbrkle.
Témata: lidé, pojišťovny, životní pojištění
Související
20. listopadu 2024 11:08
5. listopadu 2024 15:40
24. října 2024 11:32
15. října 2024 11:18
2. října 2024 11:45