Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vydělá na Česku Západ? USA můžeme být prospěšní

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Grafton

KOMENTÁŘ - Oslabená česká koruna nemusí nutně znamenat pouze nevýhody. Může se také projevovat zvýšeným zájmem zahraničních firem stěhovat svou výrobu do zemí se slabší měnou a kromě úspory nákladů se také více přiblížit svým zákazníkům.

Například vůči americkému dolaru je česká koruna za pouhý rok o čtvrtinu slabší. Vedle oslabené koruny se na této skutečnosti podílí také posílený dolar. Tento stav má za následek rostoucí zájem amerických exportérů o přestěhování své výroby do naší země.

O rozšíření své výroby v České republice uvažuje například Firstronic, výrobce plošných spojů pro automobilový průmysl ze státu Michigan. Pro deník E15 to uvedl šéf firmy John Zammut. Zájem amerických firem o Českou republiku deníku potvrdili i Weston Stacey z Americké obchodní společnosti či Lukáš Hendrych z poradenské firmy BDO.

Samozřejmě se nejedná o nějaké zbrklé úvahy, reagující na okamžitou situaci. Základním předpokladem pro přesunutí výroby je, aby se tento příznivý poměr dolaru ke koruně udržel delší dobu. Což analytici ostatně předpokládají.

Pro větší zájem amerických firem o přesun do České republiky však výhodný poměr dolaru a koruny nestačí. A zde je naše Achillova pata. Za nejčastější problém je experty považována nestabilita podnikatelského prostředí, zejména daňového systému. Nestabilní daňové zákony (naše firmy nejednou ani o vánocích nevěděly, jaké daně budou platit v příštím roce), časté změny daní (jen zákon o daních z příjmů prošel již 150 změnami), často nejasný výklad daňových zákonů jsou naopak faktory, které americké i řadu dalších zahraničních firem nakonec přinutí jít jinam.

I naše firmy se uchytily v USA

Přesto již řada amerických firem v České republice již různě dlouhou dobu působí. Spojené státy jsou devátým největším přímým zahraničním investorem v České republice, v níž již investovaly přes 91 miliard dolarů. Působí zde například firmy z oblasti automobilového průmyslu TWR, Johnson Controls, výrobci elektroniky ON Semiconductor či Tyco Electronics, výrobce protipožárních systémů Honeywell, výrobce léčiv IVAX, výrobce výtahů Otis, potravinářské firmy Kraft Foods, Pepsi, Mars, firmy Philip Morris, Procter & Gamble a desítky dalších. Řada amerických firem má u nás dokonce svá výzkumná a vývojová centra – Honeywell, ON Semiconductor, Meopta USA, Mayo Cliníc a další.

Navíc nejde pouze o jednosměrnou cestu. Řada českých firem má své pobočky ve Spojených státech. Velkou část z nich tvoří internetové firmy: Sociabakers, OKSystems a další. Ale nechybí mezi nimi ani firmy z klasických oborů. Například výrobce pneumatik Mitas, nemocničních lůžek Linet, hudební Amati, sklárny Moser a Preciosa, zbrojovka Sellier & Bellot či výrobce leteckých motorů Walter. Řada dalších českých firem do USA vyváží. Těmto firmám naopak oslabená koruna vyhovuje.

Vzájemný obchod mezi ČR a USA není velký, zejména ve srovnání se zeměmi Evropské unie. Obrat česko-americké obchodní výměny se pohybuje kolem sedmi miliard dolarů, přičemž český vývoz převyšuje o necelou miliardu dovoz.

Témata:  firmy USA

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy