Pochybení České republiky při přerozdělování eurodotací bude předmětem jednání Výboru pro rozpočtovou kontrolu, známého pod zkratkou CONT. Pro náš stát to podle europoslance za KDU-ČSL Tomáše Zdechovského samozřejmě neznamená nic lichotivého, naopak se podle něj člověk za svou zemi musí stydět a slávu si tak skrze rozkradené evropské peníze nezasloužíme.
Jak upozorňuje europoslanec, výbor právě jednal o České republice kvůli nefunkčnosti přerozdělovacího systému evropských dotací. Problém byl odhalen v letech 2010 a 2011 a zadal příčinu jarní návštěvě delegace europoslanců v Česku, která byla silně skloňována v českých médiích. Členové mise nyní vydali zprávu, ve které svou návštěvu detailně ilustrují na konkrétních korupčních případech.
Pochybných případů je více
"Brusel nás již v předešlých letech v této věci několikrát varoval a přerozdělování dotací muselo být načas dokonce přerušeno a to na základě auditů vzešlých ze samotné Evropské komise a Evropského účetního dvora. Koneckonců, v samotné zprávě je zmíněný i známý případ korupce při přerozdělování evropských dotací v rámci Regionálního operačního programu Severozápad, kvůli němuž je nyní souzeno celkem osm lidí," upozorňuje Zdechovský.
Není to ale zdaleka vše, protože případů selhání kontrolních mechanismů při přerozdělování eurodotací by se našlo bezpočet. Jako další příklad uvádí europoslanec budící podezření na předražené šestikilometrové prodloužení trasy A pražského metra, které vyšlo na 18 miliard korun. Podobně vysoká částka nemá ve srovnání s ostatními evropskými stavbami metra obdoby.
Tvrdě kritizovaná je podle něj také stavba zdvihacího mostu v Kolíně. "Vtip je v tom, že tento most se prakticky vůbec zdvihat nepotřebuje. Daným úsekem Labe téměř neproplouvají větší lodě, kvůli nimž by byla stavba zdvihacího mostu nutná. Za zmínku stojí také tři kilometry cyklostezky Rokytka v Praze-Libni, které vyšly na 5,2 milionu eur, což je světový unikát. Pro srovnání, průměrné náklady na stavbu jednoho kilometru cyklostezky zde byly až desetkrát vyšší než v Německu!" udeřil Zdechovský.
Problémy přetrvávají
Po misi výboru pro rozpočtovou kontrolu do České republiky se ve zprávě uvádí i to, že by se měla zlepšit kontrola osob ve státním sektoru: skvělým příkladem byl podle europoslance Operačním program Transport, ve kterém audit prokázal, že ministr dopravy měl vlastní firmy profitující z tohoto programu.
"Hlavní nedostatky však byly odhaleny v zadávání veřejných zakázek a v otázce lidských zdrojů ve státní správě. Už v roce 2012 bylo doporučeno zlepšit výběr zaměstnanců státního sektoru. Přestože bylo v oblasti přerozdělování dosaženo určitých zlepšení, např. V případě zákona o státní službě, který by měl začít platit od začátku příštího roku, nedostatky přetrvávají," dodává Zdechovský.
V situaci, do které se Česko dostalo vinou vlastní nezodpovědnosti, nám prý může být jen malou útěchou, že výbor CONT vítá aktivní spolupráci s českými úřady při hledání chyb, které se staly v minulosti, a zároveň vyjádřil spokojenost nad zlepšujícím se stavem při přerozdělování financí. Hlavním problémem ale zůstává neprůhlednost a komplikovanost operačních programů a veřejných zakázek.
Obojí tak podle europoslance samozřejmě nemůže vést k ničemu jinému než k neefektivnímu a často pochybnému přerozdělování dotací z evropských fondů. Na nějaké velké slavení je tedy ještě brzy.
"Budu velmi rád, až Česko nebude v EU budit tak velkou pozornost. Ne vždy nám je publicita v Bruselu ku prospěchu a opravdu zde neplatí známé tvrzení, že negativní publicita je ve skutečnosti více než z poloviny zároveň publicitou pozitivní. Rád bych proto věřil tomu, že to bylo naposledy, kdy se Česko octlo v hledáčku zmíněného výboru. Nerad bych se zase styděl za svoji vlastní zemi!" uzavřel Zdechovský.
Témata: Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL)
Související
4. června 2024 11:00
7. února 2017 16:39
7. listopadu 2016 19:02
7. března 2016 10:47
1. února 2016 10:31
23. listopadu 2015 9:50