Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pozor, nový trik: Obchodníci poškozují zákazníky při reklamacích

Pozor, nový trik: Obchodníci poškozují zákazníky při reklamacích

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Zjistíte, že se vaše boty rozlepily po běžném chození v záruční lhůtě a chcete je vrátit. Může se pak stát, že obchodník všechna vaše tvrzení smete ze stolu a prohlásí, že reklamaci zamítá, přesto vám je opraví kvůli „udržení dobrých vztahů se zákazníkem“. Tímto způsobem vás ale naopak může velmi poškodit, tvrdí časopis dTest.

Normálně byste totiž mohli mít právo na výměnu zboží nebo na vrácení peněz. Jak se proti nechtěným opravám bránit? „V případě, že prodejce reklamaci zamítá, musí zamítnutí nejen písemně odůvodnit, ale reklamovaný výrobek také vrátit zákazníkovi ve stavu, v jakém jej převzal," říká vedoucí právní poradny časopisu Lukáš Zelený, podle něhož se v poslední době u obchodníků nešvar, kdy reklamaci zamítnou, ale přesto vrátí opravené věci, rozmohl.

Obchodníkům tento systém vyhovuje, řetězením „dobrovolných" oprav se mohou úplně vyhnout své zákonné povinnosti vyřídit reklamaci tím, že vám dají zpět peníze nebo nové zboží. Nejenže tím obchodníci obchází zákony, ale navíc vám svou „dobrovolnou" opravou zlikvidují jediný důkaz, kterým byste oprávněnost reklamace mohli prokázat.

I když budete spokojeni, že máte zboží alespoň opravené, jde jednoznačně o vaše poškození jako zákazníka. „Vyskytne-li se na zakoupené věci vada po dobu záruky, je právem spotřebitele obrátit se na prodejce nebo jím určený servis a žádat vyřízení reklamace," připomíná časopis, podle kterého při sepsání reklamaci určuje zákazník způsob, jakým se vada odstraní.

Většinou jde sice o opravu, ale pokud se naleznou neodstranitelné, opakované nebo vícečetné závady, pak máte nárok na slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy a vrácení peněz.

Pokud vám obchodník opraví přístroj, i když reklamaci zamítl, obešel zákon, čímž jsou ale jeho úkony podle občanského zákoníku neplatné. „K zamítnutí reklamace, pokud bylo současně zboží opraveno, by neměl přihlížet spotřebitel, ani soudy v případě vymáhání nároků z odpovědnosti prodejce za vady zboží," dodává Zelený.

Jak uvádí časopis, zákazník musí v takovém případě prokázat existenci vady při uplatnění reklamace, ale pokud ji sám obchodník odstranil, tak skutečně existovala.

Druhou možností je obrátit se o pomoc na Českou obchodní inspekci, která by obchodníky mohla postihnout ve správním řízení.

Témata:  reklamace

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.