Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi bojkotují potraviny z Polska. Poradíme, jak se vyhnout hnusům

Češi bojkotují potraviny z Polska. Poradíme, jak se vyhnout hnusům

Foto: Pixmac

Během minulých měsíců otřáslo českými obchody hned několik skandálů týkajících se nekvalitních polských potravin, jako byla například kauza koňského masa v hamburgerech, antibiotik v kuřecím mase nebo technické soli v potravinách. Celkem za první pololetí letošního roku muselo z pultů již 18 výrobků z Polska.

Jak poznat kvalitní potravinu z Polska?

Obdobně jako čeští, tak i polští výrobci používají na potravinách nejrůznější značky kvality, které kupujícímu zajišťují, že se jedná o výrobek vyšší kvality. Tedy takový, který prošel nejen poctivou výrobou, ale i důslednou kontrolou. Pokud se tedy bude kupující držet následujících označení na obalu potravin, nemusí se bát, že zakoupí nekvalitní potravinu.

1. Poznej dobré jídlo

Tuto značku kvality uděluje polské ministerstvo zemědělství, a to pouze na doporučení nezávislé vědecké komise. V té zasedají experti na zpracování potravin, výživu, zdravotnictví, pěstitelství, chovatelství, práva a ekonomie. Pokud tedy sáhnete po výrobku s touto nálepkou, neuděláte chybu.

2. Značka integrované produkce

Výrobky opatřené touto značkou jsou produkovány v souladu s principy integrované ochrany proti škůdcům a se zásadami udržitelného využívání technického a biologického pěstování plodin, i jejich ochrany a hnojení. Zvláštní pozornost je však věnována i ochraně životního prostředí a dopadu na lidské zdraví.

3. PQS – Standard kvality

Tato značka kvality garantuje kvalitní vepřové maso. Zákazník se tak může spolehnout na to, že kupuje maso z přírodních chovů. Značka poskytuje garance v oblastech chovu, produkce, porážky i zpracování vepřového masa.

4. Systém QMP

Tato značka představuje nový národní systém kvality potravin, který dává prodejcům i spotřebitelům záruku hovězího masa v té nejvyšší kvalitě. Hovězí s tímto označením by mělo uspokojit očekávání i těch nejnáročnějších spotřebitelů.

5. QAFP – značka jakosti zemědělských produktů a potravin

Jedná se o systém kvality vepřového a drůbežího masa a ovesných vloček. Výrobky označené touto samolepkou se mohou pochlubit jedinečnou kvalitou a bezpečností v rámci celého výrobního procesu. Systém je založen na myšlence, že jídlo je darem zemědělce spotřebiteli.

6. Kvalita tradice

Tato značka zaručuje spotřebiteli kvalitní výrobek tradičního charakteru, který se svou jakostí, dobrou pověstí či jinými vlastnostmi odlišuje od ostatních produktů ve své kategorii. Výrobce, který disponuje tímto označením, garantuje tradiční složení výrobku i tradiční výrobní postup.

Co se nejčastěji dováží do Česka z Polska?

V loňském roce dovezli obchodníci do České republiky potraviny z Polska za více než 150 miliard korun. Nejčastěji se přitom jednalo o mléko nebo mléčné výrobky, které představovaly 12 procent z celkového polského dovozu do Česka. Následuje polské vepřové maso, rostlinné tuky (10 procent), drůbež a výrobky z obilovin a mouka (shodně osm procent). Nezanedbatelné nejsou však ani tabákové výrobky (šest procent), kafe, čaj a kakao či zelenina a houby nebo sladkosti.

Témata:  potraviny

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.