Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Trikům odzvonilo. Obchodníci musí zákazníkům říci konečnou cenu

Trikům odzvonilo. Obchodníci musí zákazníkům říci konečnou cenu

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Obchodníci musí zákazníkům vždy poskytnout informaci o konečné ceně produktu, a to včetně všech daní i poplatku za recyklaci. Prodejci se totiž snaží své zákazníky nalákat na co nejnižší ceny a často na tyto položky v reklamě „zapomínají“, uvedl časopis dTest.

Problém je zejména u e-shopů

Uvádějí tak cenu bez započtení recyklačního poplatku, případně ji graficky zvýrazňují. „Samotnou výši poplatku v řádech desítek korun sice nezamlčují, ale zákazník e-shopu se ji dozví například až po vložení výrobku do virtuálního košíku nebo ji najde uvedenou níže drobným písmem," uvedl Lukáš Zelený z dTestu.

U některých prodejců si ji dokonce musí sám připočítat. „Podle našeho právního výkladu je takový postup obchodníků v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele. Děje se tak bohužel velmi často," říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Právníci dTestu proto v loňském roce svými podněty informovali dozorové orgány o podobných praktikách provozovatelů e-shopů. Následně informovali také ministerstvo životního prostředí a ministerstvo průmyslu a obchodu. „Vyčleňováním recyklačního poplatku z ceny je spotřebitel uváděn v omyl a prodávající tak zhoršuje schopnost průměrného spotřebitele učinit informované rozhodnutí. Tento náš právní názor vychází nejen z českých právních předpisů, ale také z předpisů Evropské unie," uvádí Lukáš Zelený.

Prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně tak, aby nevzbudil zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Možnost informovat při prodeji spotřebitele o výši nákladů na zpětný odběr a recyklaci se tím nevylučuje.

Témata:  dTest e-shopy

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.