Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Trikům odzvonilo. Obchodníci musí zákazníkům říci konečnou cenu

Trikům odzvonilo. Obchodníci musí zákazníkům říci konečnou cenu

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Obchodníci musí zákazníkům vždy poskytnout informaci o konečné ceně produktu, a to včetně všech daní i poplatku za recyklaci. Prodejci se totiž snaží své zákazníky nalákat na co nejnižší ceny a často na tyto položky v reklamě „zapomínají“, uvedl časopis dTest.

Problém je zejména u e-shopů

Uvádějí tak cenu bez započtení recyklačního poplatku, případně ji graficky zvýrazňují. „Samotnou výši poplatku v řádech desítek korun sice nezamlčují, ale zákazník e-shopu se ji dozví například až po vložení výrobku do virtuálního košíku nebo ji najde uvedenou níže drobným písmem," uvedl Lukáš Zelený z dTestu.

U některých prodejců si ji dokonce musí sám připočítat. „Podle našeho právního výkladu je takový postup obchodníků v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele. Děje se tak bohužel velmi často," říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Právníci dTestu proto v loňském roce svými podněty informovali dozorové orgány o podobných praktikách provozovatelů e-shopů. Následně informovali také ministerstvo životního prostředí a ministerstvo průmyslu a obchodu. „Vyčleňováním recyklačního poplatku z ceny je spotřebitel uváděn v omyl a prodávající tak zhoršuje schopnost průměrného spotřebitele učinit informované rozhodnutí. Tento náš právní názor vychází nejen z českých právních předpisů, ale také z předpisů Evropské unie," uvádí Lukáš Zelený.

Prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně tak, aby nevzbudil zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Možnost informovat při prodeji spotřebitele o výši nákladů na zpětný odběr a recyklaci se tím nevylučuje.

Témata:  dTest e-shopy

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.