Trikům odzvonilo. Obchodníci musí zákazníkům říci konečnou cenu

Obchodníci musí zákazníkům vždy poskytnout informaci o konečné ceně produktu, a to včetně všech daní i poplatku za recyklaci. Prodejci se totiž snaží své zákazníky nalákat na co nejnižší ceny a často na tyto položky v reklamě „zapomínají“, uvedl časopis dTest.

660
reklama

Problém je zejména u e-shopů

Uvádějí tak cenu bez započtení recyklačního poplatku, případně ji graficky zvýrazňují. „Samotnou výši poplatku v řádech desítek korun sice nezamlčují, ale zákazník e-shopu se ji dozví například až po vložení výrobku do virtuálního košíku nebo ji najde uvedenou níže drobným písmem," uvedl Lukáš Zelený z dTestu.

U některých prodejců si ji dokonce musí sám připočítat. „Podle našeho právního výkladu je takový postup obchodníků v rozporu se zákonem o ochraně spotřebitele. Děje se tak bohužel velmi často," říká vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený.

Právníci dTestu proto v loňském roce svými podněty informovali dozorové orgány o podobných praktikách provozovatelů e-shopů. Následně informovali také ministerstvo životního prostředí a ministerstvo průmyslu a obchodu. „Vyčleňováním recyklačního poplatku z ceny je spotřebitel uváděn v omyl a prodávající tak zhoršuje schopnost průměrného spotřebitele učinit informované rozhodnutí. Tento náš právní názor vychází nejen z českých právních předpisů, ale také z předpisů Evropské unie," uvádí Lukáš Zelený.

Prodávající je povinen informovat spotřebitele o ceně tak, aby nevzbudil zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti. Možnost informovat při prodeji spotřebitele o výši nákladů na zpětný odběr a recyklaci se tím nevylučuje.

Témata: dTest | e-shopy

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky