Našli jste ve schránce výzvu k tomu, abyste si na poště vyzvedli zboží, které jste si neobjednali? Vypadá to jako komplikace, ale můžete jásat. Podle občanského zákoníku si takové zboží můžete legálně nechat, říká Lukáš Zelený ze společnosti dTest.
"Podle občanského zákoníku není spotřebitel povinen vracet zboží, které mu zaslal dodavatel bez objednávky. Pokud tedy zákazník nic neobjednal, může si zboží ponechat a neplatit jej,“ upřesnil Zelený.
V poslední době také přibývá případů, kdy si lidé v domnění výhodné nabídky objednají levně zboží na internetu, domů jim ovšem přijde balíček několikanásobně dražší a s příslibem, že další zboží ještě dorazí, ale až po zaplacení.
Zákazníci si zpravidla stěžují na skutečnost, že si sice zboží objednali, ovšem v domnění, že jim přijde pouze jedna zásilka. O následně zasílané zboží již nemají zájem. "V prvé řadě doporučujeme, aby si spotřebitelé důkladně zkontrolovali objednávku a to, co je v ní uvedeno," zdůrazňuje Zelený.
Zasílání nevyžádaného zboží a následné vymáhání platby za ně je navíc zakázanou agresivní obchodní praktikou. „Problém některých zásilkových obchodů spočívá v tom, že objednávku následných zásilek sice oznámí, informaci ovšem velmi důkladně skryjí,“ upozorňuje Lukáš Zelený.
Pozor na letáčky! Často je to past
Obchodník na letáčku či vnitřní straně obálky uvede drobným písmem, že klient souhlasí se zařazením do „sběratelského servisu“. Zákazník si musí ohlídat, zda s tvrzením souhlasí, a v opačném případě je přeškrtnout.
„Takové jednání obchodníků je minimálně nekorektní, správně bychom předpokládali opačný přístup,“ vysvětluje Lukáš Zelený a radí: „Pokud spotřebitel nechce být obtěžován zasíláním zboží a vymáháním úhrady za ně, je vhodné se obrátit písemně na odesílatele.“
Související
15. dubna 2025 10:52
3. dubna 2025 12:13
25. března 2025 9:48
19. března 2025 11:09
7. března 2025 9:19
4. března 2025 13:19