Důchodci křičí: Raději se zabijeme! Co se v Česku děje?

Krizová linka Senior telefon zaznamenala proti loňsku nárůst volajících o 2000 lidí, významně přitom stoupl počet hovorů se sebevražednou tematikou. Ty mají přímou souvislost se zhoršující se ekonomickou situací seniorů, za kterou často mohou dluhy spojené s nákupem zboží na předváděcích akcích.

660
reklama

"Telefonáty seniorů zvažujících sebevraždu jsou přitom jen špičkou ledovce. Mnoho důchodců dnes vnímá svoji ekonomickou situaci jako neřešitelnou," uvedla Jana Kosařová, vedoucí linky Senior telefon (800 157 157).

Neuvážené nákupy předraženého zboží a uzavírání smluv o úvěru na předváděcích akcích pro seniory pořádaných takzvanými šmejdy mají přitom svůj nemalý vliv i podle Lukáše Zeleného, vedoucího právní poradny časopisu dTest. "Zničujícím dopadům uvedených praktik se věnujeme velmi podrobně. Podle našich zkušeností z poradenské linky 299 149 009 se charakter těchto aktivit mění. Jsou sofistikovanější, pro seniory hůře čitelné a obecně agresivnější," doplňuje Lukáš Zelený.

Státní orgány jsou si nebezpečí předváděcích akcí dobře vědomi. Také proto jejich boj se šmejdy v minulém měsíci vyústil rekordní dvoumilionovou pokutou. Tu za promyšlený agresivní nátlak na seniory při předváděcích akcích udělila Česká obchodní inspekce reklamní firmě působící na Plzeňsku. "Nedostatky zjistila ČOI při třech prezentačních akcích společnosti. Za užití nátlakových praktik jí tak celkem už uložila pokuty za 2,47 milionu korun," uvedl ředitel inspektorátu ČOI pro Plzeňský a Karlovarský kraj Jan Řezáč. ČOI dále navrhla zrušit této firmě živnostenské oprávnění.

Reagují ovšem i šmejdi, jejichž činnost v České republice se nyní dostala pod velký tlak. Pořadatelé předváděcích akcí se proto rozhodli mnoho svých aktivit přesunout za hranice prostřednictvím zahraničních poznávacích zájezdů s prodejem zboží. Lidé, kteří se takového zájezdu zúčastní, jsou vzhledem k neznalosti jazyka a prostředí podstatně více zranitelní a většinou koupi podlehnou.

Nákupy v zahraničí často připomínají drsné scény známé z tuzemských předváděcích akcí. "Někteří klienti popisovali, že byli ponecháni samotní v továrně na koberce s několika tureckými prodejci, kteří na ně začali vyvíjet enormní tlak. Nemohli kontaktovat nikoho ze svého zájezdu a ve strachu podlehli a zboží zakoupili," popsal Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Loading...
Témata: důchodci

Související:

reklama
Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky