Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Máte geniální nápad na rozjezd firmy? Zkuste podnikatelský inkubátor

Máte geniální nápad na rozjezd firmy? Zkuste podnikatelský inkubátor

Foto: Home Credit

Rozjet vlastní podnikání na "zelené louce" není žádná legrace, a to i když má člověk skutečně zajímavý a inovativní nápad. Existují však instituce, které lidem uskutečnit jejich plány pomohou, a to odbornými radami, levnými kancelářemi a v některých případech i penězi do začátku.

K tomu, aby se z podnikatelského mláděte stal "predátor v džungli trhu", je často potřeba mu z počátku trochu pomoci. Poskytnout mu místo, kde by mohl trochu povyrůst. A právě takovými místy, určenými pro začínající podnikatele s inovativními nápady, jsou podnikatelské inkubátory, kterých za posledních 10 let v Česku výrazně přibylo.

Vyrostly především u českých vysokých škol či z iniciativy některých měst a lidem se zajímavými nápady pomáhají například získat kvalitní prostory a zázemí pro podnikání za výrazně zvýhodněné ceny nájmu. Často totiž fungují způsobem, že v prvním roce dotují polovinu ceny nájmu, v druhém 40 procent a v třetím 30 procent. Tím ušetří začínající firma desetitisíce až statisíce korun ročně.

Dále poskytují podporu a nejrůznější poradenství, umožní používat laboratorní či výrobní prostory sdílené s dalšími začínajícími podnikateli a také jim pomohou sehnat finanční prostředky do začátku. Začínající podnikatelé tak mohou budovat svůj byznys v těsném kontaktu s jinými startujícími firmami a navazovat s nimi spolupráci či obchodní vztahy. To vše v prostředí, které je částečně před podmínkami trhu chrání.

Jsou tak vhodné i pro mladé lidi, kteří sice mají nápad, ale minimum podnikatelských zkušeností. Ty však o jejich existenci často neví. Dokládá to například průzkum agentury Ipsos a Asociace malých a středních podniků a živnostníků, podle kterého téměř 90 procent mladých prakticky nezná žádné podpůrné programy pro svůj podnikatelský start.

Kde například funguje podnikatelský inkubátor:

• Technologický inkubátor VUT• Podnikatelský inkubátor Vědeckotechnického parku Univerzity Palackého v Olomouci• BIC Ostrava• Technologické a inovační centrum Zlín• Akademické a univerzitní centrum Nové Hrady• Třeboňské inovační centrum• Vědeckotechnologický park Ostrava• BIC Plzeň• Podnikatelské a inovační centrum Severní Čechy• Inovacentrum• Technologické centrum Hradec Králové• Technologické inovační centrum ČKD Praha• Jihočeská agentura pro podporu inovačního podnikání

Inkubátory se přitom zaměřují na pomoc těm firmám, které se soustředí na vývoj nových výrobků, technologií či služeb. V takovém inkubátoru však není možné setrvat trvale, podnikatelé v něm mohou strávit nanejvýš několik let (obvykle 3 roky).

A pro ty, kteří případné podnikaní zvažují, ale nejsou si jistí, zda jejich nápad je skutečně tím pravým, nabízí i nejrůznější nezávazné akce. Například Jihomoravské inovační centrum (JIC) pravidelně organizuje takzvané MIC minutes, kdy mají lidé možnost představit své záměry komisi složené z několika odborníků, kteří následně uchazeči představí své názory na silné a slabé stránky jeho projektu. Ten tak získá důležitou zpětnou vazbu a v případě, že se jeho nápad zalíbí, může rovnou začít dojednávat svou účast v inkubátoru.

A jak vlastně probíhá jí takové přijímačky? Nejprve je třeba si uvědomit, že inkubátory nejsou většinou otevřeny pro všechny, některé totiž mají i velmi úzkou specializaci. Je tedy si třeba jednotlivé inkubátory projít a pokusit se najít ten pravý právě pro váš nápad.

Poté už je potřeba oslovit přímo konzultanta daného inkubátoru a sejít se s ním na první informativní schůzce, kde mu představíte svůj podnikatelský záměr a on si naopak udělá obrázek o vaší osobnosti. Pokud konzultant dojde k závěru, že do inkubátoru patříte, pomůže vám připravit takzvaný podnikatelský plán, který dále hodnotí přímo zástupci inkubátoru. Pokud i tam uspějete, máte vyhráno. Je třeba podotknout, že tento přijímací proces může trvat i několik měsíců.

Témata:  firmy podnikatelé

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy