Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Firmy po stovkách končí. Krachy hlásí dopravci i stavaři

Firmy po stovkách končí. Krachy hlásí dopravci i stavaři

Foto: Adam Mráček / INCORP images

Nejpostiženějšími oblastmi podnikání jsou dlouhodobě doprava, stavebnictví a zpracovatelský průmysl, nejlépe si vede vzdělávání, zdravotnictví, kulturní a rekreační činnosti, služby a utility. Statistiky bankrotů v českém hospodářství ve středu zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet.

Na 10 000 podnikatelských subjektů za první tři měsíce letošního roku zkrachovalo 489 firem. Jde o druhou nejvyšší hodnotu za posledních šestnáct kvartálů (od 2. čtvrtletí 2008)."Vysoká hladina úpadků je v horizontu posledních čtyř let zastoupena především v dopravě, stavebnictví, zpracovatelském průmyslu, administrativě a ubytování," hodnotí výsledky analýzy ředitelka D&B, Alena Seoud."Za důvody vysokého počtu krachů, v oblasti dopravy, stavebnictví a zpracovatelského průmyslu, lze považovat vysokou náročnost na zdroje financování, které plynou z potřeby disponovat dlouhodobým majetkem, jenž je nezbytný k provozním aktivitám podniků v těchto oblastech podnikání. Dalším významným zdrojem nadprůměrného počtu insolvencí je velmi konkurenční prostředí a značná nejistota ohledně budoucího ekonomického vývoje," přiblížila Alena Seoud.Důsledky ekonomické krize jsou v těchto oborech podle ní navíc stále patrné zejména v objemu zakázek, ale i době splatnosti pohledávek, čímž je silně ovlivněno cash-flow a tedy schopnost vhodně zajišťovat chod firmy."Na druhou stranu administrativa se, z dlouhodobého hlediska, jeví jako neperspektivní oblast podnikání, které vzhledem výrazné rizikovosti nenabízí relevantní zisk. Při porovnání počtu nově vzniklých a zaniklých firem je poměr nejméně příznivý ze všech sledovaných oborů," dodala Alena Seoud s tím, že firmy z tohoto oboru přecházejí do jiných, více perspektivních oblastí podnikání.

Témata:  ekonomika krize

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy