Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Varování: Český průmysl čelí nejprudšímu poklesu zakázek od krizového roku 2009

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podmínky v tuzemském zpracovatelském průmyslu se v červnu nečekaně zhoršily, a to navíc poměrně znatelně.

Příslušný ukazatel, který sestavuje společnost Markit, vykazuje za červen úroveň pouze 45,9 bodu. Přitom trh ve střední hodnotě analytických odhadů počítal s růstem z květnové hodnoty 46,6 bodu na 46,9 bodu.

Situace tak do jisté míry kontrastuje se stavem v Německu, kde se sice podmínky v tamním průmyslu také zhoršují (o čemž svědčí úroveň ukazatele nižší než 50 bodů), avšak tempo jejich zhoršování už nezrychluje tak jako v ČR.

V ČR je za měsíc červen zvláště varovný nejprudší pokles nových zakázek od května 2009, tedy od doby vrcholící světové finanční krize. Na český průmysl nepříznivě doléhají faktory, které stahují dolů i průmysl německý, čili obchodní války, ať již probíhající či hrozící, ochabování evropské automobilové výroby a obecnější nejistota v mezinárodních vztazích včetně hrozby takzvaného tvrdého brexitu. V ČR jsou tak zvláště zasažena exportní a automobilová průmyslová odvětví.

Český průmysl má před sebou náročnou druhou polovinu roku. Navzdory obnovení jednání mezi USA a Čínou o obchodní úmluvě obou zemí nelze takovou dohodu očekávat dříve než počátkem roku 2020. Do té doby bude napjatá atmosféra ve světovém obchodě pokračovat a existují značná rizika jejího dalšího zhoršení. Podmínky v tuzemském průmyslu tak i v dalších měsících roku budou vykazovat zhoršování, tj. hodnotu příslušného ukazatele společnosti Markit nižší než 50 bodů.

Témata:  průmysl

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

15. září 2025 11:26

Podvodné e-shopy se maskují za známé značky. Odborníci radí, jak je rozpoznat

Podvodným e-shopům asi nikdy nebude konec. Zcela jistě jste se i vy s nějakým setkali. V lepším případě to skončilo rychlým odhalením, v tom horším poučením za bolestivou cenu. Mimo klasické praktiky, kdy e-shopy lákají pouze na výprodeje, se bohužel stále častěji objevují napodobeniny reálných prodejců, na jejichž jménu a případně i grafické podobě stránek podvodníci parazitují.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy