Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Proč už nemá Česko euro? Okolním státům přináší výhody

EUR
EUR
Foto: Pixabay

Většina lidí v členských zemích EU, které ještě nepřijaly euro, se domnívá, že společná měna má pozitivní dopad na ty státy, které ji již používají. Vyplývá to z průzkumu Eurobarometr. Podpora zavedení eura v těchto zemích však zůstává nízká.

Průzkum se uskutečnil v Bulharsku, Chorvatsku, České republice, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a Švédsku. Celkem 56 procent dotazovaných v těchto sedmi zemích se domnívá, že euro má pozitivní dopad. To je o jeden procentní bod více než loni a o čtyři procentní body více než v roce 2016.

V Maďarsku vidí přínos eura pro země eurozóny až 70 procent dotazovaných. Více než polovina dotazovaných je přesvědčena o výhodách společné měny pro země eurozóny také v Rumunsku, Polsku, a Bulharsku. Nejméně dotazovaných s pozitivním hodnocením bylo ve Švédsku, a to 44 procent. V Česku, stejně jako v Chorvatsku, vidí pozitivní dopad méně než polovina dotazovaných.

Veřejná podpora zavedení eura v těchto zemích je nyní 49 procent, což je o dva procentní body méně než loni. Nejvíce jsou přijetí eura nakloněni Maďaři (66 procent) a Chorvati (61 procent). Naopak v Česku a Švédsku je 60 procent proti zavedení eura. Nejvíce podpora euru vzrostla v Maďarsku, a to o sedm procentním bodů. Naopak nejvíce klesla v Rumunsku, o osm procentních bodů. Analýza dat ukázala, že u respondentů, kteří se cítí být informovaní o euru, je větší podpora jeho zavedení.

Ve všech sedmi státech se velká část respondentů domnívá, že jejich země není připravena na přijetí eura. Pouze 23 procent dotazovaných se domnívá, že je na společnou měnu připravena, naopak 72 procent si myslí, že ne. Ve Švédsku se až 47 procent dotázaných domnívá, že jejich země pravděpodobně nikdy nepřijme euro. V Česku vidí nejvíce respondentů (38 procent) za nejpravděpodobnější přijetí eura za deset let.

Témata:  EUR

Související

Aktuálně se děje

7. srpna 2025 17:48

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy