Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nízké platy učitelů vedou k horším výsledkům žáků. Stát dluží učitelům na platech 500 miliard

CZK
CZK
Foto: INCORP images

Dlouhodobě nízké platy českých učitelů mají přímý dopad na studijní výsledky žáků. Ze srovnání studijních výsledků školáků v mezinárodních testech PISA a úrovně platů učitelů ve 24 zemích OECD vyplývá, že v zemích s relativně lépe placenými učiteli je podíl žáků se špatnými výsledky nižší a podíl žáků s dobrými výsledky vyšší.

Česká republika vychází jako země s vůbec nejnižšími učitelskými platy v rámci 24 zemí OECD a zároveň jako jedna ze zemí s relativně nejhoršími studijními výsledky dětí na základních školách. Zatímco ve studijně úspěšných zemích, jako je Finsko nebo Německo, se průměrný plat učitele v podstatě rovná průměrné mzdě vysokoškoláka, v ČR je v posledních 25 letech zhruba poloviční.

Protože stát českým učitelům v uplynulém čtvrtstoletí vyplácel velmi nízkou mzdu, nedosahující úrovně obvyklé ve vyspělých státech, “ušetřil” tak na vzdělání dětí více než 500 miliard korun.

„Těžko můžeme být pyšní na nízký státní dluh, když se o něj mimo jiné zasloužil pokles investic do tak klíčové oblasti prosperity naší společnosti, jako je vzdělání,” říká Michal Skořepa a dodává: “Bez přehánění můžeme říci, že nám čeští učitelé koupili Temelín. Oněch více než 500 miliard, které stát učitelům na platech za poslední čtvrtstoletí dluží, totiž zhruba odpovídá nákladům na výstavbu dvou jaderných reaktorů.”

Podle analýzy České spořitelny práce učitele zásadním způsobem ovlivňuje výši „lidského kapitálu“ žáků, tedy jejich znalostí a dovedností. Výdaje na platy učitelů proto lze chápat jako investici do kvality výuky, a tedy do lidského kapitálu žáků a do budoucí konkurenceschopnosti české ekonomiky. Pracovník je v průměru tím produktivnější, čím lepší měl učitele.

„Dluh naší společnosti vůči učitelům a obecně vzdělávacímu systému není jen v platech. Dlouhodobě selhává také systém přípravy budoucích učitelů, profesního rozvoje stávajících učitelů a ředitelů škol – a nad tím vším stojí aspekt vnímání učitelského povolání českou veřejností. To všechno jsou oblasti, kterým se Nadace České spořitelny strategicky věnuje,” říká Ondřej Zapletal, ředitel Nadace České spořitelny a doplňuje: „Jen v loňském roce jsme organizace, které jsou na práci s učiteli zaměřeny, podpořili více než 33 miliony korun a od roku 2012 to bylo v součtu 108 milionů korun. Jsou mezi nimi zejména projekty jako kolegiální vzdělávání učitelů Elixír do škol a nadační fond Eduzměna s cílem podpořit systémové změny ve vzdělávání dětí.”

Témata:  školství platy / mzdy Peníze

Aktuálně se děje

25. dubna 2024 10:21

Předpověď počasí na noc a pátek 26. dubna

Počasí u nás bude ovlivňovat svým okrajem tlaková níže nad severozápadní Evropou. Kolem ní k nám začne proudit teplejší vzduch od jihu, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

České domácnosti loni platily za elektřinu nejvíce v EU, přestože Česko vyvezlo takřka nejvíce elektřiny v celé EU

KOMENTÁŘ Lukáše Kovandy: Česko je ryze z ekonomického hlediska určitou anomálií. Vykazuje sice poměrně výrazný nadbytek vyprodukované elektřiny, avšak přesto jeho domácnosti čelí jejím vysokým cenám. Dokonce nejvyšším v celé EU ve vyjádření dle standardu kupní síly, které umožňuje mezinárodní porovnatelnost. A to přitom tedy Česko loni v čistém vyjádření vyváželo čtvrtý největší objem elektřiny v EU.