Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Nízké platy učitelů vedou k horším výsledkům žáků. Stát dluží učitelům na platech 500 miliard

CZK
CZK
Foto: INCORP images

Dlouhodobě nízké platy českých učitelů mají přímý dopad na studijní výsledky žáků. Ze srovnání studijních výsledků školáků v mezinárodních testech PISA a úrovně platů učitelů ve 24 zemích OECD vyplývá, že v zemích s relativně lépe placenými učiteli je podíl žáků se špatnými výsledky nižší a podíl žáků s dobrými výsledky vyšší.

Česká republika vychází jako země s vůbec nejnižšími učitelskými platy v rámci 24 zemí OECD a zároveň jako jedna ze zemí s relativně nejhoršími studijními výsledky dětí na základních školách. Zatímco ve studijně úspěšných zemích, jako je Finsko nebo Německo, se průměrný plat učitele v podstatě rovná průměrné mzdě vysokoškoláka, v ČR je v posledních 25 letech zhruba poloviční.

Protože stát českým učitelům v uplynulém čtvrtstoletí vyplácel velmi nízkou mzdu, nedosahující úrovně obvyklé ve vyspělých státech, “ušetřil” tak na vzdělání dětí více než 500 miliard korun.

„Těžko můžeme být pyšní na nízký státní dluh, když se o něj mimo jiné zasloužil pokles investic do tak klíčové oblasti prosperity naší společnosti, jako je vzdělání,” říká Michal Skořepa a dodává: “Bez přehánění můžeme říci, že nám čeští učitelé koupili Temelín. Oněch více než 500 miliard, které stát učitelům na platech za poslední čtvrtstoletí dluží, totiž zhruba odpovídá nákladům na výstavbu dvou jaderných reaktorů.”

Podle analýzy České spořitelny práce učitele zásadním způsobem ovlivňuje výši „lidského kapitálu“ žáků, tedy jejich znalostí a dovedností. Výdaje na platy učitelů proto lze chápat jako investici do kvality výuky, a tedy do lidského kapitálu žáků a do budoucí konkurenceschopnosti české ekonomiky. Pracovník je v průměru tím produktivnější, čím lepší měl učitele.

„Dluh naší společnosti vůči učitelům a obecně vzdělávacímu systému není jen v platech. Dlouhodobě selhává také systém přípravy budoucích učitelů, profesního rozvoje stávajících učitelů a ředitelů škol – a nad tím vším stojí aspekt vnímání učitelského povolání českou veřejností. To všechno jsou oblasti, kterým se Nadace České spořitelny strategicky věnuje,” říká Ondřej Zapletal, ředitel Nadace České spořitelny a doplňuje: „Jen v loňském roce jsme organizace, které jsou na práci s učiteli zaměřeny, podpořili více než 33 miliony korun a od roku 2012 to bylo v součtu 108 milionů korun. Jsou mezi nimi zejména projekty jako kolegiální vzdělávání učitelů Elixír do škol a nadační fond Eduzměna s cílem podpořit systémové změny ve vzdělávání dětí.”

Témata:  školství platy / mzdy Peníze

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

18. listopadu 2024 10:44

Předpověď počasí na noc a úterý 19. listopadu

Přes naše území přejde od západu frontální systém, v noci teplá fronta a večer postupně fronta studená, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

EUR

Špatná zpráva pro euro. Rostoucí ekonomické rozdíly mezi zeměmi ohrožují budoucnost eurozóny

Ekonomické rozdíly mezi zeměmi eurozóny se od jejího vzniku trendově stále zvětšují, a zvláště výrazně potom od roku 2019. Jednotná měna je přitom pro příslušnou měnovou unii přínosná jen tehdy, pokud jsou uvedené rozdíly dostatečně malé a ideálně pokud se jednotlivé země takové unie makroekonomicky sbližují. To právě ovšem není případ eurozóny, jak ve své nové studii dokumentují ekonomové Moritz Pfeifer a Gunther Schnabl z Institutu hospodářské politiky Lipské univerzity.