Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Ceny elektřiny porostou. S novými podmínkami ale automaticky souhlasit nemusíte

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Léta snižování cen energií jsou u konce. Čeští poskytovatelé energií kvůli nárůstu cen na energetické burze pomalu ale jistě přistupují k postupnému zdražování cen pro spotřebitele i firmy.

Poprvé po mnoha letech navíc dochází k plošnému zvyšování cen ještě před začátkem zimy, a nikoliv až po novém roce. Spotřebitelé i firmy ale mohou zdražování využít pro odstoupení od svých stávajících smluv a přestoupit k výhodnějším dodavatelům. Průměrná rodina může navíc na změně dodavatelů ušetřit i tisíce korun ročně.

Spotřebitelé mohou zdražování využít ke změně svých dodavatelů a zvolit si ty, kteří nabízejí lepší služby i nižší ceny. „Při zdražování ceníkových cen totiž může klient od stávající smlouvy odstoupit i přesto, že je smluvně fixován na určitou dobu. Přestup k jinému dodavateli je ale možný za různých podmínek. Především záleží na tom, jak s vámi stávající dodavatel komunikuje a jak vás o změně cen informuje,“ uvádí Zbyněk Laisek, zakladatel portálu Porovnej24.cz.

V případě, že poskytovatel energie svého klienta prokazatelně informuje o zdražení, např. dopisem nebo e-mailem, má klient na podání výpovědi smlouvy a změnu dodavatele celý měsíc.

Pokud firma svého klienta neinformuje, doba pro odstoupení od smlouvy se prodlužuje na tři měsíce od změny cen. Tyto případy se vztahují na klienty, kteří nemají smluvně sjednánu speciální fixaci ceny.

Každá firma při změnách cen volí jiný způsob komunikace a klient tak musí být na pozoru, pokud chce plošné zdražování využít ke sjednání lepších podmínek. Častou strategií firem je, že klientům zvýšení cen neoznámí a spoléhají na to, že spotřebitelé si změn sami nevšimnou. Pokud se tak chce klient vyhnout nevýhodným podmínkám a cenám, které mohou ze strany dodavatele přijít, musí sledovat, zda obdržel informaci o zdražení nebo zda stávající poskytovatel energie ceny rovnou sám nenavýšil. „Dodavatelé začali v posledních měsících obesílat své klienty dopisy o zvýšení cen. Na základě takového dopisu můžete od dodavatele odejít, ovšem lhůty nejsou dlouhé a klient by proto měl co nejdříve reagovat. Pokud by tuto lhůtu nestihl, musel by již dále pokračovat ve své smlouvě za méně výhodných podmínek než doposud. Bohužel již známe takové případy, kdy byl klientům změněn jejich cenový tarif na úplně jiný a mnohem dražší než v původní smlouvě. Bavíme se o zdražení až o 15 %,“ upozorňuje Laisek.

Jak by se tedy měl spotřebitel zachovat v případě, že obdrží zprávu o zdražování svého tarifu nebo se dozví o zvýšení ceníkové ceny jeho poskytovatelem?

Udělejte si srovnání. Spotřebitelé by si v první řadě měli udělat rychle přehled o cenách elektřiny a plynu na trhu za jednotlivé dodavatele a požít aktuální, nové ceníky.

Vyberte si nejvýhodnější ceník a dodavatele. Nejlepší je si co nejdříve vyhledat cenově výhodného dodavatele, a svou cenu si zafixovat před dalším nárůstem ceny. K porovnání cen energií Vám poslouží nejlépe internetové srovnávače, na kterých naleznete přehled všech dodavatelů. Některé srovnávací společnosti jako například Porovnej24.cz mohou zájemcům připravit nezávaznou nabídku jen na základě zaslaného dřívějšího vyúčtování energií.

Spěchejte. Ačkoliv se zdá, že měsíc je poměrné dlouhá doba pro změnu dodavatele, spotřebitelé by změnu neměli dlouze odkládat, aby se pak nedostali do časové tísně.

Kolik může ušetřit průměrná rodina?

Jako náš modelový příklad si vezměme běžnou rodinu se dvěma dětmi. Rodina bydlí v menším městě ve Středočeském kraji a ve svém domě o rozloze do 200 m2 využívají elektřinu na topení a svícení. Za svou spotřebu energie rodina do srpna 2018 zaplatila necelých 17 tisíc Kč. Od září 2018 by za stejnou spotřebu měla ročně zaplatit více než 19 500 Kč. To znamená nárůst o 15,5 %.

V případě, že si však rodina všimne zdražení u svého dodavatele a bude mít zájem na jeho změně, může nakonec na roční ceně elektřiny ještě ušetřit. Pokud rodina zvolí levnějšího dodavatele na trhu, který ale zároveň splňuje stejné podmínky jako stávající dodavatel, může rodina ušetřit více než 4 tisíce Kč ročně. Data vycházejí z Porovnej24, který průběžně aktualizuje a srovnává ceníky energetických firem.

Roční platba za elektřinu před zdražením (Kč)

Roční platba za elektřinu po zdražení (Kč)

Roční platba

13 960

Roční platba

16 120

DPH

2 932

DPH

3 385

Celkem

16 892

Celkem

19 505

Rodina si ročně připlatí 2 614 Kč ročně

V případě přechodu k výhodnějšímu dodavateli elektřiny (Kč)

Roční platba

12 794

DPH

2 687

Celkem

15 481

Změnou dodavatele rodina ušetří 4 024 Kč ročně

Výhledově se ale nebude jednat o jediné zdražení, které spotřebitele v následujících měsících čeká. „Od firem které již v tomto roce své ceny zvýšily, se do konce roku další zdražování neočekává. Další zlomový bod ale nastane začátkem roku 2019, kdy dojte ke zdražení regulované sazby a ceny energií by mohly vyrůst o dalších přibližně 10 %,“ říká Zbyněk Laisek. Záleží ale na přístupu dominantních hráčů na trhu. Ti totiž z velké míry určí i chování menších dodavatelů.

Témata:  energetika elektřina

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Google, ilustrační fotografie

Komentář

Akcie Google trhají rekordy: soud potvrdil, že Chrome a Android zůstávají v rukou firmy

V roce 2023 započal ostře sledovaný soudní spor mezi Googlem a americkým ministerstvem spravedlnosti (DOJ), které požadovalo bezprecedentní opatření. Ve hře byl dokonce nucený prodej vlajkového prohlížeče Chrome, který je nenahraditelným pilířem online ekosystému. Pro Alphabet by to znamenalo zásah do obchodního modelu a reálné ohrožení dominantního postavení. Během 2. zářijového dne však přišel moment, který mnozí na Wall Street označují za přelomový.