Trh se vzácnými známkami za poslední dva roky dělá investorům radost. Zhodnocení vybraných položek dosahuje meziročně 20-40 %. To přitahuje nové investory, kteří s tímto oborem teprve začínají. Jedná se o malé střadatele, ale i o velký byznysový kapitál.
Poptávka po drahých známkách jako alternativní investici roste již několikátým rokem. Důvodem je jednak situace s Covid a nejistota z dalšího vývoje, ale také snaha hledat zajímavé zajištění svých úspor. Poptávka se tak generuje ze všech společenských vrstev. Podle odhadů se na tuzemském trhu ročně zobchodují známky za zhruba 800 milionů korun. Velkou část tvoří menší investoři. Jejich počet se odhaduje na tisíce. Investicím se však nevyhýbají ani elitní podnikatelé, kteří sice kupují jednotky položek, ovšem pohybují se v segmentu, kdy se známky obchodují za šestimístné částky. Není se čemu divit, protože vybrané drahé známky dokázaly svým majitelům přinést meziroční zhodnocení 20 – 40 %.Zájem malých investorů
Petr Flaška, vlastník firmy zaměřené na online aukce známek, potvrzuje vyšší podíl nových, menších investorů: „Pandemie covid-19 tomuto trendu hodně nahrála. Mnoho lidí začíná tím, že se vrací k zálibě z dětství. Následně ale ve známkách spatří investiční potenciál a začne cíleně vybírat kusy, které mohou přinést zajímavé zhodnocení.“ Velký zájem z řad menších investorů potvrzuje i Petr Sobotka z PPCP: „Stále častěji se nám ozývají zájemci, kteří chtějí například šetřit svým dětem, ale místo uložení částky na spořící účet nebo do fondu zvolí investici do známek. Na rozdíl banky se peníze ve známkách v delším čase zajímavě zhodnotí, jsou rychle likvidní a zároveň jsou oblíbené pro jejich výjimečnost. Objevila se tak celá řada investorů, kteří chtějí vytvořit menší portfolio například v hodnotě 200 tisíc,“ popisuje Sobotka.Zkušení si vybírají
O známky jako alternativní investice mají zájem i zkušení investoři. „Aktuálně jsme svědky toho, že úrokové sazby jsou velmi nízké a dochází k nárůstu míry inflace. Hodně investorů má k dispozici volné prostředky, které chtějí ochránit před inflací a nějak zhodnotit. Jejich preference nemusí být vždy investovat tyto prostředky do nemovitostí, cenných papírů a dalších tradičních nástrojů. Vnímám, že známky jsou jedna ze zajímavých alternativ, o které je zájem,“ potvrzuje Radoslav Míšek, risk manažer J&T banky. Navíc podle jeho slov poptávku přitahuje i množství známek nabízených na trhu: „V posledních letech jsme mohli vidět na aukcích prodeje sbírek významných sběratelů. To zvyšuje pozornost a zájem investorů. Samozřejmě ale vyhledávají ty položky, které nejsou na trhu vidět téměř vůbec a jsou tak vhodnými kandidáty na dlouhodobější investici.“
Internetové aukce sbírají poptávku
V době omezení pohybu se obchod se známkami se ještě intenzivněji přesunul na internet a je tak více na očích. Řada aukčních domů hlásí rekordní počty lidí na aukcích, stejně tak i obchodníci se známkami zaznamenávají nárůsty počtů objednávek. To ostatně potvrzuje i Petr Flaška, který online aukce provozuje: „Neustále nám roste, jak počet položek v aukci, tak hlavně počet dražebníků. Online systém aukcí si za poslední dva roky získal výrazně větší popularitu a je pravděpodobné, že do budoucna tomu už nebude jinak. Klasické sálové aukce zůstanou důležité v případě naprosto unikátních položek za miliony. U běžnějších filatelistických položek bude mnohem významnější roli hrát internetová aukce, kam se snadno přihlásí zájemci z celého světa.“Jaké známky mohou nabídnout zajímavé zhodnocení?
Ne všechny známky s investičním potenciálem musí být v kategorii tisíc euro a výše. Existuje nemalé množství známek, které mají zajímavý potenciál. Je ale třeba do oboru trochu proniknout nebo se poradit s odborníky. „Investor nemůže vždy vycházet z katalogové ceny, ale musí sledovat i vývoj tržních cen, tedy ty, za které známky nabízejí obchodníci či za jaké ceny jsou známky vydraženy na aukcích. Doporučuje se začít se známkami, u kterých bude do budoucna zajištěna poptávka jako jsou například britské nebo německé kolonie,“ vysvětluje Radoslav Míšek z J&T banky. V tomto případě můžeme hovořit o vysoce likvidním trhu. Přesto v tuzemsku nejvíce táhnou známky z naší historie, zejména pak československá provenience do roku 1938, ale i poválečné období.
Témata: Koronavirus COVID-19, poštovní známky
Související
14. prosince 2023 16:11
11. srpna 2023 16:45
19. dubna 2023 10:32
17. března 2023 17:48
24. října 2022 10:40
18. října 2022 8:48