Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Stát loni vyplatil rekordní odškodnění za nezákonná stíhání a vazbu

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixmac

Stát musel za loňský rok vyplatit lidem rekordní odškodnění za nezákonná trestní stíhání a vazbu. Celkově šlo na satisfakci kvůli chybnému postupu policie a státních zástupců téměř 109 milionů korun. Vyplývá to ze statistiky ministerstva spravedlnosti, kterou zveřejnil časopis Neovlivní.cz. V roce 2021 to přitom bylo o čtyřicet milionů méně a ani v předchozích letech odškodnění nikdy nepřekročilo stomilionovou hranici.

Ve statistice je započítán například případ bývalé ministryně obrany Vlasty Parkanové, které ministerstvo spravedlnosti za nezákonné stíhání v kauze nákupu letounů CASA vyplatilo odškodné 1,6 milionu korun, i odškodnění pro lobbistu Iva Rittiga či Martina Dvořáka v takzvané jízdenkové kauze pražského dopravního podniku. Ministerstvo podle Neovlivní poslalo lidem za minulý rok 1289 plateb v celkové výši 108,787.745 korun. Například v roce 2020 přesáhlo odškodnění 68 milionů a v roce 2018 činilo zhruba 82 milionů korun.

Ministr spravedlnosti Pavel Blažek (ODS) uvedl, že situace v tomto ohledu není dobrá. Míní, že bohužel vzniká české a moravské trestní právo. "To se projevuje tak, že české soudy jsou mnohem přísnější směrem ke státním zástupcům. Veškerá jejich podání o vazbě či odposleších musí mít vysokou kvalitu. Na Moravě mám bohužel obavu, že někteří soudci - zdůrazňuji někteří soudci - nejsou na obžalobu tak přísní. A to vede k tomu, že tam je vyšší počet nezákonných odposlechů, vazeb a zdá se i rozsudků," řekl podle serveru Blažek.

Nejvyšší státní zástupce Igor Stříž ale jeho obavy nesdílí. "Ten současný obraz vzniká do značné míry z toho, že to byly mediálně sledované kauzy. Ale jsem přesvědčený, že to není plošný a systémový problém," uvedl pro časopis Neovlivní.cz Stříž.

Témata:  soudy věznice

Související

Aktuálně se děje

20. března 2025 12:41

Jarní přezouvání a nové technologie: Kdy přezout a jaké pneumatiky zvolit

S prvními jarními paprsky přemýšlí řada řidičů i firem nejen nad tím, kdy přezout, ale také jestli místo klasiky nepřejít třeba na celoroční pneumatiky či nevyužít pokročilých technologií umožňujících například dojezd i po ztrátě tlaku. Jaké existují na tomto poli možnosti? Kdy a jak správně přezout? A jak se o pneumatiky při jízdě či skladování starat tak, aby vydržely co nejdéle? Souhrn rad na tato témata připravil Lukáš Šícha, specialista na pneumatiky ze společnosti Business Lease, zabývající se operativním leasingem.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy