Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak postupovat při reklamaci mobilních služeb, pevné linky, internetu či kabelové televize

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zavřené školy, omezená veřejné doprava, uzavřené hranice, izolovaní senioři, zásadní omezení shromažďování, masové rozšíření home office mezi zaměstnanci. Tím vším si lidé prošli v poslední době. Potřeba využívat služby elektronických komunikací podstatně vzrostla a s tím i možnost snížení kvality služeb či častější výskyt chyb v jejich vyúčtování. Jakým způsobem lze tyto zásadní služby pro práci i život nás všech reklamovat?

Pravděpodobně se vám už stalo, že služby elektronických komunikací fungovaly omezeně nebo dokonce vůbec. Mobilní volání i internetové připojení jsou poskytovány na sítích sdílených velkým množstvím uživatelů, což při mimořádném zatížení může vést ke zhoršení kvality připojení nebo i ke kolapsu části či celé sítě. Jistě si vzpomenete na velký výpadek některých mobilních telefonních služeb jednoho operátora na počátku koronavirové krize. „Není to nic neobvyklého ani zásadně špatného, protože každá technická služba má určité riziko omezení a výpadku. Zákon o elektronických komunikacích s tím počítá a počítají s tím i všeobecné podmínky jednotlivých operátorů,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Spotřebitelé by však měli vědět, co mohou reklamovat, v jakých lhůtách a čeho se vůči operátorům mohou domoci. Reklamovat lze jak vyúčtování, tak i kvalitu poskytované služby. Pokud se tedy setkáte u pevné linky, mobilního telefonu, kabelové televize, internetového připojení či jiné služby elektronických komunikací s chybným vyúčtováním, neposkytnutím služby či jejím nekvalitním nebo omezeným poskytováním, reklamujte.

Podání reklamace operátorovi musíte stihnout v zákonné lhůtě, která činí dva měsíce od doručení reklamovaného vyúčtování nebo od vadného poskytnutí služby. Operátor má pak jeden měsíc na to, aby reklamaci vyřídil. Jde-li ale například o roaming a operátor musí vyúčtování projednat se zahraničním provozovatelem, pak se lhůta pro vyřízení reklamace prodlužuje ještě o jeden měsíc. Pozor, podání reklamace nemá odkladný účinek vůči splnění povinnosti uhradit vyúčtovanou cenu.

Po operátorovi nemůžete chtít nahradit újmu, která vám byla způsobena neposkytnutím nebo vadným poskytnutím služby elektronických komunikací. „V případě uznání reklamace je operátor povinen zajistit odstranění závady a přiměřeně snížit cenu nebo po dohodě s vámi zajistit poskytnutí služby náhradním způsobem. Nedomůžete se ale náhrady škody vzniklé v důsledku přerušení služby, neboť takovou povinnost operátorovi zákon neukládá,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.

Služby reklamujte přímo u svého operátora. Učinit tak můžete telefonicky, e-mailem, prostřednictvím formuláře na webových stránkách operátora nebo písemně. Pokud nechcete dlouhé minuty čekat na zákaznické lince operátora a zároveň byste rádi měli důkaz o uplatnění své reklamace, reklamujte raději písemně. Pamatujete na to, že jedině s dobrou dokumentací své reklamace se později můžete domoci ochrany u Českého telekomunikačního úřadu, pokud by operátor vaši reklamaci neuznal nebo řádně nevyřídil. „Nevyhoví-li operátor vaší reklamaci, můžete podat u Českého telekomunikačního úřadu návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace. Musíte tak ale učinit bez zbytečného odkladu, nejpozději do jednoho měsíce ode dne doručení vyřízení reklamace ze strany operátora nebo marného uplynutí lhůty pro její vyřízení,“ uzavírá Eduarda Hekšová.

K reklamaci můžete využít i vzorový formulář od dTestu dostupný zde.

Témata:  dTest internet mobily

Aktuálně se děje

25. dubna 2024 10:21

Předpověď počasí na noc a pátek 26. dubna

Počasí u nás bude ovlivňovat svým okrajem tlaková níže nad severozápadní Evropou. Kolem ní k nám začne proudit teplejší vzduch od jihu, informuje ČHMÚ.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy