Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Sklenkou vína ke zdraví? Ne! A je to ještě horší

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Dlouhodobě se vedou spory o to, zda alkohol v přiměřeném množství může být prospěšný zdraví, nebo zda zdraví naopak škodí. S odpovědí nyní přišli vědci z novozélandské Otagské univerzity. Jejich závěry se ale většině lidem líbit nebudou. Informoval o tom britský deník The Guardian.

Studie, která byla zveřejněna ve vědeckém časopise Addiction, došla k závěrům, že existuje přímé spojení mezi konzumací alkoholu a vznikem rakoviny. „Existují silné důkazy, že alkohol způsobuje rakovinu na sedmi místech v těle a možná i na dalších," varuje Jennie Connorová z oddělení preventivní a sociální medicíny Otagské univerzity.

Ačkoliv vědci zatím přesně nevědí, jak alkohol rakovinu způsobuje, na základě epidemiologických důkazů odvodili, že alkohol způsobuje rakovinu ústní části hltanu, hrtanu, jícnu, jater, tlustého střeva, konečníku a prsu. Varují, že se dále objevují důkazy, že by mohl souviset i s rakovinou kůže, prostaty a slinivky břišní.

Connorová také upozorňuje, že riziko se s počtem konzumovaného alkoholu zvyšuje. Riziko existuje podle ní ale i pro lidi, kteří alkohol konzumují jen středně či málo.

Výsledky analýzy se zakládají na údajích získaných během posledních 10 let předními organizacemi, které se zabývají výzkumem rakoviny. Výsledky podle deníku uznali i zdravotní experti, kteří nyní navrhují, aby byli lidé o riziku informováni a aby na obalech alkoholu byly varovné nápisy, jako je tomu například u cigaret.

Connorová ale dodává, že pokud lidé alkohol pít přestanou, jejich riziko vzniku rakoviny hrtanu, hltanu a jater klesá. Čím déle se pak alkoholu vyhýbají, tím nižší je jejich riziko. Naopak ještě větší riziko mají lidé, kteří zároveň konzumují alkohol a kouří.

Témata:  víno alkohol

Aktuálně se děje

27. července 2026 15:43

Trumpova nová cla českou ekonomiku neochromí. Problémem je jejich trvalost

Nová americká cla, která administrativa prezidenta Donalda Trumpa zdůvodňuje nedostatečným postupem obchodních partnerů proti zboží vyráběnému nucenou prací, představují z hlediska české ekonomiky další nepříznivý zásah do mezinárodního obchodu. Nejde však o šok, jenž by měl české hospodářství bezprostředně zásadněji poškodit. Evropská unie bude patřit do skupiny ekonomik zatížených desetiprocentní sazbou, zatímco země, které podle Washingtonu nemají odpovídající zákaz dovozu výrobků vznikajících nucenou prací, čelí sazbě 12,5 procenta.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy