Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Pozor na suvenýry z dovolené: Tyhle věci si nesmíte dovézt

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Chtěli jste si od moře dovézt na památku pár mušlí? Ne ze všech zemí je to možné a na hranicích byste se mohli dostat do velkých problémů. Někde byste se dokonce mohli dopustit trestného činu a dostat pokutu až 1,5 milionu korun nebo strávit několik let ve vězení.

Suvenýry k dovoleným patří, vždy si ale předem zjistěte, co se z jednotlivých zemí smí a nesmí vyvážet. Podle úmluvy CITES o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin je více než 33 tisíc druhů chráněno. Nejde přitom jen o živé organismy, ale i jejich části a výrobky z nich.

"Pokud je turista zachycen při vývozu nějakého nedovoleného suvenýru, může pro něj nastat nepříjemná situace například v podobě zmeškaného odletu nebo může být dokonce i zadržen,“ uvádí Michal Veber, tajemník Asociace cestovních kanceláří České republiky.

Pokud si přesto budete chtít některý ze zakázaných exemplářů domů přivézt, potřebujete vývozní povolení země, odkud cestujete, a zároveň dovozní povolení České republiky.

"V mnoha zemích je porušení CITES přísně postihováno, často hrozí i několik let vězení. V České republice vám nezákonně dovezené exempláře budou po příletu zabaveny a bude vám uložena pokuta, která může být od několika tisíc až do 1,5 milionu korun dle závažnosti činu," varuje ředitel České inspekce životního prostředí Erik Geuss.

Přečtěte si v tabulce, co si z různých částí světa nesmíte domů bez povolení dovézt ZDE.

Témata:  dovolená Cestování

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

18. dubna 2024 12:55

Koupil jsem si prodlouženou záruku, nebo je to pojištění?

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na spotřební elektroniku, která bývá na poruchy náchylná. Někteří z nich však mohou být posléze nepříjemně překvapeni, když jim s reklamací nevyhoví, buď kvůli podmínkám smluvní záruky, nebo protože se vlastně vůbec nejedná o záruku, ale o pojištění. Na co by si měl spotřebitel pozor, než si za takovou nadstandardní službu připlatí?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy