Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Většina českých stavebních firem pociťuje nedostatek pracovníků

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Českou republiku v posledních týdnech a měsících značně omezily uzavírky silnic a na řadě míst výluky na železnici. Peníze z evropských fondů je však nutné dočerpat. Stavební firmy, které v minulých letech redukovaly své provozy, jsou nyní vytížené na 94 %, ve dvou třetinách (67 %) společností chybějí lidé. Více než polovina (54 %) ředitelů firem marně shání subdodavatele. Nejnovější informace o současné situaci v českém stavebnictví přináší Kvartální analýza českého stavebnictví Q3/2015, zpracovaná analytickou společností CEEC Research ve spolupráci se SGCP, divize Weber.

Pro přijímání zakázek, na kterých by firmy měly začít pracovat okamžitě, mají v současné době stavební společnosti limitované rezervy. Podle výsledků nejnovější Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2015 je vytíženost strojů, ale i zaměstnanců stavebních firem, téměř stoprocentní. K plnému stavu v tuto chvíli chybí v průměru šest procentních bodů. Téměř shodně odpovídaly na dotaz o stavu vytížení jak velké firmy (94 procentní vytížení), tak malé a střední společnosti (93procentní vytížení). Z pohledu zaměření mají větší naplněnost firmy, které se zabývají výstavbou dopravní infrastruktury (95 procent), než společnosti, které staví a rekonstruují budovy (93 procent). „. Na stavebním trhu je nyní obecně velká poptávka po kvalifikovaných kapacitách. Naše kapacity jsou v tuto chvíli vytížené,“ konstatuje Roman Wieczorek, statutární ředitel Skanska, a.s. Že se nejedná o nedostatečný počet firem, ale o nedostatek technicky vzdělaných a manuálně zručných lidí, upozorňuje Antonín Daňa, člen představenstva společnosti Porr, a.s.: „Myslím, že stavebních kapacit je v České republice dostatek. V období krize vlastně nezanikla nebo neodešla z trhu v ČR žádná nadnárodní firma. Možný problém vidím v oblasti dělnických profesí, jelikož stavebnictví není pro mladou generaci atraktivní a dochází ke stárnutí současných pracovníků.“Problémy začíná některým společnostem dělat výrazný nárůst práce ve srovnání s předchozím obdobím. Dvě třetiny podniků působících na českém trhu zaznamenaly nedostatek lidí v oboru. Pouze třetině (33 procent) ředitelů stavebních podniků pracovníci nechybějí. Téměř třetina (30 procent) firem potvrdila problémy s některými profesemi, 37 procent vnímá nedostatek napříč firmou: „V

eském stavebnictví chybějí technici, strojníci, mostaři, pracovníci kvalifikovaní pro práci na železnici, ale i fasádníci, zedníci, elektrikáři, atd.,“ interpretuje výsledky výzkumu Jiří Vacek, ředitel analytické společnosti CEEC Research. „Navíc, nadpoloviční většina firem (54 procent) není v současnosti schopna zajistit na svou stavbu dostatek subdodavatelů.“Nedostatek pracovníků potvrdili především ředitelé velkých stavebních společností (78 %). Pouze pětina z nich vyloučila, že by jim chyběly vlastní nebo subdodavatelské složky (22 procent, respektive 19 procent). Malým a středním společnostem, které mívají dostatečně širokou základnu zaměstnanců, chybějí vlastní lidé v  61 % případů. Nedostatek subdodavatelů pociťují čtyři z deseti (41 procent) společností. Z pohledu zaměření firem není situace nikterak odlišná a odpovídá průměrným výsledkům výzkumu. „Jednoduše je to tak, že poptávka je vysoká a kapacit, které umí dobře vyrobit, je na trhu nedostatek,“ uzavírá Luboš Tomášek, ekonomický ředitel STRABAG Rail, a.s.Zároveň výsledky nejnovější Kvartální analýzy českého stavebnictví Q3/2015 ukazují, že více než třetina (39 procent) firem má nyní zakázek větší množství, než ve stejném období loňského roku. Čtyři z deseti společností mají stejný objem nasmlouvané práce jako před rokem.

Témata:  stavebnictví

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 19:38

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy