Velké diskuse vzbudila otázka záruk. Ty podle Tomáše Hajduška, náměstka ministra průmyslu zůstávají u většiny zboží v délce 24 měsíců, oficiálně se ale jmenují lhůta pro uplatnění vad. „Prodejci musí záruky dávat, pokud by je neposkytovali, sežral by je trh," řekl v pořadu Máte slovo Hajdušek.
„Pokud je v obchodních podmínkách něco nesrozumitelné nebo nejasné, právo je na straně kupujícího. Důkazní břemeno je na prodejci, musí dokázat, že kupujícího seznámil s obchodními podmínkami," vysvětloval Jiří Navrátil ze Svazu obchodu a cestovního ruchu.
Lidé se proto podle něj nesmí nechat odbýt. „Jestliže vás prodejce neseznámí s tím, co se zbožím dělat můžete a nemůžete, a pak vám reklamaci neuznají, protože jste se zbožím nezacházeli správně, právo je na vaší straně," radil divákům Navrátil, jak se chovat při vracení zboží. Pokud prodejce nechce zboží reklamovat, je třeba se podle něj obrátit buď na právníka nebo na sdružení, která brání práva kupujících.
Zástupce Občanského sdružení spotřebitelů TEST vidí jednu zásadní chybu. „Chybí nám soubor mimosoudních řešení, protože kvůli rozbitému zipu se nikdo soudit nebude. Protože se to nevyplatí ekonomicky ani časově," myslí si Jiří Borovička.
I to by se mohlo brzy vyřešit. „Ministerstvo už připravuje systém mimosoudních řešení, sám jsem členem komise, která návrh vytváří. I Evropská unie to po nás do roku 2015 chce," vysvětlil náměstek ministra průmyslu Hajdušek.
Rada odborníků zní nenechat se při reklamaci či vracení zboží odbýt, protože nový občanský zákoník je napsán tak, aby více chránil zákazníky.
Témata: občanský zákoník, Michaela Jílková
Související
27. července 2015 14:35
13. května 2015 9:37
17. března 2015 7:57
14. prosince 2014 3:15
21. srpna 2014 11:51
13. srpna 2014 21:01