Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lepí se vám řidiči na zadek? Nezůstanou bez trestu. Připravte se na přísnější bodový systém

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

V České republice každoročně přibývají tisíce dopravních nehod. Dle informací Policie ČR bylo v roce 2018 na našem území zaznamenáno necelých 105 tisíc dopravních incidentů. To je v porovnání s rokem 2009 o 40 procent více. Přibývá také bodových prohřešků. Ministerstvo dopravy proto připravilo nový bodový systém. Politici kritizují jeho pozdní předložení i novou logiku.

Nový a přísnějšíResort dopravy v tomto týdnu potvrdil slova ministra Dana Ťoka, který v předchozích týdnech nastínil připravované změny v bodovém systému. Návrh změn v rámci novely zákona o provozu na pozemních komunikacích prochází v současné době připomínkovým řízením. Pozměněna by měla být struktura postihů. Čtyři a šest udělených bodů budou trestem za ty nejzávažnější, zvýší se blokové pokuty i sankce v rámci správního řízení. „Cílem je zjednodušit systém na tři sazby bodů, nastavit pevně dané blokové pokuty a reagovat na nejčastější prohřešky na silnicích,“ stojí v tiskové zprávě ministerstva. Novela má zároveň umožnit postihovat „silniční piráty“ v krátkém čase. Nově by se měly snížit částky za zapomenutý řidičský průkaz, nerozsvícená světla či špatné parkování. Zaveden bude též trest za nedodržení bezpečných vzdáleností.Nehodovost strmě stoupáMinisterstvo tak reaguje na fakt, že se české silnice stávají stále nebezpečnějšími. Dokládají to alarmující statistiky policie. V roce 2009 bouralo v České republice necelých 75 tisíc motoristů. V roce 2015 bylo zaznamenáno už přes 93 tisíc nehod. A každoroční nárůsty v řádech tisíců potvrzují i údaje z loňského roku, kdy se na českých silnicích stalo skoro 105 tisíc dopravních nehod. Ty si vyžádaly 21 889 následků na životě a zdraví. Za necelých deset let tak nehodovost na našich silnících stoupla o 40 procent.

Počet nehod a jejich následků v ČR

Rok

Počet nehod

Z toho následky na životě a zdraví

2009

74 815

21 706

2015 

93 067 

21 561 

2018 

104 764 

21 889 

Zdroj: Policie ČR

O 15 tisíc více prohřešků na silnicíchRuku v ruce s počtem dopravních nehod roste v České republice také počet spáchaných přestupků a trestných činů, za které jsou motoristům udělovány trestné body. Dle nově zveřejněných údajů ministerstva dopravy učinili šoféři v roce 2018 o 15 tisíc bodových prohřešků více než rok předtím. Celkem bylo v uplynulém roce potrestáno na 395 tisíc motoristů. Nejčastěji se provinili tím, že nebyli připoutáni bezpečnostními pásy, nedodržovali možnou povolenou rychlost či používali za volantem mobilní telefon. Právě mobil v ruce proto řeší i novela, mohl by být spojen s pokutou ve výši až 10 tisíc korun. Porostou rovněž sankce za další neoprávněná jednání. Konkrétně za vjetí na železniční přejezd při rozsvícených výstražných světlech i za jízdu za volantem bez řidičského oprávnění.ODS kritizuje zpoždění, Svobodní by od systému upustiliNovela však aktuálně sklízí kritiku od několika politických stran. Jako první se ohradila ODS. Trnem v oku je jí pozdní předložení změn, které byly původně slibovány už v roce 2016. Po ODS zareagovali také Svobodní. Ti nevidí v bodovém systému opatření, které by od svého zavedení v roce 2006 nějak zvýšilo bezpečnost na českých silnicích. Prosazují proto naprosté upuštění od bodového sytému. „Počet dopravních nehod stoupá téměř neustále od roku 2009, tedy skoro 10 let. Systém byl při zavedení jeden z nejrepresivnějších nástrojů v Evropě a je založen na principu dvojího trestu za tentýž čin,“ uvedl předseda strany Tomáš Pajonk s tím, že ke snížení dopravních nehod by podle něj vedlo spíše přesměrování kontrol z přehledných a bezpečných míst na rizikové úseky i plošná revize rychlostních limitů.

Témata:  auta řidiči zákony Dan Ťok

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy