Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Kvalita v každé kapce: Rozhovor s úspěšným výrobcem ovocných sirupů a minerálních vod

Jan Vokurka, majitel a jednatel společnosti Kitl.
Jan Vokurka, majitel a jednatel společnosti Kitl.
Foto: Archiv Jan Vokurka (použito se svolením)

Přečtěte si o tom, jak jedna firma vybudovala své jméno díky kvalitě a inovativním obalům. Jak se jí podařilo rozšířit nabídku a udržet vysoký standard? Jaké výzvy přináší nákup surovin v zahraničí, a jakou roli hraje euro? Rozhovor s majitelem a jednatelem společnosti Kitl Janem Vokurkou.

V severních Čechách je dobře známá významná historická osobnost v podobě doktora Kittela, českého Němce, který byl známý svými léčitelskými schopnostmi. Má název vaší společnosti, který vznikl v roce 2007, něco společného právě s touto osobností a proč? 

Nápad na to, co je dnes firma Kitl, jsem měl v roce 2005. Myšlenkou bylo vyrábět nápoj, který je z bylin, a který léčí. Ve staré literatuře jsem hledal postavu místního lékaře nebo léčitele, se kterým bychom mohli spojit náš název. Těch postav byla celá řada, ale když jsem narazil na doktora Kittela, věděl jsem, že to je to pravé. V té době byl Kittel polozapomenutý a celé Kittelovsko zchátralé. Líbila se mi možnost část toho, co vyděláme, vracet zpátky do Kittelovska a do obnovy slávy doktora Kittela.

Pamatuji si, kdy jsem o vaší společnosti slyšel poprvé. Je to asi deset let, co moje maminka dostala k svátku váš Životabudič. Byl to netradiční dárek, ale krom té velmi chutné chuti mě zaujal i obal, kterým se výrazně odlišoval, zároveň jako by naznačoval, nejsem jen obyčejný sirup z ovocné šťávy, já jsem něco víc. Byl to záměr se odlišovat od konkurenční produkce? 

Od samého začátku jsme šli vlastní cestou. Všechny naše produkty mají vždy nějakou přidanou hodnotu. Například Životabudič je sirup na povzbuzení, ale vyrobený pouze a jenom z hroznové šťávy a bylin, které Vás nabudí. Pokud je mi známo, nikdo jiný podobný produkt nedělá. I díky doktoru Kittelovi jsme se snažili navázat na tradici medicinálních sirupů a tomu přizpůsobit naše obaly.

Společnost Kitl se zabývá výrobou ovocných a bylinných sirupů, medovin a minerálních vod. Společnost Kitl se zabývá výrobou ovocných a bylinných sirupů, medovin a minerálních vod.
Foto: Archiv Jan Vokurka (použito se svolením)

Jak se vlastně daří společnosti s výrobou převážně ovocných sirupů na trhu, který je víceméně saturován. Na druhou stranu nabídka produkce ovocných sirupů se v tuzemských podmínkách neustále rozšiřuje a je zřejmé, že je cítit zájem o kvalitní domácí produkci. Cítíte, že ze strany spotřebitelů je tato poptávka stále silná, či dokonce stále roste? 

Češi jako národ bohatnou a zajímají se čím dál více o to co jedí a pijí. My se soustředíme na výrobu prvotřídních sirupů. Kvalita je pro nás opravdu na prvním místě. Díky tomu získávají naše syroby mezi spotřebiteli čím dál více na popularitě. Důkazem kvality našich nápojů je certifikát IFS, který vlastníme. Zaručuje, že splňujeme ta nejpřísnější pravidla v potravinářském průmyslu.

Jako malé dítě jsme doma k obědu pili převážně Vratislavickou kyselku, tradiční vysoká zelená láhev s oranžovou etiketou nesměla na našem stole nikdy chybět. Pak tento tradiční nápoj liberečáků, jablonečáků zmizel z trhu, až přišel pan Vokurka a pustil se do neskutečně náročného boje o znovuvzkříšení této minerálky. Kdy vás napadla první myšlenka pustit se do této na první pohled Sisyfofské práce? 

Díky tomu, že Kitl byl a stále je úspěšný a naše prodeje rostou, jsme potřebovali nové prostory. Od roku 2014 jsem objížděl kraj a hledal vhodné prostory. Vždy se mi velmi líbil zchátralý areál Vratislavické kyselky, ale bohužel díky soudním sporům a exekucím jej nebylo možné jednoduše koupit. To se povedlo až v roce 2018 a následná rekonstrukce trvala 3 roky. Jako první jsme přestěhovali výrobu našich sirupů z Jablonce. Vedle nechali místo pro linku na Vratislavickou kyselku, kterou jsme uvedli zpět na trh v roce 2022.

Jak dlouho trvalo zhmotnění vašeho snu, než se z prvotního nápadu obnovit výrobu zdejší minerálky, notabene v zaostalém prostoru tehdejší výrobny, stane realita a z nové výrobní linky vyjela první láhev s „novou“ vratislavickou minerálkou? 

Celkem 8 let – od roku 2014 do roku 2022.

Kdybyste dnes měl poskytnout informaci svému mladšímu já, které stojí před rozhodnutím, zda se do této zdánlivě nemožné akvizice pustit, co byste mu poradil? Na co by si mělo dát pozor? 

Aby víc myslelo na sebe a na svoji rodinu.

Ten příběh je přímo epický, dnes minerálka z Vratislavic sbírá úspěchy mezi zákazníky, ale také různá ocenění odborné veřejnosti. Jak se regionálnímu produktu daří v celorepublikovém měřítku a jak se daří za hranicemi. 

My jsme se v případě Vratislavické kyselky rozhodli jít tou nejtěžší možnou cestou a plníme ji do vratných skleněných lahví. Nejen že je to náročné na logistiku, ale ještě musíte vozit prázdné obaly zpět. Díky tomu postupuje rozšiřování prodejů pomaleji. Začali jsme v libereckém kraji a nyní se blížíme ku Praze. Máme ještě spoustu práce v Čechách, takže případná expanze do zahraničí nás teprve čeká.

Dnes mají spotřebitelé možnost nakoupit staronovou kyselku z Vratislavic prakticky ve všech obchodech. Oku lahodící bílá lahev s krásnou etiketou je opět designovým šperkem mezi nápojovými produkty. Je zřejmé, že design pro vás hraje velmi důležitou roli. Jak moc vnímají design vaši zákazníci? A co je při nákupu vašich produktů tím rozhodujícím faktorem, jde zákazník primárně za značkou, za kvalitou nebo za působivým designem či za cenou?

Za design děkujeme našim skvělým grafikům. Je součástí celého příběhu, ale to nejdůležitější je uvnitř lahve. Jak říkají zkušení nápojoví mazáci „it is in the bottle“. Pro nás je kvalita našich nápojů naprosto klíčová a věříme, že náš úspěch je primárně kvůli ní. 

Jakožto významný regionální podnikatel, jak vnímáte tuzemské podmínky pro podnikání, co vás nejvíce omezuje v dalším rozvoji? 

Byť jsem hrdý, kam se ČR za 30 let posunula, je mi smutno z nárůstu byrokracie a tím související administrativy požadované ze strany státních orgánů. Kdybyste jen viděli těch kontrol a úředníků, kteří se na nás valí a často naprosto zbytečně. Je to velká škoda, věřím, že při důrazu na osobní odpovědnost a zmenšení administrativní zátěže by ČR mohla být mnohem dále.

Nedá mi to nezeptat se vás, jak vnímáte otázku přijetí eura? Je to pro vás důležité téma? Česká společnost je ze dvou třetin proti jednotné evropské měně, zatímco Slováci jsou s eurem spokojeni a podle posledních průzkumů spokojenost s eurem nadále roste.

Euro pro nás téma je. Jednak proto, že exportujeme a také proto, že spousta surovin a materiálu se dnes už obchoduje za světové ceny. Já osobně jsem velký příznivce eura a myslím si, že by ČR prospělo. Nemít euro je asi stejné jako kdyby některý ze států USA měl svoji vlastní měnu a neměl dolar.

Jaké jsou další vaše plány? Kam byste chtěl společnost posunout, kde vidíte svou budoucnost třeba za deset let? 

My věříme, že cesta, po které jdeme je správná, stále jsme ještě na jejím začátku. Myslíme si, že kvalita našich výrobků, systém vratných skleněných lahví má velkou budoucnost a můžeme je rozšiřovat nejen v Česku, ale i dál do světa. 

Témata:  Jan Vokurka rozhovor Kitl

Aktuálně se děje

14. června 2024 9:44

13. června 2024 13:35

12. června 2024 11:13

12. června 2024 10:38

Léto je zátěž pro laky karoserií, zapečený ptačí trus může způsobit poškození vrchní vrstvy laku

Pravidelné mytí karoserie je nejenom vizitkou majitele, ale také důležitým nástrojem péče o automobil. Letní měsíce navíc mohou být pro laky karoserií problém a takzvaně zapečený ptačí trus může způsobit poškození vrchní vrstvy laku. V tomto období je tedy třeba mýt vůz častěji a operativněji. Jak vybrat správnou automyčku? Každý typ má své výhody a nevýhody. Na co si dát také pozor?

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Vláda chce do vesmíru poslat českého astronauta, za 1,5 miliardy korun. Přitom říká, že veřejné finance jsou v rozvratu

Téměř po půl století Česko zřejmě vyšle do vesmíru svého člověka. Po Vladimíru Remkovi se má stát druhým Čechem v kosmu armádní stíhací pilot Aleš Svoboda. Nabídku na uskutečnění nákladné cesty dostala vláda už minulý rok. Tehdy však odmítla. Podle nynějších slov ministra dopravy Martina Kupky se více než miliardová investice mnohonásobně vrátí.