Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak inflace ovlivňuje ceny dovolených? Pohled na rok 2024

Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí cestovní kanceláře Čedok. Fotogalerie +2
Kateřina Pavlíková, tisková mluvčí cestovní kanceláře Čedok.
Foto: Archiv Kateřina Pavlíková (použito se svolením)

Ceny zájezdů zůstávají díky silné pozici cestovních kanceláří stabilní, i přes rostoucí inflaci. Díky výhodným smlouvám s hotely a aerolinkami nedošlo k výraznému zdražení. Jaké jsou průměrné ceny dovolených a jak se mění preference klientů? O které destinace je největší zájem? Na otázky jsme se zeptali Kateřiny Pavlíkové, tiskové mluvčí cestovní kanceláře Čedok.

Rok 2024 bude třetím rokem po celosvětové covidové pandemii, jak se změnil trh s dovolenými? Vrátila se poptávka na úroveň před covidových let?

Zájem o dovolené navazuje na předchozí rekordní sezony a aktuálně u prodejů na léto zaznamenáváme v České republice oproti loňskému roku nárůst asi o 30 %. Na Slovensku, kam jsme se v roce 2023 opět vrátili, pak dokonce dvojnásobný. Právě i díky rekordní poptávce po částečném útlumu v roce 2020 se klienti vrací k rezervacím v předstihu, aby měli jistotu svého termínu, hotelu nebo typu pokoje. Jednoznačným trendem po pandemii je tak návrat k first minute rezervacím, ale i objevování i méně tradičních obvyklých destinací, odlety z regionů, doplňkové služby nebo nové koncepty. Poptávka již v předchozích sezonách překonala čísla a veškeré naše statistiky z doby před pandemií a za rok 2023 jsme vykázali ve 104leté historii firmy nejvyšší zisk i tržby a připravili zájezdy pro nejvíce klientů.

Loňský rok byl ve znamení vysoké inflace, vysokých cen energií a tedy snížení životní úrovně obyvatel. Jak se tato situace propsala do nákupu dovolených. Byl znát v loňském roce nižší zájem o nákup dovolených v zahraničí a jaký trend sledujete v letošním roce?

Právě po cestovatelském útlumu v době pandemie pozorujeme, že Češi kladou větší důraz na zážitky a cestování si chtějí dopřát. V dovolené se nijak neomezují, a právě naopak si ji chtějí užít na maximum, u části klientů také několikrát ročně. Preferují letecké zájezdy, které suverénně dominují, pobyty volí většinou s all inclusive a rezervují si především čtyř a pětihvězdičkové hotely, tedy ve stále kvalitnějších hotelích. Častěji také absolvují výlety v destinacích s česky hovořícími průvodci nebo si připlatí za lepší catering a místa v letadle. V zimě jsou oblíbené přímé lety do exotiky, v létě pak tradiční i nové trendy destinace.

Mluvila jste o tom, že loňský rok, který byl pro rodinné rozpočty často velmi napínavý, nepřinesl nižší zájem o dovolené, dokonce jste zaznamenali vyšší zájem o dražší zájezdy. Jak se však vysoká inflace projevila na cenách zájezdů? Zvyšovaly se ceny a dá se předpokládat, že s klesající inflací budou klesat i cena zájezdů?

Zájezdy na jednotlivé sezony se připravují rok i více dopředu a kontrakty se uzavírají v eurech a dolarech. Obecně nedošlo k plošnému zdražení zájezdů v žádné z destinací ani loni, ani pro letošní letní sezonu, a to díky naší silné pozici na trhu a dobře nastavené spolupráci s našimi partnery od hotelů až po aerolinky. V případě, že se ceny změnily, tak pouze u některých ubytování a pouze v nižších jednotkách procent. Navíc působí v cestovní ruchu konkurence a dokážeme vyjednat pro zájezdy výhodné podmínky pro naše klienty. 

Jaká je vlastně v roce 2024 průměrná cena zájezdů?

Konkrétní nabídka se liší vždy podle preference klientů. Závisí to tedy na tom, co od dovolené očekávají, v jakém termínu pojedou, ale i jaký hotel či typ stravování zvolí. Nejlevnější letní dovolenou si mohou Češi dopřát třeba v Tunisku, Egyptě nebo Bulharsku, což jsou zároveň i jedny z nejoblíbenějších destinací pro rodiny s dětmi. Letní sezona se navíc dlouhodobě prodlužuje, na květen i červen, mimo hlavní sezonu, tak mohou zájemci sehnat už nyní pobyty v rámci last minute nabídek. Ceny na týdenní zájezdy pro rodinu začínají aktuálně přibližně od 25 tisíc korun. Velmi výhodné ceny vidíme například i u řeckého ostrova Lesbos, kam začneme létat nově z Prahy příští měsíc. 

Dovolená pro celou rodinu není dnes rozhodně levná záležitost, je znát, že by vaši zákazníci více využívali vlastní dopravu nebo preferují levnější autobusovou dopravu na úkor té letecké?

U českých dovolenkářů dlouhodobě vnímáme i u typicky bližších destinací odklon od vlastní automobilové dopravy směrem k letecké. Trend je v souladu s globálním nárůstem tohoto typu cestování, což odráží rostoucí pohodlí i širší dostupnost letecké dopravy. I naši klienti tak v naprosté většině upřednostňují letecké zájezdy. Změny způsobu dopravy pozorujeme i u destinací, jako jsou Chorvatsko, Černá Hora či Albánie. Do míst, kam se dříve Češi primárně dopravovali autem, se stále častěji přesouvají letadlem. Jednou z hlavních výhod je zejména to, že za podobnou částku se do své destinace klienti dostanou výrazně rychleji a zároveň pohodlněji.

Mezi nejvýhodnější dovolenková místa, zejména pro rodiny s dětmi, patří letos jednoznačně Bulharsko, Egypt, Tunisko nebo Turecko. Rozšířili jsme také možnosti zájezdů i ze všech českých regionálních letišť, aby tak měli cestu turisté co možná nejkomfortnější. Rodiny s dětmi také patří ke klientům, kteří si nejčastěji rezervují dovolenou v předstihu, kdy mohou využít různé výhody, třeba pobyty pro děti zdarma. Vybírají také hotely hned u pláže a ubytování, kde máme náš dětský klub s animátory. Paradoxně týdenní dovolená v tuzemsku dneska vychází dráž než pobyt v zahraničí.

Jak se v dnešní digitální době mění návyky v nákupu dovolených? Jsou některé kanály stále ještě efektivní nebo se nákup čím dál více stěhuje na internet?

V digitální době se návyky v nákupu dovolených skutečně průběžné mění. Do prodeje zájezdů i komunikace se zákazníky proto implementujeme v Čedoku řadu technologií, které zrychlují i zlepšují celý proces a pomáhají nám servis cestovní kanceláře zlepšovat. Klienti si dnes dovolenou mohou pohodlně a rychle rezervovat přes web, v aplikaci, po telefonu a dalšími kanály. Zájezdy se ale nadále rezervují osobně také na pobočkách. Celá řada klientů preferuje ve výběru dovolené právě ten individuální, lidský přístup. Naše pobočky proto průběžně nejen renovujeme tak, aby byly v jednotném designu, moderní, reprezentativní a klienti se v nich cítili příjemně, ale zároveň průběžně otevíráme i nové – a to jak v Česku, tak i na Slovensku.

Mění se věková struktura vašich zákazníků nebo jde v čase stále o stejnou věkovou hranici?

Na dovolenou s Čedokem jezdí pravidelně všechny cílové skupiny. Vůbec nejsilnější skupinou jsou u nás páry všech věkových kategorií. Jen za loňský rok 2023 tvořily celkem 43 % našich zákazníků. Další významnou skupinou jsou pak rodiny s dětmi (40 %), které k dovolené s cestovní kanceláří přirozeně inklinují a je pro ně cestování jednodušší i levnější. I díky tomu, že mají všechno na jednom místě a často také výhodnější ceny i program pro ty nejmenší. Přátelé a další skupiny potom u nás tvořily 15 % a narůstajícím trendem je jednoznačně cestování tzv. singles lidí, v celkovém součtu se však jedná asi jen o 2 %. Chceme také ukázat, že s cestovní kanceláří může opravdu cestovat každý, a že se dají najít alternativy i pro ty, kteří chtějí bydlet v soukromí, hledají individuální alternativu termínu i ubytování. Průměrný věk našich klientů se i díky změnám naší nabídky a komunikaci snižuje, oslovujeme tak i další skupiny lidí.

Asi každý z nás plánuje svou dovolenou poměrně dlouho dopředu, kdy je ale ten správný moment pro nákup dovolené z hlediska nejlepšího výběru a zároveň nejlepší možné ceny?

Na léto je ideální plánovat dovolenou ještě ve first minute nabídkách, které tradičně finišují v průběhu ledna a února. Díky first minute mají klienti jistotu svého termínu, hotelu nebo třeba typu pokoje. Navíc mohou využívat nízkých záloh, akčních slev na ubytování, pobytů pro děti zdarma nebo výhodnějšího výběru sedadel v letadle. Volná místa na toto léto stále ještě jsou, ale výběr se postupně zužuje. Navíc se nejrychleji vyprodávají nejprodávanější hotely, zejména s dětskými kluby a v oblíbených prázdninových termínech. Odlety v květnu a v červnu jsou tak již nyní v last minute nabídkách. Ty jsou vhodné především pro flexibilní cestovatele, pro které není důležitý ani termín, ale například ani destinace.

Jaké jsou trendy letošního roku? Jsou nové destinace, které zažívají boom mezi zákazníky nebo je zájem stále o stejné destinace?

Jednoznačným skokanem roku je Albánie díky cenové dostupnosti, nádherné přírodě, památkám i krásným plážím. Stále oblíbenější je také Marsa Matrouh, kam se letos bude létat nejen z Prahy, ale také z Brna, Ostravy i Bratislavy. Zájezdy do egyptského letoviska u Středozemního moře nabízíme třetí sezonu přes léto a rychle si ji čeští turisté oblíbili díky průzračné vodě téměř jako v Karibiku, bílému písku, příjemným teplotám a také díky výletům do Alexandrie, Káhiry, El Alamein nebo do autentické óazy Síwa se solnými jezírky a návštěvou Sahary. Pro aktivní cestovatelé jsme připravili od června nově ostrov La Palma, který je součástí Kanárských ostrovů, do nabídky zařazujeme také řecký ostrov Lesbos s velmi výhodnými zájezdy. Stále atraktivnější je Madeira, kam létáme přímo z Prahy, Brna a začneme i ze slovenské metropole, nebo Azorské ostrovy.

Témata:  Kateřina Pavlíková Čedok Cestování dovolená rozhovor

Aktuálně se děje

22. června 2024 12:06

21. června 2024 10:11

18. června 2024 5:20

Podnikatel z EU pomáhá Rusku dovážet západní značky jako Nike, Lego a další

Ruští spotřebitelé stále mohou nakupovat západní značky jako Nike a Lego díky nizozemskému podnikateli, který je dováží prostřednictvím šedého trhu. Tuto informaci zveřejnila agentura Reuters v sobotu.

Zdroj: Radovan Majer

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

WSJ: EU chce prohloubit průmyslovou spolupráci s Čínou. Podle listu tím ale dost riskuje

Chystaná cla na čínská elektroauta, která jsou v plánu od příštího měsíce, nemají být – v očích Bruselu – úvodním výstřelem v obchodní válce. Evropská unie naopak tiše akceptuje vznik „eurounijně-čínského průmyslového komplexu“. V podstatě tedy již přijala fakt, že čínská elektroauta jsou natolik konkurenceschopná, že evropští výrobci – zatížení regulacemi a normami, jež nesnesou srovnání nikde jinde ve světě – proti většině z nich nemají příliš šancí. Proto se se svým soupeřem hodlá spíše spojit než s ním zápolit; chce jej jen přimět k tomu, aby své elektrovozy vyráběl v EU, a ne v Číně.