Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

9 tipů, jak jednoduše získat půjčku

Peníze CZK, ilustrační fotografie
Peníze CZK, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Jaký je rozdíl mezi zrušenou a zamítnutou půjčkou? Jak požádat o půjčku? Co udělat, aby nebyla zamítnutá? Na co si dát pozor? Získejte praktické informace ohledně získání úvěru pomocí tipů od produktového manažera banky Zuno Petera Jandury.

1.      Chcete půjčku, ale už splácíte jiné úvěry?Žádáte o půjčku, ale už splácíte nějaký spotřebitelský úvěr. Například čerpáte kreditku či kontokorent, případně jste si koupili mobil na splátky v obchodním centru. V takovém případě se v bance nejprve informujte o možnosti sloučení úvěrů s navýšením potřebné částky. Snížíte tak riziko, že vám banka další úvěr nenabídne, případně vám nabídne nižší částku, než jste požadovali.

2.      Zeptejte se vaší banky

Navštivte webové stránky vaší banky, zavolejte na zákaznickou linku a informujte se. Většinou jde o základní podmínky jako minimální věk, příjem či zaměstnání. Například podporu v nezaměstnanosti nebo studentské stipendium banky nemusí brát banky za standardní příjem. Vždycky je lepší dobře se dopředu informovat, než požádat o půjčku a zklamaně číst zprávu o jejím zamítnutí.

3.      Pozor na dokumenty, které po vás banka chce

Nejčastěji banky vyžadují doklad totožnosti, potvrzení o příjmu nebo výpisy z účtu. Například v Zuno při podání žádosti nic dokládat nemusíte. Pokud je nějaký dokument potřeba, banka si jej vyžádá. Pokud si dokumenty nachystáte dopředu, ušetříte tím čas.

4.      Odpovídejte pravdivě

Správně vyplněná žádost urychluje její zpracování, odpovídejte tedy pravdivě a úplně. Tak například – chcete lepší úrok, a tak si vyplníte vyšší příjem? To opravdu není dobrý nápad. Nebo se rozhodnete některou kolonku přeskočit? Třeba IČO, i když ho máte. Opět – není to dobrý nápad. Dávejte si ale pozor i na chyby z nepozornosti jako překlepy nebo přehozené kolonky. Všechny tyto i na první pohled drobnosti mohou vést k prodloužení procesu schvalování nebo ke zrušení či dokonce k zamítnutí.

5.      Využívejte úvěrové produkty, ale zodpovědně

Pokud používáte kreditku nebo kontokorentní úvěr (také se používá označení „povolené přečerpání účtu“) ukazujete bankám, jaký jste dlužník. Nemějte obavy, když je máte. Správným používáním těchto produktů naopak dáváte najevo, že jste zodpovědní a že jste schopni plnit své závazky. Hlídejte si proto přečerpání kreditky nebo pravidelné splátky. Pozor např. na připsání úroků na kontokorentu na konci měsíce. Když už máte téměř načerpanou hraniční částku, po připsání úroků se snadno může stát, že limit překročíte, a dojde tak k nepovolenému přečerpání.

6.      Budujte si dobrou úvěrovou historii

Pokud jste měli v minulosti problémy se splácením půjčky, může to ovlivnit vaše budoucí úvěry. Pokud jste měli v minulosti půjčku, kterou jste spláceli bezproblémově, získáváte naopak pozitivní body. Je to úplně stejné jako v běžném životě. Když někomu půjčíte peníze a on vám je bez problémů podle dohody vrátí, rádi mu půjčíte znovu.

7.      Pochopte rozdíl mezi zrušením a zamítnutím žádosti

Zrušení žádosti o půjčku nijak neovlivňuje váš obraz v očích banky. Nejčastěji ruší žádost klienti, kteří nejsou spokojení s podmínkami banky nebo si to jednoduše rozmysleli. Bankou může být zrušená i nesprávně vyplněná žádost. Jinými slovy zrušení žádosti nemá v podstatě žádný vliv na úvěrovou historii.

Zamítnutá žádost však znamená, že jste o půjčku žádali a banka vás odmítla. To není úplně nejlepší znamení a při další žádosti na ně může být brán zřetel. Samozřejmě to ale neznamená, že kvůli jedné zamítnuté žádosti už nikdy žádný úvěr nedostanete. V praxi vám negativní bod připíší, až když uvidí sérii takových zamítnutých žádostí.

8.      Podívejte se do registrů

Pokud vás banky odmítají, zkuste se podívat do registrů Credit Bureau a Solus. Oba dva vám na požádání a za určitý poplatek vystaví výpis. Tyto registry sledují vaši platební historii, své dlužníky tam evidují např. i telekomunikační společnosti. Možná tak zjistíte, že jste kdysi zapomněli uhradit fakturu a tento vroubek se s vámi veze až do současnosti. Když znáte příčinu, můžete s tím něco dělat.

9.      Myslete na přílišné zadlužení

Běžně si klienti podávají žádosti ve vícero bankách naráz. To se určitě vyplatí, protože si tak můžete porovnat nabídky a vybrat si tu nejlepší. U této strategie je ale jedno riziko – když máte otevřených více žádostí, může to být důvod pozdržení schválení půjčky u některé z bank. Banky totiž vaše žádosti vidí v registrech a při schválení tu hrozí, že vám zároveň půjčku odklepnou i ostatní banky a dojde tak k vašemu přílišnému zadlužení.

Vystavovat vás takovému riziku si samozřejmě žádná banka nepřeje, své slovo v tom má i legislativa. Ve výsledku se tak může stát, že i kdyby vám banky půjčku normálně daly, za takových okolností ji pozdrží, ve výjimečných případech dokonce zamítnou.  

V případě, že je vaše žádost zamítnutá kvůli příliš vysokému zadlužení a příčinou není více podaných žádostí, zvažte zrušení kreditky a povoleného přečerpání účtu. Pokud dané produkty nevyužíváte a máte je jen jako finanční rezervu, můžete se bez nich nějakou dobu obejít a podat žádost znovu. A díky tomu, že snížíte své zadlužení (ano, i povolené přečerpání a kreditní karta je forma úvěru), pak máte větší šanci na úspěšnou žádost.

Témata:  půjčky banky CZK

Aktuálně se děje

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 12:03

16. dubna 2024 10:45

Jak na mimosoudní řešení sporů

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří urovnat domluvou, u jiných se však oboustranně přijatelného řešení dospět nepodaří. Jelikož se drtivá většina těchto sporů týká nízkých částek, soudní řešení sporů se kvůli soudním poplatkům a nákladům na advokátní služby často nevyplatí. Existuje však alternativní způsob řešení těchto sporů, kterého mohou spotřebitelé využít, jelikož je levnější a rychlejší.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

CZK

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit?

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. Z ničeho nic jim však přišla výzva od advokátů vymahačské společnosti, ať dluh neprodleně uhradí, jinak na ně bude podána žaloba. Jde o prázdné výhrůžky, nebo musí spotřebitel naopak zbystřit? A jak se vůbec bránit těmto praktikám?