Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Jak se dobře připravit na dovolenou autem? Přinášíme manuál, díky němuž vychytáte nejen pojištění

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Doba letních dovolených se blíží a spousta lidí, kteří se připravují na volné dny, vyrazí za dobrodružstvím autem, po České republice i do zahraničí. Srovnávač Klik se rozhodl usnadnit dovolenkářům přípravy a vytvořil seznam všech důležitých bodů, na které je dobré při plánování klidné cesty na dovolenou pamatovat. 

„Zabalit, sednout a jet. Tak jednoduché to bohužel není, ale s naším manuálem nezapomenou klienti při plánování cesty na nic podstatného. Hladce je provede celou přípravou jejich cesty, tak aby se vyvarovali možných nástrah a rizik. A najdou v něm i návod, jak postupovat, když nepříjemná situace nastane,“ vysvětluje záměry srovnávače marketingový ředitel Kliku Petr Princ.   

Kdo je připraven, není překvapen. Známé pořekadlo se skvěle hodí na důkladnou přípravu před cestou autem do zahraničí. Vyplatí se zkontrolovat platnost dokladů, seznámit se s rozdíly týkajícími se dopravních předpisů v jednotlivých státech, uzavřít adekvátní pojištění a cestu naplánovat z hlediska odpočinku a zábavy pro velké i malé spolucestující. Některé tipy uvítají i cestovatelé, kteří se nejprve budou přesunovat třeba letadlem, ale v cílové destinaci budou sami řídit.  

Celý manuál najdete zde, kromě nezbytných informací je v něm i spousta doporučení a praktických rad.  

Kontrola dokladů a kdy se hodí mezinárodní řidičák?  

Vedle včasné kontroly cestovních dokladů je dobré ověřit i úplnost dokladů k vozidlu. Kromě občanky nebo pasu je při cestě autem třeba mít s sebou malý technický průkaz vozidla, doklad o povinném ručení, tedy zelenou kartu, a při nehodě ušetří hodně starostí evropský formulář pro zprávu o dopravní nehodě. Pokud cestující vyráží zapůjčeným vozidlem, může při kontrole potřebovat písemné prohlášení majitele se souhlasem o zapůjčení vozidla v angličtině.  

Při policejní kontrole, na hranicích nebo v půjčovně aut často řidiči potřebují i mezinárodní řidičský průkaz. Při plánování rozpočtu cesty je dobré pamatovat kromě pohonných hmot také na dálniční známky, mýta či jiné poplatky v daných zemích.  

Kvalitní pojištění 

Velmi důležitým bodem je v případě cesty autem výběr správného pojištění. Pojištění léčebných výloh a úrazu v rámci cestovního pojištění je již standardem, ale co když se přihodí něco s vozem a bude potřeba odtah? „Ideální variantou je, když mají klienti v povinném ručení či havarijním pojištění zahrnutou auto asistenci. Poté doporučujeme ověřit přesné podmínky plnění, územní platnost a případné výluky. Pokud asistenci nemají, mohou si sjednat cestovní pojištění ve variantě ‚cesta autem‘, která potřebná rizika pokryje,“ radí Tereza Procházková ze srovnávače Klik. 

Tento typ pojištění nabízí řadu doplňkových služeb pro různé situace. „Přestupky řešíme méně, ale je možné si pojistit i právní pomoc, součástí asistence může být i takzvaný právník do auta. Zajišťujeme i náhradní způsob dopravy domů,“ vyjmenovává nepříliš známé možnosti Eva Svobodová, tisková mluvčí Uniqa pojišťovny. 

Asistenční služby řidiči v praxi opravdu vytěžují. Jen pojišťovna Kooperativa ročně zaznamená přibližně 60 tisíc případů pomoci. „Nejvíce zásahů registrujeme v letním dovolenkovém období a pak v zimě. Nejčastěji, to platí i pro zahraničí, volají klienti asistenci k poruše vozidla, tyto zásahy představují téměř 80 % výjezdů, ostatní jsou zásahy po dopravních nehodách. V téměř polovině zásahů naše asistence řeší poruchy motoru, pak poškozené pneumatiky, problémy se spojkou nebo automatickým startem vozidla,“ uvádí tiskový mluvčí Kooperativy Milan Káňa. „Ale řešíme i opravdu velmi drahé zásahy, například vloni jsme zajišťovali odvoz porouchaného vozu ze Španělska, což znamená cestu přes 2 200 kilometrů. Cena odtahu přesáhla 117 tisíc Kč, klient měl ale naštěstí sjednaný neomezený program MAX+,“ dodává. 

Pravidla na silnici se mohou lišit 

I když jsou většinou pravidla provozu v zemích EU stejná, některá specifika dokážou překvapit. V Itálii se například mohou řidiči dostat do potíží, pokud v létě pojedou na zimním obutí. Při jízdě v Rakousku či Portugalsku je pak lepší sundat palubní kameru. Pozor si je potřeba dát rovněž na bezemisní zóny.  

„Dále jde kupříkladu o absolutní přednost tramvají, odlišné povolené rychlosti či tažení přívěsů. Někde rovněž platí zpřísnění podmínek pro řidiče, kteří mají řidičák méně než dva roky. Platí pro ně například nižší povolená rychlost, zákaz vlečení přívěsů či jízda v noci,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.  

Lišit se může povolené množství alkoholu v krvi, povinné bezpečnostní vybavení vozidel a cyklistů či povinné svícení za dne. A pozor, vedle Velké Británie se v Evropě jezdí vlevo i na Kypru, v Irsku a na Maltě.  

„Dobrým zdrojem, kde si můžete aktuální informace o pravidlech silničního provozu předem zjistit, je autoklub ÚAMK, který motoristům poskytuje informace i o pravidlech silničního provozu v evropských zemích, nebo se můžete obrátit na naše zastupitelské úřady v příslušné zemi, do které se jako motorista chystáte vycestovat,“ radí Neřold. Jinak ve všech zemích Evropské unie platí, že musíte mít zapnutý bezpečnostní pás, děti musí sedět v autosedačkách a při řízení je zakázáno používat mobilní telefon bez hands-free ovládání. 

Světla svítí? Stěrače stírají? 

BESIP také doporučuje nechat auto před cestou na dovolenou prohlédnout v servisu, zkontrolovat emise a platnost technické prohlídky, funkčnost a stav stěračů, osvětlení a doplnit provozní kapaliny. Před delší cestou stojí za kontrolu i stav pneumatik a jejich huštění. Na dovolenou bude auto rozhodně více naložené než v obvyklém denním provozu a tomu je třeba přizpůsobit výši tlaku v pneumatikách. 

Plán cesty i odpočinku 

Nedílnou součástí přípravy na dovolenou je i plánování trasy, a to včetně dostatečné časové rezervy a zastávek. „Častokrát řidiči počítají s orientační dobou dojezdu do cílové destinace podle informací například z navigace, k této době je ale potřeba připočíst případné dopravní komplikace a zastávky. Ty je vhodné zařadit kdykoli, když řidič cítí, že se jeho koncentrace snižuje,“ říká Veronika Peťková z Centra dopravního výzkumu. „Únava za volantem je velmi nebezpečná a nejčastěji přichází mezi 1. až 3. hodinou v noci, ale i odpoledne. Nejkritičtější jsou poslední desítky kilometrů před cílem,“ doplňuje Tomáš Neřold.  

Bezpečně na silnici i ve vozidle 

Kromě jídla a pití na cestu je dobré pamatovat i na zábavu pro malé i velké cestovatele. Brečící dítě rozhodně řidiči na klidu nepřidá. „Hodně opomíjené je také dostatečné zabezpečení nákladu, i velmi malý předmět volně položený ve vozidle, například mobil na přístrojové desce, může v případě prudkého brzdění nebo kolize způsobit velmi vážná zranění,“ nabádá Veronika Peťková. V zavazadlovém prostoru by pak nemělo chybět tažné lano, pracovní rukavice a samozřejmostí jsou reflexní vesty pro celou posádku.  

Experti ze Srovnávače kromě dokonalého plánování trasy a eventualit, jež mohou klienty, kteří vyrážejí na dovolenou, potkat, připomínají, že větší cestování a dovolené, kdy tráví rodina společný čas, přinášejí řadu nedorozumění. Radí tak, aby lidé brali situace s nadhledem a zachovali klid.  

Témata:  Cestování dovolená auta

Aktuálně se děje

21. června 2024 10:11

17. června 2024 9:56

14. června 2024 16:04

Vláda chce do vesmíru poslat českého astronauta, za 1,5 miliardy korun. Přitom říká, že veřejné finance jsou v rozvratu

Téměř po půl století Česko zřejmě vyšle do vesmíru svého člověka. Po Vladimíru Remkovi se má stát druhým Čechem v kosmu armádní stíhací pilot Aleš Svoboda. Nabídku na uskutečnění nákladné cesty dostala vláda už minulý rok. Tehdy však odmítla. Podle nynějších slov ministra dopravy Martina Kupky se více než miliardová investice mnohonásobně vrátí.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy