Podvodníci na internetu jsou stále rafinovanější a jen malá chvilka nepozornosti může vyjít draho. Při inzerci či nákupu na sociálních sítích se proto vyplatí prověřit osobu zájemce a věnovat pozornost nejmenším detailům.
Zjistěte, co se dá
Jako v každé situaci se vyplatí problémům předcházet, než je následně složitě řešit. Jiná situace nepanuje ani v tomto případě. „Než s někým začnete na sociální sítích jednat za účelem nákupu či prodeje zboží, ověřte si jeho uživatelský profil,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Zjistěte jeho předchozí aktivitu na Marketplace či obdobné službě, případně zkontrolujte, zda máte společné přátele či známé. Jestliže objevíte společné přátele, ověřte u nich, jak dobře prodávajícího či zájemce o vaše zboží znají a jaké s ním mají zkušenosti. Zaměřte se také na předchozí inzerci a hodnocení uživatele.“ Zároveň se nabízí jeho jméno zadat do internetového vyhledávače, zda se neobjeví negativní zkušenosti ostatních uživatelů nebo dokonce varování policie.
Pod tlakem nenakupuji
Oblíbeným trikem všech podvodníků je vytváření nátlaku. Cílem je dostat vás do stavu, kdy emoce vítězí nad zdravým rozumem. „Kurýr už jede! Za zboží jsem zaplatil, peníze si vyzvedněte zde... Při podobném způsobu komunikace si můžete být jisti, že jednáte s manipulátorem, který se vás snaží připravit o peníze. „Zároveň platí, že zasílá-li vám prodávající či kupující jakékoliv odkazy, neotvírejte je. V lepším případě předáte osobní údaje neznámo kam, v horším přijdete o peníze,“ vysvětluje Eduarda Hekšová. Během prodejních „námluv“ také raději komunikujte tak, aby byla komunikace zaznamenatelná pro eventuální pozdější potřebu důkazu.
Na dobírku neposílám, nebo?
Zájmy a potřeby prodávajícího a kupujícího jsou často opačné. Platba předem na účet je výhodná, když zboží prodáváte, při koupi zboží se jí, pokud možno, vyhněte. Pro některé prodávající patrně pod vlivem jejich vlastních negativních zkušeností naopak nepřipadá v úvahu ani dobírka, kterou kupující často preferují. Výjimečné totiž nejsou případy nepřevzatých a vrácených zásilek, čímž odesílateli vzniknou náklady za zbytečné odeslání zboží. Setkat se proto můžete s požadavkem na zaplacení zálohy na účet ve výši poštovného. „Oběma stranám – prodávajícímu i kupujícímu, tak lze doporučit především osobní převzetí zboží. Vyvarujete se dohadům ohledně opotřebení či poškození věci, které nebylo patrné na inzertních fotografiích, a především nevyzvednutým zásilkám,“ radí Hekšová.
Zaměřte se na detaily
Při konverzaci si všímejte použitých formulací, slovních spojení, slovosledu, gramatických chyb a úrovně jazyka obecně. „Kostrbaté formulace nebo podivné znaky mohou v textové komunikaci odhalit nezdařilý strojový překlad z orientálních jazyků, což opět nasvědčuje, že zájemce není tím, kým se zdá být. Důležitý je i kontext uváděných informací. Neváhejte proto některé své dotazy i opětovně zopakovat. Není vyloučeno, že se zájemce do svého projevu ‚zamotá‘“,“ uzavírá ředitelka dTestu. Zbystřete, pokud vám v průběhu delší komunikace podává jiné informace než na začátku, například o způsobu platby a doručení.
Zboží dorazilo, ale má vadu? Pro reklamaci můžete využít vzorového dopisu dostupného zde.
Témata: sociální sítě, nákupy, e-shopy, dTest
Související
14. května 2024 10:27
8. srpna 2023 15:39
22. května 2023 9:27
3. února 2023 11:08
21. září 2021 9:12
28. listopadu 2019 15:34