Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Výborné známky nezaručují, že žák všemu rozumí

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Jan Zýka / INCORP images

Vyučující se během svých hodin ocitají v mnoha různých rolích, používají nové metody výuky, moderní technologie a známkování už není tím jediným způsobem ohodnocení znalostí žáků a studentů. Pedagogové jako poradci, průvodci, moderátoři, mentoři, rozhodčí nebo koordinátoři a žáci čím dál více zodpovědní za vlastní vzdělávání. I to jsou změny, ke kterým dochází v oblasti školství.

Učitel už není jediným nositelem a zdrojem informací

Postupná světová digitalizace se přirozeně odráží i ve školách. Se zaváděním moderních technologií do vzdělávání se razantně mění postavení učitelů ve třídě. Už nejsou jediným nositelem a zdrojem informací. Domácí úkoly se mění na domácí přípravu a tzv. blended learning je na školách využíván čím dál častěji. Učitel má také možnost použít nové výukové nástroje, v rámci kterých přenáší aktivitu na žáky a studenty. K oblíbeným patří například dvojnásobný učitel, honba za informacemi, géniové a promíchané skupiny. V rámci těchto aktivit se pak učitel ve třídě ocitá pokaždé v jiné roli. Může stát v pozadí a pozorovat, nebo radit, koordinovat, provázet, mentorovat, klást otázky, ale také být rozhodčím či „rozdávat fauly“. Podrobný popis zajímavých výukových aktivit a metod včetně tipů a praktických doporučení, jak zvýšit zodpovědnost žáků a studentů za proces vlastního učení, jak je zaujmout a zapojit do procesu učení uvádí například publikace Efektivní výukové nástroje pro učitele, kterou vydala vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB) ve spolupráci s Martinem Romanem.

„Do výzkumu efektivity vzdělávání plynou obrovské prostředky a my dnes dobře víme, co funguje a co ne. Rozhodující vliv mají samozřejmě učitelé a tato kniha by jim měla pomoci, jak děti zaujmout a předat jim  nejen znalosti a dovednosti, ale hlavně schopnost je použit v životě,“ konstatoval Martin Roman, vydavatel a zakladatel projektu Čtení pomáhá.

Jen známkování nebo formativní hodnocení?

Známka jako jediná zpětná vazba se jednoznačně jeví jako nedostatečná. Také z tohoto důvodu přistoupily některé školy ke slovnímu hodnocení. Ale i tento způsob má odpůrce z řad učitelů, žáků i rodičů. Vhodným způsobem hodnocení se v posledních letech jeví hodnocení ve formativní funkci. Jedná se o průběžné poskytování zpětné vazby žákovi během vzdělávání. A to nejen od učitele, ale i od spolužáků, jednotlivě i ve skupině. Hodnotí se známkou, slovně, písemně nebo třeba zvednutým palcem. Efektivní formativní hodnocení pomáhá učitelům udělat důležitá rozhodnutí ve výuce, ale jeho zavedení do praxe vyžaduje hlubokou znalost technik a porozumění tomu, jak je využívat. Ty jsou popsány v odborné publikaci Zavádění formativního hodnocení: Praktické techniky pro základní a střední školy, kterou EDULAB vydal s Martinem Romanem v roce 2016. Kniha nabízí rady a podrobné návody na to, jak ve třídě aplikovat formativní hodnocení.

„Vnímat učitele pouze jako zdroje informací nejde. Pedagogové vzdělávají, vychovávají a připravují žáky a studenty na zatím neznámé příležitosti. Se stále rychleji měnícím se světem se mění i způsob jejich práce. Je ale potřeba dát učitelům prostor, přijmout je jako odborníky, poskytnout jim další vzdělávání a nebazírovat na zbytečné a často časově náročné administrativě,“ uvedl Michal Orság, ředitel EDULABu.

Vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř je členem České národní koalice pro digitální pracovní místa (DigiKoalice) a své aktivity a činnosti realizuje v souladu se Strategií digitálního vzdělávání do roku 2020 MŠMT a snaží se naplňovat její cíle.

Témata:  školství

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy