Zpráv o problémových bateriích v mobilních telefonech v uplynulém roce přibylo. Jejich exploze řešil před nedávnem u jednoho ze svých modelů Samsung. Nyní má u nového iPhonu problémy i Apple: jeho akumulátory se nafukují. Zkrat baterie však může nastat i u kterýchkoliv dalších mobilních telefonů.
Co dělají výrobci pro to, aby k poškození baterií nedocházelo? Crash testy akumulátorů. Jsou přísné a představují náročný proces. Informuje Radim Tlapák, ředitel předního českého internetového obchodu BatteryShop.cz, který kromě originálních baterií dodává i baterie vlastní značky T6 power.
Již při výrobě podstupuje akumulátor hned několik testů. U nejčastěji využívaných Li-Ion baterií se výrobci v prvé řadě zaměřují na viditelné abnormality baterie. Po těch se pátrá nejen vizuálně, ale i pomocí rentgenu. Během výrobního procesu se dále testuje, zda akumulátor nezmění parametry či svoji funkčnost při extrémních podmínkách. Baterie jsou tak vystavovány vysokým i minusovým teplotám či nárazům.
Crash testy baterií zrychleně simulují každodenní provoz
O tom, že se výrobci snaží zajistit bezpečnost svých akumulátorů opravdu důkladně, svědčí i vývoj kontrol v uplynulých měsících. Třeba Samsung po loňském incidentu s vybuchujícími bateriemi v mobilních telefonech přišel s několika dalšími prvky testování. Jedním z nich je simulace běžného používání, kdy se ve zrychleném testu zkouší reakce baterie na každodenní provoz. Cílem je určit míru opotřebení po měsících a letech užívání, aby ani po delší době nebyl akumulátor náchylný k závadě a zdraví nebezpečný.
Pozornost se rovněž soustředí na časté nabíjení a vybíjení. Výrobci se v tomto ohledu zaměřují nejen na to, aby byla baterie schopná sloužit co nejdéle, ale zda bezpečnostní riziko nepředstavuje například přebíjení a podbíjení baterie. To si však moderní akumulátory dnes naštěstí dokážou ohlídat samy. Nejčastěji to má na starost součástka zvaná polyswitch nebo teplotní proudové pojistky. Ty vypnou obvod akumulátoru při překročení proudu či při vyšší teplotě, a tím chrání přístroj před zkratem. Tyto situace jsou proto simulovány, aby bylo ověřeno, že všechno v baterii funguje tak, jak má.
Hlídají se těkavé látky i riziko požáru
Výrobní firmy rovněž hlídají, aby z baterie neunikaly těkavé látky, které samozřejmě též představují bezpečnostní riziko. Například látky obsažené v Li-Ion baterii nezřídka bývají hořlavé nebo hoření alespoň podporují. Samo lithium je navíc prvkem velmi reaktivním. V mobilních bateriích se však používá ve vázané formě, čímž se jeho nebezpečnost v podstatě eliminuje. Přesto je i riziko ohrožení zdraví uživatele nebezpečnými látkami při crash testech akumulátorů pečlivě prověřováno.
Vyhýbejte se extrémním teplotním podmínkám
Výrobci sice musejí dohlédnout na většinu bezpečnostních rizik akumulátorů ještě před prodejem, část práce je ale i na samotných uživatelích. Nejedná se o nic složitého, stačí jen dodržovat základní pokyny. Správným užíváním zařízení se zákazník jednak vyhne nebezpečné situaci, jednak si jím navíc může prodloužit životnost akumulátoru. Stačí nepodlehnout zlozvykům a nevěřit škodlivým mýtům.
První zásadou je vyhnout se extrémním podmínkám, tedy nevystavovat baterii přílišnému teplu ani zimě, a chránit svůj přístroj před vlhkem a přímým slunečním zářením. K problému s baterií může vést i jen odložení mobilního telefonu přes noc pod polštář. Nebezpečným mýtem je pak známá rada o uložení přehřáté baterie do lednice. V ledničce je ovšem krom chladu především vlhko, které baterii nenávratně poškodí. Velké bezpečností riziko také představuje používání poškozeného adaptéru. Vyhnete-li se těmto situacím, je riziko zkratu baterie téměř nulové, protože ostatní nástrahy už výrobci při testování odstranili.
Témata: mobily
Související
16. září 2024 10:32
19. července 2024 7:35
11. června 2024 10:50
14. května 2024 11:13
14. května 2024 10:27
14. března 2024 15:55