Pokud má cestující takové štěstí v neštěstí, že za zpoždění jeho letu může letecký dopravce, vzniká mu nárok na finanční kompenzaci. „Cesta k ní je ale mnohdy velmi trnitá. Dopravce totiž může na cestující zkoušet různé triky, aby se výplatě kompenzace vyhnul,“ říká František Herynk, ředitel společnosti Click2Claim. Právě jeho společnost, která se zabývá zajišťováním oprávněných kompenzací od leteckých společností pro své klienty, na základě letitých zkušeností sestavila „černou listinu“ nejčastějších triků. Které to jsou?
Taktika mrtvého brouka
Stížnosti a urgence přicházejí, ale odpovědí na ně je zaryté mlčení. Co potom má cestující dělat? Může jen čekat a doufat, že se jeho problémem třeba bude jednou někdo zaobírat. A když se ani po dlouhých týdnech nic neděje, cestující si už nechce kazit náladu a svoji snahu vzdá. Měl by však na paměti jedno pravidlo: aerolinky by mu měly - ať tak či onak – odpovědět do 30 dnů.
Od čerta k ďáblu
Tato praktika, kterou je též možné nazvat přehazováním horkého bramboru, spočívá, že si naštvaného klienta předává v rámci společnosti nemalá část jejich zaměstnanců, ale v konečné fázi mu nikdo nepomůže. Nejprve se klient dozví, že oddělení reklamací takové stížnosti neřeší, ale zcela určitě jej vyřeší jiný úsek společnosti. V něm sice jeho šéf klienta chápe, ale ani on v této věci nic nezmůže a se sladkými slovy jej pošle ke svému nadřízenému. A ten pak zase o stupínek výš či níž a tak dále. A vyřešení problému stále v nedohlednu. Třeba i natrvalo.
Odškodnění svačinou
Neodbytný cestující se stále domáhá kompenzace a dopravci docházejí argumenty či výmluvy. V zoufalství sahá k tradiční lsti – klientovi nabídne poukaz na svačinu či oběd. Vše zakončí větou „tímto jsme vyrovnaní, nechte si chutnat a na shledanou“.
Ubití paragrafy
Doslova lahůdka pro ty, kteří rádi vodí lidi za nos a ještě raději přitom kličkují mezi paragrafy a šermují jednotlivými slovy. Reklamaci klientovi pak „uznat nemohou“, protože v paragrafu 1 zákona XY a paragrafu 5, 9 a 12 zákona XYZY, které mění vyhlášku ABC, jsou uvedeny změny, které dále upravuje vyhláška ADB a paragraf 3 zákona XZY... a klient se najednou ztrácí a svůj boj obvykle vzdává. Anebo to snad chce celé zopakovat ještě jednou?
„Velkorysé“ odškodnění
Klient vítězí a dopravce kapituluje, ale ještě zkouší uhrát čestnou remízu. „Dobře, na odškodnění máte nárok, ale než se celá záležitost vyřídí a vyúčtuje, počkáte si pár týdnů. Máme pro vás návrh: svou žádost stáhnete a my vám dáme letenku na jiný spoj zdarma. Domluvíme se?“ Dříve než klient kývne, měl by si zjistit, zda letenka svou hodnotou skutečně odpovídá finanční kompenzaci. Nezřídka totiž může v prvotním návalu pocitu vítězství souhlasit a na uzavřené dohodě nakonec prodělá.
Kdy má klient nárok na kompenzaci a kdy už nikoliv?
Dříve, než se klient pustí do sporu s dopravcem o kompenzaci, měl by vědět, v jakých případech je nárok na jeho straně a kdy už nikoliv. Záležitost oprávněných kompenzací upravuje nařízení Evropské komise 261/2004, které vyjmenovává příčiny a okolnosti, za kterých má nespokojený cestující nárok na kompenzaci a kdy nikoliv. Mezi nejčastější okolnosti pro uznání nároku patří zpoždění nebo zrušení letu, mezi neuznatelné události patří například nepříznivé počasí nebo živelná pohroma.
Související
29. srpna 2023 12:11
19. července 2023 13:07
31. května 2023 8:58
29. října 2022 8:29
18. října 2022 8:58