Česká města v posledních letech zavádějí různé systémy regulace parkování i jeho zpoplatnění. Často tak vznikají různobarevné parkovací zóny s cílem omezit počet automobilů a zvýšit využití parkovacích kapacit.
Loni byl takový systém zaveden například v Brně nebo v Příbrami. V Praze pak došlo ke sjednocení pravidel napříč zónami placeného stání a novinkou je, že i v pražských modrých zónách může zaparkovat každý. Platbu je však možné provést pouze mobilní aplikací, protože zde na parkovací automaty nenarazíte. Co vše je dobré vědět o parkování v parkovacích zónách?Rezidentní parkování v modrých zónách
Pro začátek si je třeba uvědomit, že neexistuje žádný univerzální parkovací systém. Jednotné je snad jen modré značení parkovacích zón, které bývají určeny pro takzvané rezidenty. Zpravidla jde o lidi s trvalým pobytem nebo majitele nemovitostí v dané lokalitě. S trvalým pobytem je možné si zřídit parkovací oprávnění, které stojí například v centru Brna 600 korun na rok. V dalších částech mimo centrum pak mají rezidenti první auto zdarma, ale za případné druhé už si zaplatí ročně 15 000 korun v centru Brna i jeho okolí. V Praze pak majitel zaplatí za první vozidlo ročně 1 200 korun a za druhé 7 000 korun. Pro podnikatele a firmy mající v dané lokalitě sídlo či provozovnu – takzvané abonenty – jsou tyto částky násobně vyšší.Zelená, červená, fialová, oranžová aneb Kdo se v tom má vyznat?
Kromě modrých zón používají města i další barevné značení. Například v Praze existují také fialové a oranžové zóny, v Brně zelené a oranžové a třeba v Příbrami pak červené a zelené. Barevné provedení v terénu se ale nemusí vždy vydařit, takže pražské fialové zóny někdy v praxi vypadají na značkách spíše jako hnědé. Konkrétní podmínky parkování bývají uvedeny na dodatkových tabulích dopravních značek. Uvádí se zde zpravidla doba, jíž se regulace parkování týká. Mimo ni parkování v dané zóně není regulováno a můžete zaparkovat bez placení. Obecně může ve všech barevných zónách, včetně těch modrých, na nějakou dobu zaparkovat za poplatek každý. Kupříkladu v Liberci však najdete zóny určené výhradně pro držitele příslušné parkovací karty – rezidenty a abonenty –, a to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. V Příbrami zase funguje červená zóna bez možnosti vydání rezidentní karty a za jednorázové parkování zde musí zaplatit každý.Placení za parkování nově i mobilem
Klasické parkovací automaty ve velkém nahrazují platby mobilem. Do aplikace si před prvním použitím jednoduše uložíte registrační značku vozidla a aplikaci spárujete s platební nebo tankovací kartou. Při každém parkování pak jen zvolíte správný parkovací úsek nebo parkoviště a hned vidíte, kolik stojí hodina parkování a zda tam můžete zaparkovat na tak dlouho, jak potřebujete. Parkovací aplikace pozná dle vaší polohy, ve které zóně se nacházíte, popřípadě je možné zadat kód příslušné zóny do aplikace ručně. Tento kód se vždy nachází na dodatkové tabulce dopravní značky vymezující parkovací zónu. Na blížící se konec předplacené doby parkování vás aplikace upozorní notifikací s odkazem na možnost prodloužení parkovací doby, pokud se někde zdržíte. „S jedinou aplikací lze platit za parkování v Praze, Brně, Olomouci i dalších českých městech a dále též na více než 30 parkovištích za závorou. V Praze například v obchodních centrech Chodov nebo Arkády Pankrác, v Brně v garážích u Janáčkova divadla,“ popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která umožňuje platby za parkování prostřednictvím tankovacích karet Shell a EuroOil.Pražské modré zóny jsou již pro každého, ale jen s mobilní aplikací
Modré zóny jsou zpravidla vyhrazeny pro rezidenty, avšak s tím, že ve stanovené době zde může za poplatek parkovat každý. V Praze tomu tak ale donedávna nebylo. „V Praze v modrých zónách nenajdete žádné parkovací automaty, což možná některé řidiče vede k dojmu, že zde nemohou parkovat. Na omezenou dobu zde ale může zaparkovat každý, ovšem zaplatit lze pouze prostřednictvím mobilního platebního systému,“ vysvětluje Damir Duraković. „Důvodem je, že dříve zde mohli parkovat pouze rezidenti, a parkovací automaty tudíž nebyly třeba. V loni byl však systém zón placeného stání v celé Praze sjednocen a v modrých zónách tak může při platbě z mobilu zaparkovat kdokoliv, a to na dobu až 3 hodin,“ dodává Damir Duraković.Zvýhodněné ceny během svátků i pro krátkodobé parkování
Moderní městské parkovací zóny umožňují ceny parkovného dynamicky měnit, například podle vytíženosti lokality. Během svátků tak mohou být ceny za parkování výhodnější a například v Praze bývá ve fialových a oranžových parkovacích úsecích omezena maximální cena za den stání. Někde tak i za celý den zaplatíte pouze 20 Kč. V závislosti na lokalitě může být parkování pro návštěvníky, kteří si potřebují něco vyřídit, zdarma i během pracovního dne. Například v Brně je prvních 30 minut, případně první hodina jednou za 24 hodin zdarma. I v takovém případě je ale nutné zadat parkování do mobilní aplikace, kde se po uvedení času ukáže cena 0 Kč.
Výhody carsharingu
Je zřejmé, že sdílení aut neboli carsharing pomáhá ulevit auty přeplněným ulicím. V Praze i v Brně si to uvědomují a radnice vyšly carsharingu vstříc. Na pražské modré zóně tak lze automobil po skončení výpůjčky bezplatně odstavit a za parkování se platí jen během výpůjčky. V Brně šli ještě dál a sdílené auto může stát v modrých zónách včetně historického jádra zdarma kdykoli.Souhrnné měsíční vyúčtování pro živnostníky a firmy
Mýtus, že v Praze na modrých zónách nemohou nerezidenti parkovat, může mnoho zdejších živnostníků či firem připravit o zákazníky. Pokud má podnikatel zájem přinést svým zákazníkům zajímavý benefit, může přes aplikaci zaplatit parkování za ně. Stačí, když mu zákazník uvede svoji registrační značku. „Podnikatele to sice bude stát pár desítek korun, ale jeho klient či zákazník nebude hledat obdobnou službu u konkurence. S platbou prostřednictvím naší tankovací karty navíc firma dostane na konci měsíce souhrnné vyúčtování a všechna parkování za uplynulý měsíc zaplatí jednorázově,“ popisuje Damir Duraković s tím, že v aplikaci je možné mít uloženy registrační značky více automobilů i více platebních nebo tankovacích karet. Podnikatel tak může jednoduše oddělit platby za soukromé a firemní parkování.
Související
3. listopadu 2021 16:55
24. září 2020 13:06
10. února 2020 10:08
20. ledna 2020 15:45
18. listopadu 2019 9:09
5. března 2019 13:31