Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi nejsou zvyklí platit za televizní obsah, zájem o internetovou televizi ale stoupá

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Z výzkumu o hybridním vysílání, který si zadala Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vyplývá, že hybridní televizní vysílání (HbbTV) alespoň občas využívá více než čtvrtina české populace. Přestože divák podle provozovatele internetové televize Kuki díky přechodu na DVB-T2 více přemýšlí, jak bude v budoucnu televizi sledovat, zatím nejsou lidé v ČR zvyklí za televizní obsah platit.

Výzkum ukázal, že hybridní televizní vysílání (HbbTV) využívá nadpoloviční většina majitelů chytrých televizí Smart TV (53 procent), což představuje 27 procent z celku zkoumané populace. Diváci, kteří jsou ochotni si za televizní obsah připlatit, oceňují jako klíčovou funkci výběr pořadů z archivu a zpětné zhlédnutí obsahu.

Průzkum uvádí, že o HbbTV, které umožňuje na chytré televizi aktivovat funkce a služby, které nabízí některé televizní stanice, již někdy alespoň slyšely téměř tři čtvrtiny zkoumané populace. Znají-li rozdíl mezi lineárním a hybridním vysíláním, nejčastěji zmiňují možnost v rámci HbbTV přehrávat pořady zpětně.

Více než čtvrtina o této službě ale povědomí nemá. Sledování běžného lineárního televizního vysílání stále převažuje. „Díky DVB-T2 mají internetové televize větší pozornost populace a nyní je na provozovatelích placeného obsahu lidem vysvětlit jakou hodnotu za své peníze dostanou,“ říká Jakub Jánský ze společnosti AIM, která poskytuje internet a internetovou televizi KUKI.

Způsob, jakým lidé sledují televizi, se podle něj mění. Nejenom mladší generace nechce podřizovat svůj čas programu běžného televizního vysílání. Oblíbené pořady chtějí diváci sledovat v době, kterou si sami určí. Individuální volba programů, sledování desítek stanic, zpětné přehrávání, ale i HD obraz nebo možnost sledovat vybraný seriál na počítači, notebooku, telefonu a tabletu – to už patří do standardní nabídky internetových televizí.

V České republice má polovina domácností chytrou televizi nebo televizi s multimediálním centrem. Právě tito diváci hledají alternativy k lineárnímu vysílání. Lidé si už zvykli na přístup k obsahu z internetu – využívají Youtube a další kanály prostřednictvím Smart TV. Zvyšuje se i podíl sledování obsahu z externích zařízení.

„Zákazníci vnímají, že se mohou od prehistorické televize, která umí přepínat jen kanály, přesunout k novému modernímu prostředí, které je intuitivnější a svobodnější. Lidé mají možnost si během dvou minut spustit jakýkoliv televizní kanál a to ve vyšší kvalitě obrazu s možností nahrávání obsahu nebo používání na více zařízeních zároveň,“ dodává Jakub Jánský. Za pár stokorun měsíčně mohou podle něj zákazníci opustit klasickou anténu a přejít na pohodlné televizní vysílání přes internet. Přechod na OTT (over the top) je snadný nejenom proto, že naprostá většina domácností má připojení k internetu.

Témata:  televize, rádio

Související

Aktuálně se děje

28. srpna 2025 11:51

Chat Control EU: nový zákon může ohrozit soukromí občanů i americké firmy

Dánsko, momentálně předsedající Radě Evropské unie, chce do konce roku na úrovni EU prosadit takzvaný Chat Control čili „šmírovací zákon“. Má zamezit sdílení dětské pornografie, ve skutečnosti by ale hlavně mohl závažně a přelomově připravit občany EU o soukromí. Zavedl by totiž automatické skenování chatů a e-mailů. Vlastně by tak prolamoval listovní tajemství, jedno za základních práv a svobod přiznaných České republice Listinou základních práv a svobod. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy