Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Zákon zřejmě podnikatelům umožní zkrátit dobu odpisů

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Podnikatelé by se mohli letos dočkat možnosti takzvaných mimořádných odpisů. Vybraný majetek, který jim slouží k podnikání, by mohli daňově odpisovat výrazně kratší dobu, než jim nyní umožňuje zákon o daních z příjmů. Vztahovat by se to mohlo na majetek pořízený od letošního 1. ledna do 31. prosince příštího roku.

Počítá s tím pozměňovací návrh poslanců Miloslavy Vostré (KSČM), Jana Volného (ANO) a Romana Onderky (ČSSD) k vládnímu daňovému balíku. Ve středu se jím bude zabývat sněmovní rozpočtový výbor.

Podle podkladů, které má ČTK k dispozici, ministerstvo financí s tímto návrhem souhlasí.

Mimořádné odpisy už jednou v minulosti v zákoně platily, a to v době ekonomické krize pro majetek pořízený od 1. ledna 2009 do 31. prosince 2010. Poslanci nyní navrhují toto ustanovení o 11 let aktualizovat.

Návrh se vztahuje na majetek v 1. a 2. odpisové třídě. V 1. třídě se odpisuje majetek tři roky a nově by to mělo být jen jeden rok. Vztahovat se to má například na nástroje, nářadí, počítače, některé zemědělské stroje jako jsou třeba rozmetadla hnoje nebo návěsy.

V 2. odpisové třídě se majetek odpisuje pět let a nově to mají být dva roky. Do ní spadají hlavně osobní automobily, nákladní motorová vozidla, autobusy nebo například obráběcí stroje.

Témata:  podnikatelé

Aktuálně se děje

22. září 2026 17:07

EET se vrací, s ní i školkovné a studentská sleva. Restaurace čeká nižší DPH

Návrat elektronické evidence tržeb od ledna příštího roku není jedinou změnou, kterou nově schválený zákon přinese. Daňový balíček spojený s EET 2.0 obnovuje školkovné a studentskou slevu na dani, snižuje DPH u nealkoholických nápojů podávaných v gastronomii, osvobozuje část spropitného zaměstnanců od daní a odvodů a vrací daňové zvýhodnění tichého vína poskytovaného jako firemní dar. Nová pravidla začnou platit od 1. ledna 2027.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy