Trumpova 25 procentní dovozní cla na zahraniční auta mohou dramaticky zdražit vozy z Německa, Japonska a Jižní Koreje – a dokonce i některá auta montovaná v USA, pokud využívají zahraniční díly, varují experti z automobilového průmyslu.
Nová 25% cla na dovážená auta, která oznámil prezident Donald Trump, mohou zdražit vozy z Německa, Japonska a Jižní Koreje. Změna by mohla ovlivnit i vozidla montovaná v USA, pokud obsahují zahraniční díly. Jednou z firem, která by mohla ze situace těžit, je Tesla, jejíž majiitel Elon Musk patří mezi Trumpovy poradce.
Musk: Tesla není imunní
Trump oznámil zavedení cel ve středu: "To, co budeme dělat, je 25% clo na všechna auta, která nejsou vyrobena ve Spojených státech. Pokud jsou vyrobena ve Spojených státech, není to absolutně žádné clo."
Podle tohoto principu by Tesla, která všechna svá americká auta vyrábí v Texasu a Kalifornii, neměla být postižena. Musk však na sítí X varoval: "Důležité poznamenat, že Tesla není poškozena. Dopad tarifů na Teslu je stále významný."
Podle Daniela Ivese, analytika z Wedbush Securities, je Tesla "tou nejméně ovlivněnou" americkou automobilkou.
Pro Teslu by mohlo jít o pozitivní zprávu, jelikož se společnost potýká s propadem prodejů. Podle Cox Automotive by měly prodeje Tesly v USA v prvním čtvrtletí 2025 klesnout o 14,5 %. V Evropě je situace ještě horší – v Německu se prodej propadl o 76 %, ve Francii a Itálii o více než 50 %.
"Tesla je pod tlakem nejen kvůli konkurenci, ale také kvůli reputačním rizikům spojeným s Muskem," upozorňuje Ives.
Přestože Tesla vyrábí auta v USA, obsahují asi 30–40 % zahraničních součástek. "Nalezení skutečně amerického auta se všemi americkými díly je fiktivní příběh," říká Ives.
Patrick Anderson, ředitel Anderson Economic Group, souhlasí: "Všechna americká auta obsahují díly z Kanady, Mexika a dalších zemí." Ale dodává: "Tesla má podstatně více amerického obsahu než ostatní."
Podle Andersona mohou nová cla způsobit další růst cen. "Trumpova cla na čínskou ocel a hlíník už mohla zvýšit cenu elektromobilů o až 12 000 dolarů."
Ives upozorňuje, že největší riziko představují odvetná opatření Evropy a Asie. "Očekáváme odvetná cla ze strany Kanady, Mexika i Evropy," říká Anderson.
Po oznámení cel ve čtvrtek evropské burzy prudce klesly a ztráty v miliardách eur zasáhly především automobilky.
Německý ministr hospodářství Robert Habeck varoval: "Musí být jasné, že to nenecháme bez odezvy."
Podobně reagovala i Evropská komise. Její předsedkyně Ursula von der Leyenová uvedla: "Tento krok je špatný pro podniky a ještě horší pro spotřebitele."
Tesla v ohrožení?
Pokud by se odvetná cla uplatnila, mohla by Teslu zasáhnout na klíčových trzích, jako je Čína a Kanada. V roce 2024 Tesla v Číně prodala rekordních 657 000 vozů, v Kanadě 46 000.
"Pokud dojde k odvetným tarifům, Tesla se ocitne v problémech," varuje Ives.
Zatímco Trumpova cla mohou Teslu krátkodobě chránit před zahraniční konkurencí, v důsledku globální odvetné reakce se může situace obrátit proti ní. Otázkou zůstává, zda se Muskův podnik dokáže přizpůsobit novému světovému obchodnímu pořádku.
Témata: Donald Trump, Elon Musk, Tesla
Související
30. března 2025 19:09
27. března 2025 12:00
25. března 2025 10:34
11. března 2025 10:11
7. března 2025 17:27