V roce 2023 vzniklo 650 nových veřejných dobíjecích stanic, o 16 % více než v předchozím roce. Celkově je nyní v provozu 2 392 stanic s 4 892 nabíjecími body. Poptávka po nabíječkách díky vysokorychlostnímu nabíjení a dynamickému řízení stanic stále roste a v letošním roce se očekává další zvýšení nově instalovaných stanic. Česko s 24 239 registrovanými elektromobily i tak patří mezi země s nejnižším podílem bateriových elektrických vozidel v rámci Evropské unie.
Rozšiřování dobíjecí infrastruktury pro elektromobily v Česku stále zrychluje. Podle dat Centra výzkumu dopravy (CVD) a ministerstva průmyslu a obchodu vzniklo loni 650 nových veřejných dobíjecích stanic. Proti roku 2022, kdy jich bylo nainstalováno 561, vzrostl počet nových stanic o téměř 16 %. Během prvního čtvrtletí letošního roku přibylo dalších 58 nabíjecích stanic, celkem je tak aktuálně v provozu 2 392 nabíjecích stanic s 4 892 nabíjecími body.
S 24 239 registrovanými bateriovými automobily tak má Česko jednu z nejširších dobíjecích sítí na jeden elektromobil. Na nabíjecí bod připadá 4,9 bateriových elektrických vozidel. Podle ministerstva dopravy by přitom současná dobíjecí infrastruktura dokázala obsloužit až 100 000 elektromobilů.
Většina veřejných dobíjecích bodů (69,66 %) má výkon do 22 kW a nabití elektroauta tak obvykle trvá několik hodin. V blízkosti hlavních komunikačních tahů se však také instalují vysokorychlostní nabíjecí stanice s výkonem 150 kW a více, které dokážou elektromobil dobít během několika minut. Podle dat skupiny ČEZ, největšího provozovatele nabíjecích stanic v Česku, se v prvním čtvrtletí roku 2024 počet nabíjení u stojanů ČEZ zvedl o 55 % oproti stejnému období v loňském roce.
Čtěte také
„Poptávka po nabíjecích stanicích i během letošního roku stále roste, v roce 2024 by jich mělo být vybudováno ještě více než loni,“ uvádí Karel Vaniš, provozní ředitel společnosti NTL Forensics, která v Česku nainstalovala přes 300 dobíjecích stanic. Dodává, že mezi největší trendy v posledním roce patří dynamické řízení nabíječek, které snižuje výkon nabíjecího bodu při startu nabíjení.
Výrazné atypické rozšiřování nabíjecí infrastruktury se plánuje v Praze, kde by do konce roku mělo být osazeno 150 lamp veřejného osvětlení nabíjecími body. Každá nová bytová jednotka nebo komplex s parkovacím místem na území metropole by navíc podle vyhlášky měl mít přípravu na instalaci nabíjecí stanice. „Instalace nabíječek na stožáry veřejného osvětlení se pro metropoli osvědčuje jako funkční řešení. Řada řidičů elektromobilů je využívá pro cesty do práce, ale v garážích kvůli legislativě zatím není možné instalovat nabíječky se střídavým proudem. Dostupné nabíjení z veřejného osvětlení pro ně tak představuje vhodnou alternativu,” říká Vaniš.
Přestože rozvoj dobíjecí infrastruktury v Česku zrychluje, počet nově registrovaných elektromobilů za první čtvrtletí letošního roku meziročně klesl o 1,2 %, zatímco v ostatních zemích EU narostl o 3,8 %. V ČR bylo podle statistik CVD registrováno pouze 1 307 nových osobních bateriových elektrických vozidel. Podíl elektromobilů na všech registracích v EU činí 12 %, v ČR pouze 2,3 % a Česko se mezi zeměmi EU řadí na předposlední místo. Tři čtvrtiny z nových registrací jsou navíc firemní, soukromé osoby tak stále preferují spíše jiné druhy paliv.
Témata: elektromobily
Související
18. října 2024 10:57
4. října 2024 12:32
12. září 2024 10:37
24. srpna 2024 14:53