Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Elektromobily ztrácí po třech letech téměř 50 % hodnoty, vede Tesla

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Elektromobily americké Tesly patří mezi nejhůře zhodnocené vozy na českém trhu, ukazuje analýza cen ojetin na portálu TipCars. Modely Y a 3 ztratily za tři roky téměř polovinu své původní hodnoty – konkrétně 47 %. Naopak Škoda Enyaq vychází lépe, její cena klesla „jen“ o 31 % a průměrně ji prodejci nabízejí za 1,07 milionu korun.

Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní. Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. Motoristický portál TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou na portálu aktuálně nejčastěji v nabídce. Zjistil, které z populárních elektromobilů přišly za 3 roky o největší část původní hodnoty1.

Zdaleka nejhůře ze srovnání vyšly vozy americké Tesly – Model Y a Model 3. U obou došlo během tří let od výroby k poklesu hodnoty o 47 %. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun. To je o 811 tisíc korun méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety.

Společným jmenovatelem obou modelů je, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 tisíc kilometrů, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 a 40 tisíci kilometry.

„Trh s elektromobily je zatím takový divoký západ. Neustále se objevují noví výrobci a každým rokem přichází výrazné technologické posuny, takže ačkoliv se u nových modelů neustále prodlužuje dojezd, zvyšuje výkon a zkracuje doba nabíjení, jejich ceny klesají. Právě Tesla svou nabídku v Česku nedávno výrazně zlevnila, což se logicky promítlo i do cen ojetin,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars.  „Cenu obou modelů na sekundárním trhu ovlivnilo i představení novějších vylepšených verzí,“ dodává.

V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice modelů Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 tisíc korun. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 %, v případě BMW i3 o 43 %.

Enyaq si drží hodnotu nejlépe

Zdaleka nejlépe ze srovnání naopak vyšla trojice modelů Škoda Enyaq, BMW iX a Volkswagen ID.5. Hodnota Škody Enyaq v nejčastěji nabízené variantě Coupé RS poklesla od nákupu v roce 2022 o pouhých 31 %, což tento model mladoboleslavské automobilky řadí na první místo mezi srovnávanými vozy. Vůz, který před třemi roky stál téměř 1,6 milionu korun, je dnes možné v bazaru najít v průměru za 1,07 milionu korun. Jen o dvě desetiny procentního bodu za Škodou Enyaq pak skončilo další elektrické SUV – BMW iX. Pořídit se dá průměrně za 1,4 milionu korun. Trojici vozů, jejichž hodnota za poslední tři roky klesala nejpomaleji, pak doplňuje Volkswagen ID.5.

Těsně pod stupni vítězů srovnání se překvapivě umístilo luxusní sportovní kupé Prosche Taycan. Oproti cenovým nabídkám z roku 2022 přišla jeho varianta 4 Cross Turismo jen o 34 % své původní hodnoty a aktuálně ji prodejci průměrně nabízejí za 1,7 milionu korun. U zbylých dvou modelů ve srovnání je možné označit tempo ztráty hodnoty za průměrné. Jak Mercedes-Benz EQE, tak i Dacia Spring zaznamenaly pokles o 40 %.

Témata:  elektromobily Tesla

Aktuálně se děje

10. března 2025 11:03

3. března 2025 9:39

Úředníci vyrážejí do obcí. Pomohou s daňovým přiznáním

Čas na podání daňového přiznání se krátí a termíny se neúprosně blíží. Finanční správa proto vysílá své úředníky do terénu, aby lidem přímo v obcích pomohli s vyplněním a odevzdáním formulářů.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy