Případný brexit bez dohody pocítí Británie, ale i ČR

Dosavadní jednání o podobě obchodních vztahů Británie a Evropské unie v neděli nezaznamenala úspěch, obě strany ale budou dále jednat. Pokud by se nedohodly do konce roku, měly by unie a Británie mezi sebou začít od ledna vybírat cla a jejich obchodní vztahy by se pak řídily pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Nastalé změny mohou mít podle médií a odborníků značné důsledky především pro Británii, ale třeba i pro Českou republiku.

Ilustrační fotografie
reklama

Výběr možných dopadů brexitu bez dohody:

Nákladní doprava:

- Silniční doprava do Británie nejspíš zdraží. Podle mluvčího sdružení Česmad Bohemia Martina Felixe by v případě nedohody nákladním dopravcům mohly kvůli nárůstu administrativy a především prodloužení přepravy náklady vzrůst až o desítky procent. V lednu lze podle něj očekávat při cestách na ostrovy desítky kilometrů dlouhé fronty kamionů.

- Pokud nebudou podniknuty další kroky, britští řidiči kamionů si budou muset zažádat o dokumenty označované jako ECMT povolení, umožňující vstup do zemí EU. Evropská komise varovala, že těchto povolenek není dostatek, což znamená, že do EU by nemohl být vpuštěn dostatečný počet britských nákladních vozů, aby naložily zboží a odvedly je zpět do Británie.

- Britská vláda deklarovala úmysl prvních šest měsíců po 1. lednu provádět jen minimum kontrol zboží proudícího do Británie, ale EU bude naplno kontrolovat zboží přicházející z Británie. Podle listu Financial Times by na hranicích mohlo uvíznout najednou až 7000 nákladních aut, která by na vstup do Británie čekala i dva dny.

Letecká doprava:

- V případě nedohody Británie přestane být součástí evropského společného leteckého prostoru ECAA, který britským aerolinkám umožňuje létat do destinací v EU a naopak. Britové by byli podrobeni přísnějším kontrolám na hranicích a nejspíš by je čekala také povinnost pořídit si mezinárodní řidičský průkaz pro cestu do zahraničí.

Rybolov:

- Nebritským lodím nebude v případě nedosažení dohody o budoucích obchodních vztazích umožněno lovit v britských vodách. Britský rybářský průmysl by zase postihly dovozní přirážky a byrokratické překážky při exportu do zemí EU.

Zásobování:

- Obnovené kontroly na britských hranicích by rovněž znamenaly, že potraviny z Evropy budou mít složitější cestu na britský trh a v obchodech mohou některé druhy zboží, zejména čerstvé, chybět.

- Zahraniční zboží navíc bude pro Brity dražší, protože obchod se začne řídit pravidly Světové obchodní organizace (WTO). Například dovážené mléčné výrobky by čekalo daňové zatížení 35 procent.

- Současně s potravinami se mohou vyskytnout i problémy v zásobování léky. Britská vláda už řekla farmaceutickým společnostem, aby si udělaly zásoby a naplánovaly alternativní dodavatelské trasy pro případ, že se vyskytnou problémy na hranicích.

Průmysl:

- Přísnější kontroly na hranicích by způsobily obtíže také britským výrobním firmám, které dovážejí díly ze zahraničí, zejména v automobilovém průmyslu. Británie by podle BBC News navíc nově čelila o deset procent vyšší daňové zátěži na vyrobená auta.

Možné dopady pro ČR:

- Takzvaný tvrdý brexit by podle ministra průmyslu a obchodu Karla Havlíčka znamenal potíže pro exportéry i dovozce. Británie je pro české exportéry pátým nejvýznamnějším trhem. Jedná se navíc hlavně o vývoz s vysokou přidanou hodnotou. "Zavedení cel na vývoz i dovoz proto naše firmy velmi negativně pocítí. Obávat se můžeme zejména toho, že celní zatížení a možné regulatorní překážky sníží konkurenceschopnost našich vývozců na britském trhu ve srovnání s domácími producenty," uvedl Havlíček.

- Potíže mohou podle Havlíčkovy náměstkyně Martiny Tauberové zaznamenat i firmy, které z Británie dovážejí základní komponenty do své výroby. Obě ekonomiky jsou podle ní provázány hlavně v automobilovém, elektrotechnickém nebo chemickém průmyslu. Nelze podle ní opominout ani obchod se službami.

- Také podle Luďka Procházky, ředitele celní společnosti Gerlach, se dají očekávat zdržení na hraničních přechodech a tedy prodloužení a zdražení dopravy: "Tvrdý brexit může z ČR udělat sedmou nejpostiženější zemi EU. Hrozí nám propad HDP až o jedno procento. Londýn se chystá uvalit na unijní zboží clo v průměrné výši 5,7 procenta. Dovoz vozidel ale Británie i EU zatíží desetiprocentním clem, což poškodí český autoprůmysl," uvedl Procházka.

Doporučujeme

Související:

Fokus
Aktuálně
Doporučujeme
Zobrazit: mobil | klasicky