Volkswagen, Audi a další evropské automobilky se snaží získat větší podíl na trhu v Číně, kde stále více překonávají domácí konkurenci. Současně čínští výrobci automobilů začínají zvažovat expanzi do Evropy.
Automobiloví giganti zaměřili svou pozornost na Peking, kde skončil tento týden mezinárodní autosalon. Výrobci zde představili své nejnovější elektrické modely. Zvláště zahraniční značky, jako je VW, musí hledat nové strategie v Číně, zejména v oblasti elektromobilů, aby udržely krok s místní konkurencí.
Číňané preferují nízké ceny, což je v Evropské unii vnímáno jako „nepoctivá soutěž“. Brusel loni zahájil vyšetřování čínských státních dotací na výrobu elektromobilů.
Čína plánuje závody v Evropě
Čína má v plánu rozběhnout výrobu automobilů i v Evropě. Značka BYD se stane první čínskou firmou, která zde bude vyrábět auta. Plánuje postavit vlastní továrnu v Maďarsku.
Tento krok vyvolává obavy v Evropě, neboť může představovat potenciální hrozbu pro domácí výrobce automobilů a pracovní místa. Evropská unie zkoumá možnost zavedení cel na elektrická vozidla vyrobená v Číně kvůli státním dotacím, které pomohly tomuto odvětví růst.
Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová ve svém projevu v Evropském parlamentu loni v září uvedla, že globální trhy jsou nyní zaplaveny „levnějšími elektromobily“, jejichž cenu udržovaly uměle nízko „obrovské vládní dotace“. Evropa je otevřená konkurenci, „ne závodu ke krachu“.
Do Číny během pekingského autosalonu dorazilo mnoho top manažerů. „Mezi nimi Elon Musk, který se snažil o dohody s úřady o zavedení svých technologií autonomního řízení nebo Mary Barra, číslo jedna u General Motors.“
„V cestovním ruchu je nový trend: Někam jeďte a tam žijte jako místní. V automobilovém průmyslu to slyšíte stále častěji,“ upozorňuje šéfredaktor magazínu Automobilwoche Burkhard Riering. Volkswagen připomněl na autosalonu v Pekingu svou strategii „V Číně, pro Čínu“. „Má ji již dlouhou dobu, ale nyní ji ještě rozšířil. U BMW jsme na tiskové konferenci v Pekingu slyšeli přesně to samé. Abyste rozuměli zákazníkovi, musíte se stát takříkajíc Číňanem,“ píše Autoweek. „A v BYD v Šen-čenu posloucháme o evropské strategii: V Evropě, pro Evropu.“ Lídr čínského elektrotrhu se chce stát „evropskou společností s továrnami, strukturami a prodejci“ cituje manažerku BYD Stellu Li. „Tolik harmonie nezní jako obchodní válka,“ všímá si Autoweek.
„Čínský automobilový průmysl je zralý na otřesy. V Číně je již v nabídce 400 ´vozidel s novou energií´. Dalších 117 modelů debutuje na výstavě v Pekingu nebo se představí později v tomto roce. I s vládní podporou a obrovským domácím trhem je to víc položek, než pravděpodobně může uspět,“ uvádí Joseph Whitez z Reuters.
„Poslední věc, kterou Čína potřebuje, je víc elektromobilů, které se budou tlačit na trh a srazí ceny na úkor zisku. Ale i když existuje nebezpečí v nadměrné výrobní kapacitě Číny, je tu také síla v hyperkonkurenci, kterou rozpoutala. Export této nadměrné kapacity však vyvolal pozornosti úřadů, aby se zaměřily na výrobce elektromobilů. XPeng uvedl, že evropské zkoumání elektromobilů vyrobených v Číně by ji mohlo nasměrovat k investicím do závodů nebo dodavatelů v zahraničí, protože se rýsuje přízrak vyšších cel. Polestar Automotive se připravuje na přesun výroby vozů, které plánuje prodávat v Evropě, z Číny do svého amerického závodu,“ komentuje Reuters.
„Také v Číně se auta zvětšují. Na stáncích jsou obrovská SUV a limuzíny. Po malých autech, která prý zákazníci chtějí, tu není ani stopa. Musíte se probojovat až k Wulingu, abyste našli levná miniauta. Nové modely od Geely a BYD jsou tak velké, že žasnou i Američané,“ všímá si Burkhard Riering z Automobilwoche. „Nedokážou vyřešit rozpor, že mobilita by měla být šetrnější ke klimatu, a přitom auta mění v neohrabané tanky.“
Design mnoha nových čínských značek je velmi podobný, všímá si Riering. „Každý model vám hned připomene jiný model z jiné expozice, neviděl jsem to už někde? Zaměnitelnost se zvětšuje. To znamená, že zejména elektrické start-upy postrádají příběh pro dosažení unikátní prodejní nabídky. Nemají žádný (marketingový) příběh, který by mohly vyprávět. Ale pro Čínu potřebujete dobrý příběh: buď jako top hráč NEV (BYD, Tesla), jako tradicionalista (Geely, SAIC), jako západní prémiový (BMW, Mercedes, Audi, Porsche) nebo jako technologická společnost (Xiaomi, Huawei) – nebo jednoduše jako nejlevnější poskytovatel (Wuling, Leap). Čínské značky proto čeká bolestivá konsolidace. Mnohé v příštích dvou až třech letech zmizí,“ myslí si.
„Bitva o pozornost spotřebitelů na čínském trhu s elektrickými vozy se vede o doteky „technického luxusu“, jaké kupující na jiných trzích nikdy neviděli. BYD představuje první sedan své prémiové značky a ukazuje U7, svůj třetí ultraluxusní model pod značkou Yangwang, protože se tlačí do vyšších kategorií ke zvýšení ziskovosti uprostřed sílící cenové války,“ píše Reuters.
„Boom elektromobilů v Číně, který začal před třemi lety, pohltil trh s auty na benzin, ale ta ještě nejsou mrtvá. Největší čínský exportér Chery Automobile na autosalonu oznámil, že bude pokračovat ve vývoji vozů se zážehovými motory, stejně jako elektromobilů a hybridů. Hybridy, které v Číně zaostávají za elektromobily, jsou nyní vnímány jako příležitost k růstu. Loni se v Číně prodalo 2,6 milionu nových hybridů, což je zhruba polovina počtu elektromobilů,“ upozorňuje Reuters.
Témata: autosalon, Čína, 2024 Beijing International Automotive Exhibition
Související
30. června 2020 11:37
28. února 2020 14:08
8. března 2018 9:55