Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Letos vznikne v ČR nejméně firem od roku 2014

práce v kanceláři
práce v kanceláři
Foto: Pixabay

Během prvních deseti měsíců roku 2020 vzniklo 22.387 společností, což bylo o 11 procent méně než před rokem a téměř o pětinu méně než v rekordním roce 2017. Podle prognózy společnosti CRIF tak letos vznikne v ČR nejméně firem od roku 2014. Prognóza, kterou dnes CRIF zveřejnila, vychází z dat portálu www.informaceofirmach.cz.

Celkový počet nových společností by se letos měl pohybovat kolem 27.000. Počet zaniklých firem by měl přesáhnout hranici 16.000 a být nejvyšší v historii ČR. "Počet nových společností postupně klesá už od roku 2017. Letos se však k tomuto trendu přidal ekonomický šok způsobený dvěma vlnami uzavření ekonomiky. Největší meziroční propad v počtu nových firem jsme letos zaznamenali právě během nouzového stavu, ať už šlo o jarní měsíce nebo o říjen," uvedla analytička CRIF Věra Kameníčková.

V říjnu vzniklo v Česku 2177 obchodních společností, o 187 méně než v září a o 554 méně než před rokem. Letos v říjnu zároveň zaniklo 1356 obchodních společností, o čtyři méně než v předchozím měsíci a podobně jako v loňském roce. V říjnu tak v ČR přibylo 821 společností, o 183 méně než v září a zároveň nejméně od letošního května.

Nižší počet nových společností byl v říjnu způsoben opětovným zavedením nouzového stavu. Jeho vliv je lépe vidět v meziročním srovnání. Zatímco v září letošního roku vzniklo téměř stejně společností jako v září 2019, v říjnu jich vzniklo meziročně o pětinu méně. V říjnu totiž dlouhodobě vzniká více společností než v září. Letos je to například poprvé od roku 2012, kdy došlo v říjnu k meziměsíčnímu poklesu počtu nových firem, upozornila Kameníčková.

Přesto není meziroční propad v počtu nových společností tak výrazný jako během jarního nouzového stavu. V březnu a v dubnu totiž vzniklo každý měsíc přibližně o 700 společností méně než o rok dříve.

Nízký bude letos také poměr nově vzniklých a zaniklých společností. Ještě v roce 2014 připadlo během prvních deseti měsíců roku 46 nově vzniklých společností na každých deset zaniklých. V roce 2017 už šlo pouze o 28 společností, v roce 2019 o 19 a letos pouze o 17 nových firem na každých deset zaniklých.

Nejvíce nových společností na deset zaniklých zaznamenalo letos odvětví doprava a skladování, konkrétně 25. Následovalo ubytování a stravování, kde šlo o 23 nových společností na deset zaniklých. Naopak v obchodu se dlouhodobě počet společností snižuje. Letos tam připadlo na každých deset zaniklých firem pouze pět nových.

V rámci krajů připadlo nejvíce nových společností na deset zaniklých v Olomouckém kraji a na Vysočině, konkrétně 36. Ve Zlínském kraji potom 29 a v Pardubickém kraji 27. Naopak v Karlovarském kraji se počet společností snížil, když zde vzniklo 235 firem a 530 jich zaniklo. Na deset zaniklých firem tak tedy připadaly pouze čtyři nové.

Témata:  firmy

Související

Aktuálně se děje

21. října 2025 12:11

Salon, který zklamal: Jak postupovat, když služba skončí průšvihem místo relaxu

Návštěva kadeřnického salónu, nehtového studia či maséra představuje pro mnoho lidí zasloužený odpočinek či způsob, jak vylepšit svůj vzhled. Ne vždy se však výsledek shoduje s našimi představami – nový účes se nemusí podařit, manikúra může být nekvalitní a masáž namísto úlevy přinese bolest. Místo odpočinku si pak zákazník odnáší nepříjemný zážitek a problémy související s řešením nápravy k tomu. Jak v těchto případech postupovat a na co máte nárok? 

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Stát přijde o miliardy, ceny moc neklesnou. Nová vláda žene gastro do maďarského experimentu

Snížení DPH na podávání nealkoholických nápojů v gastronomii z 21 % na 12 %, které chystá vznikající vláda, by snížilo příjmy státního rozpočtu přibližně o 1,5 miliardy Kč ročně. Dopad na ceny pro zákazníky by však byl omezený – zkušenosti ukazují, že podniky snížení sazby obvykle plně nepřenesou do cen. Část úspory si ponechávají jako vyšší marži, takže opatření pomáhá spíše podnikatelům v gastronomii než spotřebitelům.