Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Brusel ustupuje Berlínu, auta se spalovacími motory se budou v EU prodávat i po roce 2035, jak dnes informuje eurokomisař Timmermans

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Komentář Lukáše Kovandy: Evropská komise se dohodla s Německem na nové podobě regulace, podle níž mají být nová auta od roku 2035 takzvaně uhlíkově neutrální. Dnes dopoledne to na svém twitterovém účtu oznámil Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise odpovědný za klimatickou politiku.

Podle Timmermanse Brusel nalezl shodu s Berlínem ve věci „budoucího využití e-paliv v automobilech“.

E-paliva představují jeden z druhů syntetických paliv. Vyrábějí se za využití oxidů uhlíků a zároveň také vodíku z obnovitelných zdrojů elektrické energie. Při jejich výrobě dochází k zachycení zhruba stejného objemu oxidu uhličitého, nutného k jejich produkci, jako který se následně uvolní do ovzduší jejich spálením. Celkový dopad na životní prostředí je tedy uhlíkově víceméně neutrální.

Dnes oznámená dohoda se dá interpretovat i tak, že Brusel Berlínu ustupuje. Německá vláda totiž v porovnání s loňském letos zásadně pozměnila svůj postoj k zákazu prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035. Ještě loni na podzim s ním rámcově souhlasila. K nelibosti Bruselu však tento svůj postoj letos změnila, zejména pod vlivem rostoucích rozporů v rámci německé vládní koalice.  

Evropská komise je nyní podle Timmermansových slov připravena učinit nezbytná legislativní opatření, aby do nové úpravy zahrnula klasifikaci automobilů se spalovacími motory na e-paliva jakožto uhlíkově neutrálních.

Jedná se o příznivou zprávu nejen pro německý, ale také český autoprůmysl. Výroba aut se spalovacími motory tak totiž bude moci být – coby ekonomicky rentabilní – zachována i po roce 2035, byť jistě v dosti odlišné podobě oproti dnešku. Česko představuje světovou velmoc ve výrobě aut právě se spalovacími motory. Takže dnes dohodnuté opatření zmírní potenciální šok, který by české ekonomice mohl přinést až příliš ostrý řez v podobě nástupu elektromobility bez alternativy zachování možnosti výroby aut se spalovacími motory.  

Témata:  auta evropská komise

Související

Aktuálně se děje

24. září 2025 11:01

22. září 2025 11:03

17. září 2025 16:30

Neznalost a psychické vyčerpání brání dlužníkům využít oddlužení

Novela insolvenčního zákona měla lidem cestu k oddlužení usnadnit. Přesto počet nových insolvenčních řízení meziročně roste jen o 12 %, přičemž desítky tisíc lidí ročně by tuto možnost mohly využít – většina o ní ale stále neví. Výzkum Konsorcia dluhových poraden ČR ukázal, že dlužníkům brání nejen neznalost změn, ale i psychické vyčerpání a složité životní podmínky.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR

Komentář

Kdo nese odpovědnost za rozpočet? Dosluhující vláda couvá, prezident vyčkává

Je to celkem zapeklitá situace. Prezident republiky nechce pověřit sestavením nové vlády. Normálně vládne kabinet dosluhující. Dosluhující kabinet ale zase nechce předložit návrh rozpočtu na příští rok. S tím, že jej předloží nová vláda. Která ale zatím vlastně ani nemůže být pořádně sestavována. Vskutku paralýza. Někdo bude muset ustoupit. Nebo by tedy měl.