Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Češi si dávají větší pozor na to, co jedí. Loni utratili za kvalitní potraviny stovky milionů

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Spotřeba jídla v Česku roste. Zatímco v roce 2014 snědl každý Čech průměrně 759 kilogramů masa, v roce 2016 to bylo už přes 785 kilogramů. Češi si zároveň dávají větší pozor na to, co jedí. Víc je zajímá původ a složení potravin. Obliba nákupů od lokálních prodejců rychle stoupá.

Podle průzkumu agentury STEM/MARK dávají tři čtvrtiny Čechů přednost potravinám z České republiky. Dvě třetiny lidí nemají problém koupit potraviny z jiných zemí. Vyhýbají se ale potravinám z Číny a Polska. „Přibývá lidí, kteří se zajímají o původ potravin a způsob jejich produkce. Tento pozitivní trend je dán několika faktory. Lidé mají přístup k objektivním informacím, na základě kterých si mohou vytvořit nové nákupní zvyklosti. V posledních letech se objevuje nový trend v podobě návratu k šetrnosti - stále větší množství lidí chápe, že je lepší koupit méně kvalitních potravin než koupit víc nekvalitních a ty následně kvůli jejich nadbytku vyhodit. Jakmile lidé ochutnají kvalitní potraviny, těžko se vrátí k těm konvenčním. Lidé se také mnohem více zajímají o souvislosti, za kterých jsou potraviny produkovány, více dbají na jejich složení a už jsou schopni rozpoznat řadu triků obchodníků,“ uvedl Martin Prokop, autor projektu zfarmydomu.cz, jehož cílem je zamezit plýtvání potravinami a naučit spotřebitele zodpovědnému přístupu k potravinám.

Méně masa, více separátů, menší gramáž, ale stejný obal – to jsou běžné praktiky velkých výrobců, kteří své produkty nabízejí napříč Evropou. Čechům už ale s takzvanou dvojí kvalitou potravin dochází trpělivost. Z průzkumu Státní zemědělské a potravinářské inspekce vyplynulo, že téměř devadesát procent českých spotřebitelů je nespokojeno s méně kvalitními potravinami na tuzemském trhu oproti západní Evropě. „Malí lokální producenti jsou zárukou kvality. Není proto divu, že jejich výrobky preferuje stále větší množství Čechů. Navíc zákazníci přestávají být lhostejní k životním podmínkám zvířat, které jsou ve velkochovech otřesné. I z toho důvodu se lidé vracejí k drobným farmářům. Rok 2018 bude ve znamení návratu k lokálnosti a k jednoduchosti v jídelníčku. Lidé se také nebudu zdráhat za kvalitu si připlatit a prodejnám s kvalitními potraviny výrazně porostou tržby,“ odhaduje Martin Prokop.

Sáhnout si kvůli kvalitě hlouběji do kapsy neváhají Češi už nyní. Podle odhadu Asociace farmářských tržišť České republiky utratili Češi loni na farmářských trzích přes 250 milionů korun. Celková útrata za farmářské produkty je ale výrazně vyšší. Lidé si zvykli nakupovat farmářské potraviny v kamenných prodejnách a na internetu. Například projekt zfarmydomu.cz hlásí rekordní tržby. „Tržby v kamenné prodejně meziročně stouply o 17,5 procenta. E-shop jsme spouštěli teprve v loňském roce, ale i zde jsme zaznamenávali v průměru dvacetiprocentní meziměsíční růst tržeb,“ řekl Martin Prokop.

Témata:  potraviny

Aktuálně se děje

23. dubna 2024 12:35

22. dubna 2024 20:08

16. dubna 2024 17:29

Bezpečnostní problémy společnosti Boeing přetrvávají. Akcie od začátku roku ztratily třetinu své hodnoty

Společnost Boeing (BA), největší světový výrobce letecké techniky, je opět pod drobnohledem veřejnosti kvůli nedávnému incidentu, kdy se za letu oddělil kryt motoru, což vedlo k nouzovému přistání. Tento incident se přidává k řadě bezpečnostních problémů, kterým společnost čelí, včetně lednového incidentu s oddělením dveří, k němuž došlo jen několik dní před vypršením dohody s ministerstvem spravedlnosti. Pokud úřady zjistí porušení dohody, může Boeing čelit znovuotevření smrtelných případů z let 2018 a 2019.

Zdroj: Marie Dvořáková

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Neberte si hypotéky. Brzo dostanete dotaci. Alespoň za to už bojují lobbisté

Komentář Vladimíra Pikory: Dnešní doba je plná nálepkování. Na každého se něco najde. Kdekdo je např. populista, ačkoli argumenty pro takové označení jsou obvykle na vodě. Podle mě je nálepkování falešné. Mnohdy je jen politicky motivované. Skutečný populismus je jinde. Příkladem klasického populismu, který se za populismus překvapivě neoznačuje, je návrh některých výrobců stavebního materiálu, developerů, a dokonce i bank na dotace hypoték.