Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Tichá válka pivovarů. Kdo vyhrává?

Pivo, ilustrační fotografie
Pivo, ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Zatímco pivovary se rok co rok předhánějí v tom, který uvaří více piva, v tichosti u nich zuří válka také na jiném poli. Mediálním poli. Analytici společnosti Monitora Media zveřejnili žebříček nejmedializovanějších českých pivovarů. Z TV obrazovky, rádia, titulků novin, časopisů a webů na nás nejvíce působí značky spadající do skupiny Plzeňského Prazdroje. Kdyby za svou medializaci měly zaplatit, stálo by je to 1,1 miliardy korun. Nejlepší sentiment získal Březňák.

Společnost Monitor Media, jednička na trhu monitoringu médií, na základě statistiky výrazů sestavila žebříček zkoumající medializaci největších pivovarů na českém trhu v období od ledna do listopadu 2017. Reflektuje nejen počet zmínek v předních médiích, ale také jejich mediální zásah (GRP), přepočet na reklamní plochu (AVE) a míru emočního zaujetí.Žebříček nejmedializovanějších pivovarů

Největší vliv na média, a tudíž také nejmedializovanější pivovary patří zahraničním majitelům. „První příčka se skoro dvojnásobným náskokem na druhou, co se počtu zmínek v médiích týká, patří značce Gambrinus. Následovaná je dalším pivovarem spadající do jedné skupiny, a to sice Pilsner Urquellem. Třetí pozici obsadil Ostravar a čtvrtou Staropramen, oba patřící do skupiny Staropramen. První pětku uzavírá Velkopopovický Kozel opět ze skupiny Plzeňského Prazdroje,“ řekl Tomáš Berger, CEO Monitora Media. Dále následuje první pivovar ze skupiny Heineken, a to sice Krušovice, a za ním Lobkowicz. Bernardu patří osmá příčka a nošovickému Radegastu devítka. První desítku uzavírají Svijany. Až na posledním, 20. místě, figuruje státní podnik Budějovický Budvar.

Pozice

Pivovar

Počet zmínek

Skupina

1.

Pivovar Gambrinus

7 403

Plzeňský Prazdroj

2.

Pilsner Urquell

3 950

Plzeňský Prazdroj

3.

Pivovar Ostrava

2 424

Pivovary Staropramen

4.

Pivovar Staropramen

2 058

Pivovary Staropramen

5.

Pivovar Velké Popovice

1 960

Plzeňský Prazdroj

6.

Pivovar Krušovice

1 099

Heineken Česká republika

7.

Pivovar Lobkowicz

870

Pivovary Lobkowicz Group

8.

Pivovar Humpolec (Bernard)

699

Rodinný pivovar Bernard

9.

Pivovar Nošovice (Radegast)

680

Plzeňský Prazdroj

10.

Pivovar Svijany

552

LIF Group

11.

Pivovar Přerov (Zubr)

469

PMS Přerov

12.

Pivovar Brno (Starobrno)

337

Heineken Česká republika

13.

Pivovar Hanušovice (Holba)

328

PMS Přerov

14.

Pivovar Litovel

325

PMS Přerov

15.

Pivovar Strakonice (Dudák)

305

Měšťanský pivovar Strakonice

16.

Pivovar Březňák

302

Heineken Česká republika

17.

Pivovar Benešov (Ferdinand)

292

Pivovar Benešov

18.

Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)

272

EPOS CZ

19.

Pivovar Chodová Planá

267

Chodovar

20.

Pivovar Budvar

250

Budějovický Budvar

Z hlediska vlastníků pivovarů, respektive pivovarnických skupin se v první desítce objevují zejména společnosti se zahraničními majiteli. Výjimku tvoří humpolecký Bernard (který však z poloviny vlastní Belgičané) a Svijany. Pokud bychom se podívali na první dvacítku, tak zde se situace mění. Figuruje v ní hned osm pivovarnických skupin patřících tuzemským podnikatelům (Rodinný pivovar Bernard, LIF Group, PMS Přerov, Měšťanský pivovar Strakonice, Pivovar Benešov, EPOS CZ, Chodovar a Budějovický Budvar).Pro srovnání se pojďme podívat na letošní předpokládaný výstav pivních skupin, tedy kolik vyprodukují piva: „Stejně jako v předchozích letech bude českému trhu jasně dominovat skupina Plzeňského Prazdroje (cca 11 milionů hl/rok), druhé skončí pivovary Staropramen (cca 3 miliony hl/rok) a třetí pivovary skupiny Heineken ČR (cca 2,4 milionů hl/rok). S mírným odstupem bude následovat Budějovický Budvar (cca 1,6 milionu hl/rok). Nad milion se už žádný jiný pivovar výstavem zřejmě nedostane a o další pozice se podělí skupiny Pivovary Lobkowicz Group, LIF Group a PMS Přerov. V tomto roce nejspíše dále poroste humpolecký pivovar Bernard, který dosáhl v roce 2016 ročního výstavu více než 300 tisíc hl. V ČR je dnes cca dalších desítka pivovarů, které mají výstav nad 100 tisíc hl ročně, a poté je trh již značně segmentován a zaznamenává posledních 4-5 let velký nárůst menších řemeslných pivovarů. Vždy s příchodem nové vlády nejen český trh bedlivě sleduje, co bude s Budějovickým Budvarem. Zdali se jej rozhodne stát zprivatizovat prodejem investorovi, nebo nabídne akcie Budvaru na pražské Burze cenných papírů. Případně jaká bude další strategie Budvaru zůstane-li plně v rukou státu,“ řekl Jan Brabec, odborník na pivovary ze serveru Žejdlík.cz.

Žebříček podle mediálního zásahu

Podrobením zkoumání dalšího ukazatele, mediálního zásahu (GRP), zjistíme, že žebříček má poněkud jinou podobu. Největšího zásahu se opět dostalo Gambrinusu, následovaného Pilsner Urquellem. Avšak ačkoliv ostravskému pivovaru Ostravar se v médiích z hlediska počtu zmínek podařilo obsadit třetí pozici, v případě GRP si o jedno pohoršila. Ztráta pro pivovar to sice je, ale v rámci skupiny nikterak zásadní. Pouze si totiž prohodila místo s mateřským Staropramenem. Největším skokanem se však stal Budvar. Státní podnik si v případě mediálního zásahu polepšil o deset míst. Změna pozic se odehrála také u Radegastu a Svijan. Zcela jiné pořadí figuruje v závěru žebříčku, od třináctého místa, kdy hned sedm pivovarů změnilo pozice.

Pozice

Pivovar

GRP

Skupina

1.

Pivovar Gambrinus

1 246

Plzeňský Prazdroj

2.

Pilsner Urquell

1 170

Plzeňský Prazdroj

3.

Pivovar Staropramen

842

Pivovary Staropramen

4.

Pivovar Ostrava

721

Pivovary Staropramen

5.

Pivovar Velké Popovice

658

Plzeňský Prazdroj

6.

Pivovar Krušovice

395

Heineken Česká republika

7.

Pivovar Lobkowicz

349

Pivovary Lobkowicz Group

8.

Pivovar Humpolec (Bernard)

275

Rodinný pivovar Bernard

9.

Pivovar Svijany

138

LIF Group

10.

Pivovar Budvar

136

Budějovický Budvar

11.

Pivovar Nošovice (Radegast)

122

Plzeňský Prazdroj

12.

Pivovar Přerov (Zubr)

111

PMS Přerov

13.

Pivovar Brno (Starobrno)

105

Heineken Česká republika

14.

Pivovar Březňák

90

Heineken Česká republika

15.

Pivovar Strakonice (Dudák)

82

Měšťanský pivovar Strakonice

16.

Pivovar Litovel

80

PMS Přerov

17.

Pivovar Hanušovice (Holba)

68

PMS Přerov

18.

Pivovar Chodová Planá

58

Chodovar

19.

Pivovar Benešov (Ferdinand)

55

Pivovar Benešov

20.

Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)

28

EPOS CZ

Žebříček podle reklamní plochy

Přepočtem na ekvivalent reklamní plochy (AVE), tedy případné obsazení reklamních ploch ceníkovými cenami inzerátů v příslušném médiu, se žebříček promění následovně. Nejvíce se dařilo uskupení Plzeňského Prazdroje, který v součtu získal v médiích prostor za 642 milionů. Jedničkou se stal Gambrinus (340 milionů), dvojkou Pilsner Urquell (184 milionů), trojkou Staropramen (118 milionů), čtyřkou Velké Popovice (93,5 milionu) a první pětku uzavírá Ostravar (87 milionů). Skokanem je královedvorský Tambor, tomu se z 18. pozice téměř podařilo atakovat první desítku a umístil se na 11. místě. Všech 20 pivovarů by v případě získání svých mediálních prostor muselo z rozpočtů vynaložit 1,1 miliardy korun.

Pozice

Pivovar

AVE

Skupina

1.

Pivovar Gambrinus

340 milionů Kč

Plzeňský Prazdroj

2.

Pilsner Urquell

184 milionů Kč

Plzeňský Prazdroj

3.

Pivovar Staropramen

118 milionů Kč

Pivovary Staropramen

4.

Pivovar Velké Popovice

94 milionů Kč

Plzeňský Prazdroj

5.

Pivovar Ostrava

87 milionů Kč

Pivovary Staropramen

6.

Pivovar Krušovice

60 milionů Kč

Heineken Česká republika

7.

Pivovar Lobkowicz

41 milionů Kč

Pivovary Lobkowicz Group

8.

Pivovar Humpolec (Bernard)

30 milionů Kč

Rodinný pivovar Bernard

9.

Pivovar Nošovice (Radegast)

24 milionů Kč

Plzeňský Prazdroj

10.

Pivovar Svijany

21 milionů Kč

LIF Group

11.

Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)

13 milionů Kč

EPOS CZ

12.

Pivovar Litovel

13 milionů Kč

PMS Přerov

13.

Pivovar Hanušovice (Holba)

12 milionů Kč

PMS Přerov

14.

Pivovar Chodová Planá

12 milionů Kč

Chodovar

15.

Pivovar Strakonice (Dudák)

12 milionů Kč

Měšťanský pivovar Strakonice

16.

Pivovar Brno (Starobrno)

11 milionů Kč

Heineken Česká republika

17.

Pivovar Přerov (Zubr)

11 milionů Kč

PMS Přerov

18.

Pivovar Březňák

11 milionů Kč

Heineken Česká republika

19.

Pivovar Budvar

10 milionů Kč

Budějovický Budvar

20.

Pivovar Benešov (Ferdinand)

8 milionů Kč

Pivovar Benešov

Žebříček podle sentimentu zmínek

Zajímavý pohled nabízí srovnání sentimentů mediálních výstupů. Zatímco pivovar Březňák se ve všech žebříčcích umisťoval zejména na posledních příčkách, v případě analýzy hodnotového vyznění příspěvků jich z celkového počtu vyznívala skoro polovina pozitivně. To znamená, že média o něm psala v kladném smyslu. Naopak Gambrinus, který vedl žebříčky, získal pouze 25 % pozitivních výstupů. Nejméně negativně se psalo opět o Březňáku a nejvíce o pivovaru Lobkowicz. Nejčastěji však pro pivovary zprávy vyznívaly neutrálně. Ambivalentní články, tedy takové, které pouze nechválí a ani pouze nekritizují, vyznívaly nejčastěji pro Budvar a ani jeden nebyl zaznamenán v případě královédvorského Tamboru.

Pivovar

Pozitivní

Negativní

Neutrální

Ambivalentní

Skupina

Pivovar Březňák

49,4 %

1,7 %

45,5 %

3,4 %

Heineken Česká republika

Pivovar Strakonice (Dudák)

42,2 %

7,8 %

41,7 %

8,3 %

Měšťanský pivovar Strakonice

Pivovar Krušovice

34,3 %

13,5 %

47,5 %

4,7 %

Heineken Česká republika

Pivovar Litovel

33,3 %

7,3 %

57,3 %

2,2 %

PMS Přerov

Pilsner Urquell

30,6 %

10,5 %

53,8 %

5,2 %

Plzeňský Prazdroj

Pivovar Nošovice (Radegast)

29,6 %

3 %

57,6 %

9,9 %

Plzeňský Prazdroj

Pivovar Přerov (Zubr)

29,4 %

15,4 %

49,2 %

6 %

PMS Přerov

Pivovar Brno (Starobrno)

28,9 %

8,6 %

54,7 %

7,8 %

Heineken Česká republika

Pivovar Svijany

28,9 %

12,4 %

56,6 %

2,1 %

LIF Group

Pivovar Ostrava

27,1 %

11,1 %

55,8 %

6 %

Pivovary Staropramen

Pivovar Velké Popovice

24,6 %

8,8 %

60,2 %

6,4 %

Plzeňský Prazdroj

Pivovar Humpolec (Bernard)

24,5 %

24,9 %

43,9 %

6,7 %

Rodinný pivovar Bernard

Pivovar Gambrinus

24,4 %

17,7 %

50,7 %

7,3 %

Plzeňský Prazdroj

Pivovar Benešov (Ferdinand)

22,4 %

6,7 %

66,7 %

4,2 %

Pivovar Benešov

Pivovar Hanušovice (Holba)

21,7 %

17,2 %

55,7 %

5,3 %

PMS Přerov

Pivovar Staropramen

21,1 %

8,8 %

63,3 %

6,8 %

Pivovary Staropramen

Pivovar Chodová Planá

20,3 %

2,8 %

74,2 %

2,8 %

Chodovar

Pivovar Lobkowicz

17,5 %

26,4 %

44,3 %

11,9 %

Pivovary Lobkowicz Group

Pivovar Budvar

13,9 %

20,8 %

31,7 %

33,7 %

Budějovický Budvar

Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)

4,8 %

2,4 %

92,9 %

0 %

EPOS CZ

Témata:  pivovary

Související

Aktuálně se děje

20. listopadu 2024 11:28

20. listopadu 2024 11:08

15. listopadu 2024 9:34

Západ se k Číně staví pragmatičtěji než Česko, které to může ekonomicky dále oslabit

Zdroje současného mdlého výkonu české ekonomiky nelze hledat pouze za hranicemi. Byť úpadek německého průmyslu, energetická krize či válka na Ukrajině rozhodně svůj původ za hranicemi mají a českou ekonomiku přímo či zprostředkovaně poškozují. Češi si ale škodí i sami. Třeba tím, že s oblibou bývají papežštější než papež a že se neméně rádi vydávají ode zdi ke zdi.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy