Zatímco pivovary se rok co rok předhánějí v tom, který uvaří více piva, v tichosti u nich zuří válka také na jiném poli. Mediálním poli. Analytici společnosti Monitora Media zveřejnili žebříček nejmedializovanějších českých pivovarů. Z TV obrazovky, rádia, titulků novin, časopisů a webů na nás nejvíce působí značky spadající do skupiny Plzeňského Prazdroje. Kdyby za svou medializaci měly zaplatit, stálo by je to 1,1 miliardy korun. Nejlepší sentiment získal Březňák.
Společnost Monitor Media, jednička na trhu monitoringu médií, na základě statistiky výrazů sestavila žebříček zkoumající medializaci největších pivovarů na českém trhu v období od ledna do listopadu 2017. Reflektuje nejen počet zmínek v předních médiích, ale také jejich mediální zásah (GRP), přepočet na reklamní plochu (AVE) a míru emočního zaujetí.Žebříček nejmedializovanějších pivovarů
Největší vliv na média, a tudíž také nejmedializovanější pivovary patří zahraničním majitelům. „První příčka se skoro dvojnásobným náskokem na druhou, co se počtu zmínek v médiích týká, patří značce Gambrinus. Následovaná je dalším pivovarem spadající do jedné skupiny, a to sice Pilsner Urquellem. Třetí pozici obsadil Ostravar a čtvrtou Staropramen, oba patřící do skupiny Staropramen. První pětku uzavírá Velkopopovický Kozel opět ze skupiny Plzeňského Prazdroje,“ řekl Tomáš Berger, CEO Monitora Media. Dále následuje první pivovar ze skupiny Heineken, a to sice Krušovice, a za ním Lobkowicz. Bernardu patří osmá příčka a nošovickému Radegastu devítka. První desítku uzavírají Svijany. Až na posledním, 20. místě, figuruje státní podnik Budějovický Budvar.
Pozice
Pivovar
Počet zmínek
Skupina
1.
Pivovar Gambrinus
7 403
Plzeňský Prazdroj
2.
Pilsner Urquell
3 950
Plzeňský Prazdroj
3.
Pivovar Ostrava
2 424
Pivovary Staropramen
4.
Pivovar Staropramen
2 058
Pivovary Staropramen
5.
Pivovar Velké Popovice
1 960
Plzeňský Prazdroj
6.
Pivovar Krušovice
1 099
Heineken Česká republika
7.
Pivovar Lobkowicz
870
Pivovary Lobkowicz Group
8.
Pivovar Humpolec (Bernard)
699
Rodinný pivovar Bernard
9.
Pivovar Nošovice (Radegast)
680
Plzeňský Prazdroj
10.
Pivovar Svijany
552
LIF Group
11.
Pivovar Přerov (Zubr)
469
PMS Přerov
12.
Pivovar Brno (Starobrno)
337
Heineken Česká republika
13.
Pivovar Hanušovice (Holba)
328
PMS Přerov
14.
Pivovar Litovel
325
PMS Přerov
15.
Pivovar Strakonice (Dudák)
305
Měšťanský pivovar Strakonice
16.
Pivovar Březňák
302
Heineken Česká republika
17.
Pivovar Benešov (Ferdinand)
292
Pivovar Benešov
18.
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)
272
EPOS CZ
19.
Pivovar Chodová Planá
267
Chodovar
20.
Pivovar Budvar
250
Budějovický Budvar
Z hlediska vlastníků pivovarů, respektive pivovarnických skupin se v první desítce objevují zejména společnosti se zahraničními majiteli. Výjimku tvoří humpolecký Bernard (který však z poloviny vlastní Belgičané) a Svijany. Pokud bychom se podívali na první dvacítku, tak zde se situace mění. Figuruje v ní hned osm pivovarnických skupin patřících tuzemským podnikatelům (Rodinný pivovar Bernard, LIF Group, PMS Přerov, Měšťanský pivovar Strakonice, Pivovar Benešov, EPOS CZ, Chodovar a Budějovický Budvar).Pro srovnání se pojďme podívat na letošní předpokládaný výstav pivních skupin, tedy kolik vyprodukují piva: „Stejně jako v předchozích letech bude českému trhu jasně dominovat skupina Plzeňského Prazdroje (cca 11 milionů hl/rok), druhé skončí pivovary Staropramen (cca 3 miliony hl/rok) a třetí pivovary skupiny Heineken ČR (cca 2,4 milionů hl/rok). S mírným odstupem bude následovat Budějovický Budvar (cca 1,6 milionu hl/rok). Nad milion se už žádný jiný pivovar výstavem zřejmě nedostane a o další pozice se podělí skupiny Pivovary Lobkowicz Group, LIF Group a PMS Přerov. V tomto roce nejspíše dále poroste humpolecký pivovar Bernard, který dosáhl v roce 2016 ročního výstavu více než 300 tisíc hl. V ČR je dnes cca dalších desítka pivovarů, které mají výstav nad 100 tisíc hl ročně, a poté je trh již značně segmentován a zaznamenává posledních 4-5 let velký nárůst menších řemeslných pivovarů. Vždy s příchodem nové vlády nejen český trh bedlivě sleduje, co bude s Budějovickým Budvarem. Zdali se jej rozhodne stát zprivatizovat prodejem investorovi, nebo nabídne akcie Budvaru na pražské Burze cenných papírů. Případně jaká bude další strategie Budvaru zůstane-li plně v rukou státu,“ řekl Jan Brabec, odborník na pivovary ze serveru Žejdlík.cz.
Žebříček podle mediálního zásahu
Podrobením zkoumání dalšího ukazatele, mediálního zásahu (GRP), zjistíme, že žebříček má poněkud jinou podobu. Největšího zásahu se opět dostalo Gambrinusu, následovaného Pilsner Urquellem. Avšak ačkoliv ostravskému pivovaru Ostravar se v médiích z hlediska počtu zmínek podařilo obsadit třetí pozici, v případě GRP si o jedno pohoršila. Ztráta pro pivovar to sice je, ale v rámci skupiny nikterak zásadní. Pouze si totiž prohodila místo s mateřským Staropramenem. Největším skokanem se však stal Budvar. Státní podnik si v případě mediálního zásahu polepšil o deset míst. Změna pozic se odehrála také u Radegastu a Svijan. Zcela jiné pořadí figuruje v závěru žebříčku, od třináctého místa, kdy hned sedm pivovarů změnilo pozice.
Pozice
Pivovar
GRP
Skupina
1.
Pivovar Gambrinus
1 246
Plzeňský Prazdroj
2.
Pilsner Urquell
1 170
Plzeňský Prazdroj
3.
Pivovar Staropramen
842
Pivovary Staropramen
4.
Pivovar Ostrava
721
Pivovary Staropramen
5.
Pivovar Velké Popovice
658
Plzeňský Prazdroj
6.
Pivovar Krušovice
395
Heineken Česká republika
7.
Pivovar Lobkowicz
349
Pivovary Lobkowicz Group
8.
Pivovar Humpolec (Bernard)
275
Rodinný pivovar Bernard
9.
Pivovar Svijany
138
LIF Group
10.
Pivovar Budvar
136
Budějovický Budvar
11.
Pivovar Nošovice (Radegast)
122
Plzeňský Prazdroj
12.
Pivovar Přerov (Zubr)
111
PMS Přerov
13.
Pivovar Brno (Starobrno)
105
Heineken Česká republika
14.
Pivovar Březňák
90
Heineken Česká republika
15.
Pivovar Strakonice (Dudák)
82
Měšťanský pivovar Strakonice
16.
Pivovar Litovel
80
PMS Přerov
17.
Pivovar Hanušovice (Holba)
68
PMS Přerov
18.
Pivovar Chodová Planá
58
Chodovar
19.
Pivovar Benešov (Ferdinand)
55
Pivovar Benešov
20.
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)
28
EPOS CZ
Žebříček podle reklamní plochy
Přepočtem na ekvivalent reklamní plochy (AVE), tedy případné obsazení reklamních ploch ceníkovými cenami inzerátů v příslušném médiu, se žebříček promění následovně. Nejvíce se dařilo uskupení Plzeňského Prazdroje, který v součtu získal v médiích prostor za 642 milionů. Jedničkou se stal Gambrinus (340 milionů), dvojkou Pilsner Urquell (184 milionů), trojkou Staropramen (118 milionů), čtyřkou Velké Popovice (93,5 milionu) a první pětku uzavírá Ostravar (87 milionů). Skokanem je královedvorský Tambor, tomu se z 18. pozice téměř podařilo atakovat první desítku a umístil se na 11. místě. Všech 20 pivovarů by v případě získání svých mediálních prostor muselo z rozpočtů vynaložit 1,1 miliardy korun.
Pozice
Pivovar
AVE
Skupina
1.
Pivovar Gambrinus
340 milionů Kč
Plzeňský Prazdroj
2.
Pilsner Urquell
184 milionů Kč
Plzeňský Prazdroj
3.
Pivovar Staropramen
118 milionů Kč
Pivovary Staropramen
4.
Pivovar Velké Popovice
94 milionů Kč
Plzeňský Prazdroj
5.
Pivovar Ostrava
87 milionů Kč
Pivovary Staropramen
6.
Pivovar Krušovice
60 milionů Kč
Heineken Česká republika
7.
Pivovar Lobkowicz
41 milionů Kč
Pivovary Lobkowicz Group
8.
Pivovar Humpolec (Bernard)
30 milionů Kč
Rodinný pivovar Bernard
9.
Pivovar Nošovice (Radegast)
24 milionů Kč
Plzeňský Prazdroj
10.
Pivovar Svijany
21 milionů Kč
LIF Group
11.
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)
13 milionů Kč
EPOS CZ
12.
Pivovar Litovel
13 milionů Kč
PMS Přerov
13.
Pivovar Hanušovice (Holba)
12 milionů Kč
PMS Přerov
14.
Pivovar Chodová Planá
12 milionů Kč
Chodovar
15.
Pivovar Strakonice (Dudák)
12 milionů Kč
Měšťanský pivovar Strakonice
16.
Pivovar Brno (Starobrno)
11 milionů Kč
Heineken Česká republika
17.
Pivovar Přerov (Zubr)
11 milionů Kč
PMS Přerov
18.
Pivovar Březňák
11 milionů Kč
Heineken Česká republika
19.
Pivovar Budvar
10 milionů Kč
Budějovický Budvar
20.
Pivovar Benešov (Ferdinand)
8 milionů Kč
Pivovar Benešov
Žebříček podle sentimentu zmínek
Zajímavý pohled nabízí srovnání sentimentů mediálních výstupů. Zatímco pivovar Březňák se ve všech žebříčcích umisťoval zejména na posledních příčkách, v případě analýzy hodnotového vyznění příspěvků jich z celkového počtu vyznívala skoro polovina pozitivně. To znamená, že média o něm psala v kladném smyslu. Naopak Gambrinus, který vedl žebříčky, získal pouze 25 % pozitivních výstupů. Nejméně negativně se psalo opět o Březňáku a nejvíce o pivovaru Lobkowicz. Nejčastěji však pro pivovary zprávy vyznívaly neutrálně. Ambivalentní články, tedy takové, které pouze nechválí a ani pouze nekritizují, vyznívaly nejčastěji pro Budvar a ani jeden nebyl zaznamenán v případě královédvorského Tamboru.
Pivovar
Pozitivní
Negativní
Neutrální
Ambivalentní
Skupina
Pivovar Březňák
49,4 %
1,7 %
45,5 %
3,4 %
Heineken Česká republika
Pivovar Strakonice (Dudák)
42,2 %
7,8 %
41,7 %
8,3 %
Měšťanský pivovar Strakonice
Pivovar Krušovice
34,3 %
13,5 %
47,5 %
4,7 %
Heineken Česká republika
Pivovar Litovel
33,3 %
7,3 %
57,3 %
2,2 %
PMS Přerov
Pilsner Urquell
30,6 %
10,5 %
53,8 %
5,2 %
Plzeňský Prazdroj
Pivovar Nošovice (Radegast)
29,6 %
3 %
57,6 %
9,9 %
Plzeňský Prazdroj
Pivovar Přerov (Zubr)
29,4 %
15,4 %
49,2 %
6 %
PMS Přerov
Pivovar Brno (Starobrno)
28,9 %
8,6 %
54,7 %
7,8 %
Heineken Česká republika
Pivovar Svijany
28,9 %
12,4 %
56,6 %
2,1 %
LIF Group
Pivovar Ostrava
27,1 %
11,1 %
55,8 %
6 %
Pivovary Staropramen
Pivovar Velké Popovice
24,6 %
8,8 %
60,2 %
6,4 %
Plzeňský Prazdroj
Pivovar Humpolec (Bernard)
24,5 %
24,9 %
43,9 %
6,7 %
Rodinný pivovar Bernard
Pivovar Gambrinus
24,4 %
17,7 %
50,7 %
7,3 %
Plzeňský Prazdroj
Pivovar Benešov (Ferdinand)
22,4 %
6,7 %
66,7 %
4,2 %
Pivovar Benešov
Pivovar Hanušovice (Holba)
21,7 %
17,2 %
55,7 %
5,3 %
PMS Přerov
Pivovar Staropramen
21,1 %
8,8 %
63,3 %
6,8 %
Pivovary Staropramen
Pivovar Chodová Planá
20,3 %
2,8 %
74,2 %
2,8 %
Chodovar
Pivovar Lobkowicz
17,5 %
26,4 %
44,3 %
11,9 %
Pivovary Lobkowicz Group
Pivovar Budvar
13,9 %
20,8 %
31,7 %
33,7 %
Budějovický Budvar
Pivovar Dvůr Králové nad Labem (Tambor)
4,8 %
2,4 %
92,9 %
0 %
EPOS CZ
Témata: pivovary
Související
11. září 2024 12:17
5. října 2022 10:36
31. března 2021 9:14
16. listopadu 2020 10:35
20. května 2020 10:52
7. listopadu 2019 11:44