Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Vláda odmítla zvýšit minimální mzdu!

Vláda odmítla zvýšit minimální mzdu!

Foto: Mariusz Stankowski, MoneyMAG.cz

Nečasův kabinet ve středu odmítl návrh na zvýšení minimální mzdy, ta proto i nadále zůstane na úrovni 8000 tisíc korun měsíčně, potvrdil ministr práce a sociálních věcí Jaromír Drábek (TOP 09). Sám přitom vládním kolegům navrhoval růst minimální mzdy o 400 nebo 500 korun na měsíc.

"Respektuji rozhodnutí vlády. Respektuji i ty argumenty, které padly při jejím jednání, tedy že v současné ekonomické situaci si vláda nemůže dovolit rozhodnout o zvýšení minimální mzdy, když nevíme, jakým způsobem se ekonomika ČR bude vyvíjet za měsíc nebo za dva, za tři," řekl Drábek na dotaz agentury Mediafax, aby dodal: "Já jsem návrh předložil jako výsledek jednání se sociálními partnery, za tím návrhem jsem si stál a pro něj jsem hlasoval."

"Jedním z hlavních argumentů proti byla právě otázka zaměstnanosti v probíhající hospodářské krizi v Evropě a obavy z vývoje zaměstnanosti. Proto i ta obava ze zvyšování minimální mzdy a ze zaměstnávání třeba i zdravotně postižených," zmínila vicepremiérka Karolína Peake (VV).

Ministr práce a sociálních věcí zrekapituloval, že při projednávání na tripartitě odborové organizace požadovaly zvýšení minimální mzdy na 8500 až 9200 korun. Zaměstnavatelé byli naopak pro její růst maximálně o 500 korun měsíčně.

"Na základě diskuse na tripartitě jsem navrhoval zvýšení minimální mzdy o pět až sedm procent, což podle mého názoru odpovídá možnostem české ekonomiky," uvedl Drábek. Doplnil také, že navrhoval vyškrtnout z vládního nařízení výjimky z minimální mzdy. Snížená minimální mzda pro mladistvé, pro zaměstnance mezi 18 a 21 lety v prvním zaměstnání a pro zdravotně postižené zůstane v důsledku vládního rozhodnutí ale platit dál.

Podle první varianty měla být měsíční minimální mzda 8400 korun měsíčně a 50 korun na hodinu. Druhá varianta počítala s minimální mzdou 8500 korun za měsíc a 50 korun a 60 haléřů na hodinu. Nejnižší hodinová sazba byla dosud 48 korun a 10 haléřů.

"Hrubá minimální mzda stanovená nařízením vlády byla naposledy zvýšena v roce 2007. V letech 2008 až 2011 nebyla vzhledem k vývoji národního hospodářství, vlivu celosvětové ekonomické krize a po vyhodnocení všech ekonomických a sociálních souvislostí její úroveň zvyšována," připomnělo ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) ve zdůvodnění svého návrhu.

"Zvýšení minimální mzdy je nezbytné proto, aby nedošlo ke ztrátě jejích základních funkcí," uvedlo MPSV. Podle rezortu nejde jen o zachování sociálně-ochranné funkce minimální mzdy, ale i o její motivační aspekt. Zejména ve vícečlenných rodinách by totiž osoby s nízkou kvalifikací mohly raději spoléhat na zabezpečení dávkami pomoci v hmotné nouzi a státní sociální podpory, než aby šly pracovat.

"Navrhované zvýšení vychází z předpokládaného nárůstu spotřebitelských cen v roce 2012, zohledňuje možné dopady zvýšení snížené sazby DPH na 14 procent, prognózu vývoje průměrných mezd, zaměstnanosti a v neposlední řadě očekávaný vývoj domácí i světové ekonomiky," uvedl Drábkův rezort. V návaznosti na zvýšení základní sazby minimální mzdy navrhl také valorizovat i nejnižší úrovně zaručené mzdy.

Vládní nařízení mělo nabýt účinnosti od 1. ledna 2012.

Témata:  mzdy

Aktuálně se děje

16. října 2026 18:36

VIDEO, ze kterého se tají dech. Tesla představila létající Roadster, lze objednat i v Česku

Americká automobilka Tesla představila svůj nejnovější model nazvaný Roadster 2, který podle slov jejího šéfa Elona Muska představuje vůbec první létající auto na světě. Nové sportovní vozidlo využívá pokročilou technologii z vesmírné společnosti SpaceX, díky níž dokáže létat podobně jako raketa. Prezentace tohoto netradičního modelu proběhla v prostorách vývojového a testovacího zařízení SpaceX v Texasu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Česká národní banka (ČNB)

Komentář

Maloobchod zpomaluje, přestože Češi stále nakupují. ČNB má další důvod zvýšit úroky

Český maloobchod pokračuje v poměrně svižném růstu, jeho zářijový výsledek však zaostal za očekáváním analytiků. Tržby obchodníků bez započtení prodejů a oprav automobilů se podle dnes zveřejněných údajů Českého statistického úřadu meziročně reálně zvýšily o 4,1 procenta, zatímco analytici oslovení agenturou Bloomberg očekávali v průměru růst o 4,7 procenta. Ještě výrazněji skutečnost zaostala za mediánovým odhadem 4,8 procenta.