Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Co chtějí lidé od nákupů na e-shopech?

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Pixabay

Lidé na e-shopech nakupují rádi a stále více – podle APEK (Asociace pro elektronickou komerci) podíl e-komerce na celkových maloobchodních tržbách stoupl na 9,5 procenta a očekává se, že tržby e-shopů letos prolomí 100 miliard Kč. Stoupají ale i nároky na internetové prodejce. Ti, kteří chtějí na poli e-komerce uspět, musejí investovat do nových technologií a využít je k tomu, aby pochopili, co zákazníci opravdu chtějí a nakupování jim co nejvíce zpříjemnili.

Díky ekonomickému růstu už přestává být jediným kritériem pro zákazníky cena. Po e-shopech chtějí, aby zboží, které si objednali, dostali rychle a komunikace s prodejcem byla jednoduchá a pohodlná. To dokládá i studie společnosti Accenture zaměřená na aktuální stav a predikci vývoje maloobchodu. Úspěšnost maloobchodních prodejců podle ní bude záviset na jejich schopnosti důkladně pochopit spotřebitele, osvojit si zlomové technologie a převzít inovativní obchodní modely. Jinými slovy využít technologie k tomu, aby nákup zákazníkům co nejvíce zjednodušili a zpříjemnili.

„Přibývá cest a způsobů, jakými mohou zákazníci zboží poznávat a nakupovat. Dávno jsou pryč doby, kterým vládly papírové katalogy a kdy si kromě nich kupující mohli zboží prohlížet výhradně v rámci návštěvy kamenného obchodu. Koncový spotřebitel může dnes využívat více prodejních kanálů, a je proto složitější jeho chování zachytit a samozřejmě i v konečném důsledku pochopit,“ říká Jan Holík, šéf strategie MIBCON a.s. „V prostředí internetu se zákazník navíc může rozhodovat velice rychle a je důležité mu včas, prakticky ihned, předložit tu správnou nabídku. A to je právě obrovské pole působnosti pro nové technologie. Jedním z řešení, které v současné době implementujeme na českém trhu, je Hybris Marketing. Umožňuje jak sledovat veškeré aktivity spotřebitele, tak cíleně a personalizovaně nabídky obratem vytvářet,“ popisuje Jan Holík.

„Specifikem našeho trhu je velký důraz na rychlou dodávku objednaného zboží. Zákazníci v ČR navíc upřednostňují možnost zboží objednané v e-shopech osobně vyzvednout, nejen velké e-shopy proto otevírají stále nové výdejny, ale pronikají i do obchodních center. Není výjimkou, že zákazník objedná stejné zboží z několika e-shopů a ponechá si to, které přijde první. Ostatní vrátí, což mu zákon umožňuje. To všechno samozřejmě klade ještě větší nároky na zvládnutí logistických procesů, a i k tomu potřebujete co nejlépe znát chování a zvyklosti zákazníka,“ dodává Jan Holík.

Témata:  e-shopy lidé ekonomika nákupy

Související

Aktuálně se děje

19. prosince 2025 10:03

15. prosince 2025 12:41

4. prosince 2025 10:58

1. prosince 2025 11:20

Předražené vánoční cukroví: ceny rohlíčků v obchodech lámou rekordy

Vanilkové rohlíčky patří k nejpopulárnějším druhům vánočního cukroví. Jejich domácí příprava vyjde letos na 135,50 Kč na kilogram. Loni to bylo 134,40 Kč na kilogram. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Evropská unie, ilustrační fotografie

Komentář

EU se dohodla na společné půjčce pro Ukrajinu. Česko se vyvázalo, ušetří desítky miliard

Lídři zemí Evropské unie se dnes nad ránem na summitu v Bruselu dohodli, že poskytnou Ukrajině zejména na její válečné výdaje v příštích dvou letech celkem 90 miliard eur, v přepočtu zhruba 2,2 bilionu korun. Tyto prostředky Kyjev ovšem nezíská ze zmrazených ruských devizových rezerv, nýbrž ze společného dluhu EU. Na tomto dluhu se přitom nebudou podílet tři země EU, a to Česko, Slovensko a Maďarsko.