Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Jsou recenze ověřené?

Recenze jsou důležitým rozhodujícím faktorem při výběru, je proto žádoucí, aby si je podnikatel nepsal na webovou stránku sám a jejich původcem byli reální spotřebitelé se svými opravdovými zážitky. Toho chtěl docílit také zákonodárce novelou, která nabyla účinnosti v roce 2023, avšak nedošel zcela do cílové rovinky. Podnikatel má tak povinnost uvést, zda a jakým způsobem recenze ověřuje, avšak nemá povinnost veškeré recenze ověřovat. „Pokud podnikatel na svých stránkách zveřejňuje recenze, které nijak neověřuje, musí zároveň jasně uvést, že jde o recenze neověřené,“ upřesňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Rozhodne-li se podnikatel pro variantu, kdy bude spotřebitelům nabízet ověřené recenze, musí zároveň uvést informace, jakým způsobem k ověřování takových recenzí dochází. Způsob ověřování by musel prokázat v případě, kdy by došlo k jeho kontrole ze strany České obchodní inspekce. Pokud by podnikatel svoje povinnosti stanovené zákonem porušil, mohla by mu být ze strany ČOI udělena nemalá pokuta. „Ta může dosahovat výše až 5 milionů korun,“ varuje Hekšová. Zároveň se jedná o klamavou obchodní praktiku, což znamená, že v případě, kdy zákazník zakoupí dané zboží na základě recenzí, které však nebyly označeny jako neověřené, může od smlouvy odstoupit do 90 dnů od uzavření smlouvy či požadovat slevu z kupní ceny.

Neověřuje, ale upozorňuje

Jak by takové upozornění ohledně ověřování recenzí mělo vypadat? Určitě by nemělo být záměrně skryté a pro spotřebitele těžce dohledatelné, kdy by musel tuto informaci aktivně vyhledávat. Právě naopak, toto upozornění by mělo být snadno přístupné, nejlépe přímo v části, kde se recenze nacházejí. Pokud by tato informace byla uvedena pouze v obchodních podmínkách, nebylo by takové upozornění dostatečné. Je však možné, aby měl prodávající na e-shopu oba typy recenzí, tedy jak ty ověřené, tak i ty neověřené. Pořád však platí povinnost uvést informaci, o který z těchto dvou druhů recenzí se jedná.

A co se starými recenzemi?

Staré recenze, které podnikatel získal před nabytím účinnosti novely, tedy 6. 1. 2023, může na webu ponechat, avšak i u nich platí povinnost uvést, zda byly ověřovány a případně jakým způsobem. I v případě, kdy je produkt spotřebiteli poskytnut zdarma k otestování, musí být informace o takto získané recenzi označena jako sponzorovaná.

Samá chvála je podezřelá

Ne všechny e-shopy však tato stanovená pravidla dodržují a hrají férovou hru. Pro spotřebitele tak někdy může být náročné rozpoznat falešné recenze, kterých s rozvojem AI technologií přibývá. Často se tak můžete setkat s e-shopem, který uvádí pouze kladné recenze plné superlativů. Pokud tedy na webové stránce podnikatele uvidíte samé kladné recenze, které o nějakém produktu hovoří jako o naprostém zázraku, zbystřete a zkuste si vyhledat recenze i mimo tento e-shop. Ověřte si také další znaky, které vám mohou pomoci v rozpoznání podvodného e-shopu od toho spolehlivého.

„Vždy doporučujeme zkontrolovat, zda e-shop uvádí své identifikační údaje jako je IČO či sídlo, zda na sebe uvádí kontakt, ale také se zaměřte na formu a obsah obchodních podmínek,“radí Eduarda Hekšová. K ověření e-shopu můžete využít také seznam rizikových e-shopů, který naleznete na stránkách ČOI či funkci ověření e-shopů zde.

Témata:  online služby e-shopy dTest

Související

Aktuálně se děje

4. srpna 2025 15:53

22. července 2025 20:21

EU chce zakázat spalovací auta ve flotilách půjčoven. Kancléř Merz návrh ostře kritizuje

Evropská unie chce zakázat autopůjčovnám a velkým firmám, aby od roku 2030 do svých flotil pořizovaly jiná auta než elektrická. Půjčovny, jako je Sixt nebo Europcar, by tak už za necelých pět let musely pro své klienty nakupovat výhradně elektrovozy. Informaci přinesl německý deník Bild. Záměr včera večer ostře kritizoval německý kancléř Friedrich Merz. Podle něj „zcela ignoruje to, co Evropa právě nyní potřebuje“.

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Komentář

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?