Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Recenze na e-shopech: Kde končí zkušenost a začíná manipulace

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Depositphotos

Rozmýšleli jste se někdy před koupí nějakého zboží či služby nad tím, zda a od koho si ho koupíte? V této úvaze vám mohou pomoci hodnocení jiných spotřebitelů a jejich zkušenosti s produktem, které po koupi sdílí se světem. Ne vždy však e-shopy uvádí recenze od skutečných spotřebitelů, což může mít za následek špatné rozhodnutí. Podnikatelé přitom musí jasně uvádět, zda a jak ověřují uživatelské recenze. Co musí taková recenze uveřejněná na stránkách e-shopu obsahovat a splňovat?

Jsou recenze ověřené?

Recenze jsou důležitým rozhodujícím faktorem při výběru, je proto žádoucí, aby si je podnikatel nepsal na webovou stránku sám a jejich původcem byli reální spotřebitelé se svými opravdovými zážitky. Toho chtěl docílit také zákonodárce novelou, která nabyla účinnosti v roce 2023, avšak nedošel zcela do cílové rovinky. Podnikatel má tak povinnost uvést, zda a jakým způsobem recenze ověřuje, avšak nemá povinnost veškeré recenze ověřovat. „Pokud podnikatel na svých stránkách zveřejňuje recenze, které nijak neověřuje, musí zároveň jasně uvést, že jde o recenze neověřené,“ upřesňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Rozhodne-li se podnikatel pro variantu, kdy bude spotřebitelům nabízet ověřené recenze, musí zároveň uvést informace, jakým způsobem k ověřování takových recenzí dochází. Způsob ověřování by musel prokázat v případě, kdy by došlo k jeho kontrole ze strany České obchodní inspekce. Pokud by podnikatel svoje povinnosti stanovené zákonem porušil, mohla by mu být ze strany ČOI udělena nemalá pokuta. „Ta může dosahovat výše až 5 milionů korun,“ varuje Hekšová. Zároveň se jedná o klamavou obchodní praktiku, což znamená, že v případě, kdy zákazník zakoupí dané zboží na základě recenzí, které však nebyly označeny jako neověřené, může od smlouvy odstoupit do 90 dnů od uzavření smlouvy či požadovat slevu z kupní ceny.

Neověřuje, ale upozorňuje

Jak by takové upozornění ohledně ověřování recenzí mělo vypadat? Určitě by nemělo být záměrně skryté a pro spotřebitele těžce dohledatelné, kdy by musel tuto informaci aktivně vyhledávat. Právě naopak, toto upozornění by mělo být snadno přístupné, nejlépe přímo v části, kde se recenze nacházejí. Pokud by tato informace byla uvedena pouze v obchodních podmínkách, nebylo by takové upozornění dostatečné. Je však možné, aby měl prodávající na e-shopu oba typy recenzí, tedy jak ty ověřené, tak i ty neověřené. Pořád však platí povinnost uvést informaci, o který z těchto dvou druhů recenzí se jedná.

A co se starými recenzemi?

Staré recenze, které podnikatel získal před nabytím účinnosti novely, tedy 6. 1. 2023, může na webu ponechat, avšak i u nich platí povinnost uvést, zda byly ověřovány a případně jakým způsobem. I v případě, kdy je produkt spotřebiteli poskytnut zdarma k otestování, musí být informace o takto získané recenzi označena jako sponzorovaná.

Samá chvála je podezřelá

Ne všechny e-shopy však tato stanovená pravidla dodržují a hrají férovou hru. Pro spotřebitele tak někdy může být náročné rozpoznat falešné recenze, kterých s rozvojem AI technologií přibývá. Často se tak můžete setkat s e-shopem, který uvádí pouze kladné recenze plné superlativů. Pokud tedy na webové stránce podnikatele uvidíte samé kladné recenze, které o nějakém produktu hovoří jako o naprostém zázraku, zbystřete a zkuste si vyhledat recenze i mimo tento e-shop. Ověřte si také další znaky, které vám mohou pomoci v rozpoznání podvodného e-shopu od toho spolehlivého.

„Vždy doporučujeme zkontrolovat, zda e-shop uvádí své identifikační údaje jako je IČO či sídlo, zda na sebe uvádí kontakt, ale také se zaměřte na formu a obsah obchodních podmínek,“radí Eduarda Hekšová. K ověření e-shopu můžete využít také seznam rizikových e-shopů, který naleznete na stránkách ČOI či funkci ověření e-shopů zde.

Témata:  online služby e-shopy dTest

Související

Aktuálně se děje

19. prosince 2025 10:03

15. prosince 2025 12:41

4. prosince 2025 10:58

1. prosince 2025 11:20

Předražené vánoční cukroví: ceny rohlíčků v obchodech lámou rekordy

Vanilkové rohlíčky patří k nejpopulárnějším druhům vánočního cukroví. Jejich domácí příprava vyjde letos na 135,50 Kč na kilogram. Loni to bylo 134,40 Kč na kilogram. 

Zdroj: Lukáš Kovanda

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Bez nich by Vánoce neproběhly. Jak jsou dnes placené klíčové profese v logistice

Předvánoční období každoročně mění skladové provozy obchodů a e-shopů v nejvytíženější logistické uzly v roce a jednou z klíčových profesí, jejíž význam v tomto čase dramaticky roste, jsou expediční pracovníci. Zatímco běžně se jejich práce soustředí na třídění zásilek podle dopravců, tisk expedičních štítků nebo kontrolu kompletnosti objednávek, v období vánoční špičky přebírají roli poslední kontrolní linie celého e-commerce řetězce.